آفتاب

سی ان ان: 3 هزار جنگجوی غربی در حال جنگ با دولت بشار اسد هستند

سی ان ان: 3 هزار جنگجوی غربی در حال جنگ با دولت بشار اسد هستند

نیویورک- ایرنا- تلویزیون سی ان ان آمریکا در گزارشی درباره رشد افراط گرایی در سوریه خبر داد که دست کم سه هزار جنگجوی غربی برای جنگ با دولت بشار اسد به سوریه رفته اند و بسیج نیروهای خارجی برای اعزام به سوریه از جنگ افغانستان در دهه 1360 بدتر است.

به گزارش ایرنا تلویزیون سی ان ان روز سه شنبه با اشاره به عملیات انتحاری یک جوان آمریکایی در منطقه ادلب سوریه و حمله یک شورشی سابق سوری به کنیسه ای در پاریس افزود: بیش از 12 هزار جنگجوی خارجی در خاک سوریه در حال جنگیدن هستند که سه هزار نفر آنها را غربی ها تشکیل می دهند.

سی ان ان به گزارش تازه مرکز آمریکایی مطالعات بین الملل درباره افراط گرایی اشاره کرده و می افزاید: این گزارش بسیج داوطلبان برای جهاد در سوریه را بدتر از جنگ های افغانستان در دهه 1980 (دهه 1360) می داند.

سی ان ان با اشاره به اینکه در طول یک دهه 20 هزار خارجی توسط غرب به افغانستان گسیل شدند، می افزاید: این درحالی است که در طول سه سال بیش از 12 هزار جنگجوی خارجی به سوریه رفته اند و در صورت ادامه جنگ، این تعداد افزایش خواهد یافت.

بنا به این گزارش، بخشی از این جنگجویان خارجی قطعاً پس از بازگشت در داخل کشور خودشان دست به خشونت خواهند زد.

سی ان ان در گزارش خود اشاره ای به هماهنگی غرب با برخی کشورهای منطقه برای ارسال سیستماتیک افراط گرایان و حتی اعضای القاعده به داخل خاک سوریه نکرد.

گزارش سی ان ان در حالی است که دولت سوریه در سه سال گذشته بارها، عربستان، قطر و ترکیه و همچنین انگلیس، آمریکا و فرانسه را به پشتیبانی از گروه های تروریستی در سوریه و عناصر القاعده متهم کرده و اعلام کرده بود این کشورها از افراط گرایان به منظور رسیدن به اهداف خود برای تغییر رژیم در سوریه بهره می برند.

بشار جعفری، نماینده دایم سوریه در سازمان ملل متحد از این کشورها به سازمان ملل و شورای امنیت اعلام شکایت کرده و گفته بود: ارسال سلاح و پول از برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز پناه دادن به گروه های مسلح در خاک کشورهای همسایه، زمینه افزایش فعالیت گروه های تروریستی و القاعده را در سوریه فراهم کرده است.

جعفری در جلسه شورای امنیت گفته بود: اگر کشورهایی که اشک تمساح برای مردم سوریه می ریزند، میلیاردها دلار برای گروه های تروریست هزینه و سلاح برای حمله به این مردم ارسال نمی کردند، این درد و رنج برای شهروندان سوری به وجود نمی آمد.

اروپام**2251**1908**1504
کد N317906

وبگردی