آفتاب

کارشناس مسایل سیاسی:امام خمینی (ره) بر نظارت مردم بر عملکرد نظام تاکید داشتند

کارشناس مسایل سیاسی:امام خمینی (ره) بر نظارت مردم بر عملکرد نظام تاکید داشتند

تهران- ایرنا- یک کارشناس مسایل سیاسی گفت: امام راحل به رای و نظر مردم و جمهوریت نظام به عنوان یک ملاک اعتقاد و تاکید داشتند که عملکرد نظام باید در معرض قضاوت مردم قرار گیرد و آنها راضی باشند.

«غلامرضا کریمی» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: پایه و اساس دیدگاه امام راحل در حکومت داری مردم سالاری دینی بود که از دو اصل جامعیت و جمهوریت تشکیل می شود.

وی به عقلانیت و ایستادگی امام خمینی (ره) در مسایل مختلف کشور تاکید کرد و یادآور شد: امام راحل خط مشی اعتدالی و عقلانیت را در رفتارهای سیاسی مورد توجه قرار می دادند.

استاد دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: از دیدگاه امام خمینی (ره)، ذات دین اسلام با جمهوریت سازگار است.

کریمی ادامه داد: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همواره در حفظ تعادل در جامعه به منظور ایجاد تعادل میان دو خط فکری و سیاسی آن زمان تلاش می کردند و با حمایت از آنها و عدم ورود به مسایل جناحی به همه جریان های سیاسی توجه داشتند.

وی تصریح کرد: امام راحل تاکید برخی گروه ها را که معتقد به مبارزات مسلحانه و خشونت های گسترده بودند، رد می کردند.

این کارشناس مسایل سیاسی همچنین گفت: امام راحل روندی اعتدالی در اداره کشور داشتند و بین جمهوریت و اسلامیت تعادل قائل بودند که این امر به نقش عقلایی ایشان باز می گردد.

کریمی، تعامل در اخلاق و سیاست را بیانگر توجه عملی و نظری امام (ره) در حکومت داری دانست و گفت: اکثر مفاهیم مهمی نظیر عدالت، آزادی و سعادت در پرتو ارتباط درست اخلاق و سیاست قابل تبیین است.

وی افزود: امام راحل موفق به اتخاذ الگوی جدید در تعامل اخلاق و سیاست شده بودند بطوری که در هنجارهای موجود در زمینه اخلاق و سیاست از اخلاق استفاده ابزاری انجام نمی دادند.

این کارشناس مسایل سیاسی همچنین اظهارداشت: کسی یافت نمی شود که در عرصه نظری و عملی به اندازه امام خمینی (ره) تعادل بین اخلاق وسیاست توجه کرده باشد، آنچه نقش امام راحل را از دیگر اندیشمندان دینی، اجتماعی و سیاسی جدا می کند، توجه ایشان به شرایط زمان و مکان و امکانات است.

سیا. 9136**1336
کد N317730

وبگردی