آفتاب

نگرانی برای 14 خردادی دیگر/ مروری بر حاشیه سازی‌ تندروها علیه بیت امام در سالگرد ارتحال پیر جماران

نگرانی برای 14 خردادی دیگر/ مروری بر حاشیه سازی‌ تندروها علیه بیت امام در سالگرد ارتحال پیر جماران

حاشیه‌های پیش آمده بر سر سخنرانی سیدحسن خمینی در دانشگاه بروجرود و لغو این مراسم با فشار تندروها، نگرانی از باب 14 خردادی دیگر و برنامه ریزی تندروها برای بی احترامی به بیت امام را ایجاد کرده است.

فاطمه استیری- «برهم زدن» سخنرانی بزرگان و سیاسیون؛ عادت مالوف و چندین ساله‌ عده‌ای شده است. آنانی که یک روز انقلابی‌تر از همه می‌شوند و روزی دیگر دلواپس. فرقی ندارد سخنرانان آیت الله هاشمی رفسنجانی مرد صبور سیاست ایران یا سیدمحمد خاتمی باشند که مشی سیاسی آنها را نمی پسندند یا علی لاریجانی اصولگرا و ناطق نوری معتدل. پای افراط که باشد تندروها حتی تا بیت امام هم پیش می روند و در سالروز ارتحال همان پیر و مراد ایرانیان، یادگار او را مور هجمه و توهین قرار می‌دهند. رویه ای که طی چند سال گذشته به دستورکار عده ای خودسر و تندرو تبدیل شده است تا هر مراسم ارتحال امام را با حاشیه هایی از این نوع همراه سازند.

استارت توهین‌ها به یادگار امام از 14 خرداد 88 و، فردای مناظره معروف احمدی نژاد و میرحسین موسوی زده شد. آنجا حامیان احمدی نژاد، در مراسم سالگرد امام خمینی‌(ره) و در سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی شعارهایی را در حمایت از رییس جمهور وقت و علیه میرحسین موسوی سر دادند که باعث اختلال در سخنان سیدحسن خمینی شد. این افراد نوه واقعی امام را سید حسن نصرالله دانستند.

خرداد 89 اما ماجرایی به گونه ای دیگر رقم خورد، رییس دولت وقت که جنجال سازی و حاشیه سازی را وجه بارز خود ساخته بود، مراسم سالگرد ارتحال امام را دستاویز جنجال سازی ای دیگر قرار داد و بهانه را به دست تندروها داد تا اینبار هم نوه امام را تخریب و مورد توهین قرار دهند.

خردادماه آن سال، محمود احمدی نژاد سخنران قبل از سید حسن خمینی بود، که با طولانی شدن سخنان او، مجال سخنرانی از سید حسن خمینی گرفته شد. اما جالبتر آن بود که او پس از پایان سخنانش در قامت یک مجری به حضار گفت که «اینک توجه شما را به سخنان رهبری جلب می کنم.»

پس از آن نوه امام برای سخنرانی پشت جایگاه قرار گرفت اما اندکی بعد عده‌ای شروع به سر دادن شعار کردند، تا آنجا که سخنرانی سید حسن خمینی را ناتمام گذاشتند و حرمت یادگار امام را در سالروز رحلتش شکستند. سیدحسن آقای خمینی هم در واکنش به برخی شعارها گفت: «مردم قطعا از این تعداد اندک که اینگونه شعار می‌دهند بیزار هستند، عده‌ای که تلاش می‌کنند مراسم باشکوه سالگرد امام راحل را به کام مردم تلخ کنند و تا بوده چنین بوده و هنوز 20سال از رحلت امام نگذشته و خداوند اشنالله همه ما رو قرین رحمت خوش ادامه دهد. »

نوه امام شعارهای داده شده را منتسب به گروه اندکی که در صحن داخلی امام هستند منتسب کرد و گفت: «می‌دانم که جمعیت بسیار زیادی در بیرون صحن و داخل صحن از این امر ناراضی بوده و من از همه آنان معذرت می‌خواهم.» تولیت آستان مقدس حضرت امام خطاب به این گروه اندک که با شعارهای خود مانع از سخنرانی وی شده بودند، گفت: «امیدوارم که با امام محشور شوید.»

این اقدام اما با واکنش رهبر معظم انقلاب در همان جلسه روبرو شد. بعد از حضور مقام معظم رهبری در جایگاه، ایشان به گرمی با حجت‌الاسلام و المسملین سید حسن خمینی احوالپرسی و با او روبوسی کردند و خطبه هایشان را با تاکید ویژه بر مراقبت از رفتار و گفتار آغاز کردند .

آیات عظام صافی گلپایگانی، جوادی آملی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، راستی کاشانی،محمد محمدی گیلانی، مظاهری، مبشر کاشانی، محمد جواد فاضل لنکرانی از اهانت صورت گرفته به یادگار امام گلایه کرده و ناراحتی خود را از این موضوع ابراز داشتند.

با این وجود برخی رسانه های نزدیک به این جریان عنوان "خمینی" را از نام یادگار امام حذف و او را سیدحسن مصطفوی نامیدند یا در افرادی چون حمید رسایی عضو جبهه پایداری در اظهارنظری مدعی آن شدند که مرتضی آقاتهرانی دبیرکل این جبهه برای نصحیت کردن سیدحسن به دیدار او رفته‌اند. برخی دیگر از اعضای این جبهه چون محمود نبویان نیز راوی ماجرایی شدند که هیچگاه مورد تایید قرار نگرفت. ماجرایی که در آن عنوان شده بود که یادگار امام و حمید انصاری مدیر مرکز نشر آثار امام  بر گوش مصفطی محمدنجار سیلی زده بودند. خبری که چندهفته گذشته و بعد از لغو سخنرانی سیدحسن خمینی در دانشگاه بروجرد دوباره از سوی برخی رسانه ها نزدیک به جریان تندرو و دولت سابق اقدام به بازنشر آن کردند. 

هشدار رهبری به تندروها

اما این شیوه اعتراض که از سخنرانی هاشمی رفسنجانی در حرم حضرت معصومه آغاز و با حمله به سید حسن خمینی اوج گرفته بود در چند سال اخیر به مراسم سخنرانی ناطق نوری، آیت الله جوادی آملی و علی لاریجانی هم کشیده شد تا آنجا که با هشدار و انذار رهبر انقلاب روبرو شد.

ایشان بعد از ماجرای برهم زدن سخنرانی علی لاریجانی در مراسم 22 بهمن قم، با انتقاد از اتفاقات رخ داده، تاکید کردند« اینکه عده ای برخی را ضدولایت و ضد بصیرت بنامند و شعار بدهند نظیر آنچه اخیراً در قم روی داد، اقدامی غلط است و بنده کاملاً مخالف این کارها هستم که قبلاً هم نظیر آن در مرقد مطهر حضرت امام (ره) اتفاق افتاد و به مسئولان تذکر دادم جلوی این کارها را بگیرند.»

رهبر انقلاب فرمودند«کسانی که راه می افتند و شعار می دهند اگر واقعاً حزب اللهی و مؤمن هستند بدانند که این کارها به ضرر کشور و خلاف شرع است و اگر هم اعتنایی به این حرفها ندارند که حسابشان جداست».

اما بداخلاقی صورت گرفته نسبت به چهره‌های شاخص و انقلابی نظام در حالی در دولت قبل و در قامت حمایت از دولت وقت به امری مرسوم تبدیل شده بود که به نظر می‌رسد با کنار رفتن آن دولت، همان طیف از تندروها اینبار در ردای انتقاد از دولت روحانی به تندروی‌های خود ادامه می دهند. آنگونه که در چند ماه اخیر به بهانه های مختلف مراسم سخنرانی چهره های سیاسی با اغتشاش آفرینی لغو یا برهم خورده است که در بین آنها نام سیدحسن خمینی بازهم خودنمایی ‌می‌کند. با این تفاوت که اگر تا پیش از این مراسم ارتحال امام را محفل توهین به یادگار او قرار می دادند و او را به نیمه کاره گذاشتن سخنرانی اش وا می‌داشتند این بار کار به تهدید کشیدند و اصلا به او اجازه سخنرانی ندادند.

چندی پیش بود که خبر لغو سخنرانی سیدحسن خمینی در دانشگاه بروجرد رسانه ای شد. اتفاقی که در نهایت با واکنش وزارت کشور دولت روحانی روبرو و فرماندار این شهر به علت قصور و کوتاهی در این موضوع از کار برکنار شد.

در این میان برخی نیز معتقد برآنند که برخی موضع گیری‌های منسوبان به امام راحل فضا را برای تندروی علیه بیت ایشان و مشخصا سیدحسن آقای خمینی فراهم ساخته است.

درنهایت باید دید دست و پا زدن خودسرها برای ماندگاری تا کجا ادامه خواهد یافت. خودسرهایی که امروز مخالف دولت هستند و تقسیم کار خود برای فشار بر دولت را صورت داده اند و در این میان حامیان دولت چه سید حسن خمینی باشد چه هاشمی رفسنجانی بی شک در حاشیه امن قرار ندارند. 

29/220

کد N317708

وبگردی