آفتاب
ولایتی در همایش امام خمینی و بیداری اسلامی:

جز تبلیغ اسلام و وحدت مسلمین کار دیگری نداریم/ آثار بیداری اسلامی در تمام جهان اسلام مشهود است

جز تبلیغ  اسلام و وحدت مسلمین کار دیگری نداریم/ آثار بیداری اسلامی در تمام جهان اسلام مشهود است

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: بدون تردید ایران قدرت اول منطقه است و هیچ کشوری در کشورهای منطقه پیدا نمی کنید که استقلال و اقتدار ایران را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر ولایتی مشاور عالی امور بین الملل رهبر انقلاب و دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در همایش بین المللی امام خمینی و بیداری اسلامی که امروز سه شنبه در هتل شهر برگزار شد، گفت: بحث امروز ما در مورد نقش حضرت امام در بیداری اسلامی است. بیداری اسلامی به قدمت تاریخ استعمار است یعنی از زمانی که استعمارگران شروع به نفوذ به کشورهای اسلامی کردند کسانی که شاهد حضور بیگانگان بودند کارهایی انجام دادند در جهت احیای ارزشهای اسلامی و آگاه کردن مسلمانان که این سرمنشاء بیداری اسلامی بود.

ولایتی با بیان اینکه بیداری اسلامی در ایران در اوایل قرن نوزدهم در مقابله با هجوم تزار روسیه قوت گرفت، ادامه داد: جهان اسلام هیچگاه در برابر استعمار و استعمارگران ساکت ننشست و در جهت نهضت بیداری اسلامی تلاش کرده و زمانی در طی این 200 سال اخیر نبوده که یک یا چند نقطه از جهان فارغ از مبارزه علیه بیگانگان باشد .

وی سپس به نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ایشان جامعیت منحصر به فردی در دعوت مردم به اسلام داشتند و در درجه اول کار خود را علیه حکومت وقت شروع کردند به طوری که در سال 1340 بیانیه انجمن های ایالتی و ولایتی را صادر کردند.

مشاور عالی امور بین الملل رهبر انقلاب تصریح کرد: امام در 15 خرداد مقابل ظلم نظام وقت ایستادند و بعد که به ترکیه و سپس به نجف تبعید شدند شروع کردند به تدریس درس ولایت فقیه و این درس به صورت کتاب منتشر شد.

وی با بیان اینکه امام پایه حکومت اسلامی را در مدتی که در نجف بودند بنا نهادند گفت: اساس نهضت امام ولایت فقیه یا حاکمیت ولی فقیه شد و ایشان از این موضع گیری هیچگاه عقب نشینی نکردند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: مقدمه تسلط فکری بیگانگان در جوامع اسلامی نفوذ تفکر التقاطی و غیر اسلامی است و این امر باعث خواهد شد، پای کشورهای بیگانه به کشورهای اسلامی باز شود.

ولایتی رمز ماندگاری انقلاب اسلامی را رای مردم در چارچوب قوانین اسلام دانست و گفت: البته در کشور ما اقلیت های مذهبی هم دارای جایگاه خاصی هستند به طوری که اقلیت های زرتشتی و یهودی جمعیتشان به 150 هزار نفر نمی رسد اما هر کدام یک نماینده در مجلس دارند و این نشان دهنده نگاه ویژه جمهوری اسلامی به اقلیت های مذهبی است.

وی  با بیان اینکه ایران بیش از 35 سال است که در برابر تحریم اقتصادی ایستاده است گفت: الان شدت تحریم ها بیشتر شده ولی ایران اقتدارش افزایش یافته و رمز دشمنی دیگران هم با این حکومت این است که کشور ما یک کشور اسلامی و مستقل است.

ولایتی افزود: در بعضی از قسمت های علمی و فناوری توانستیم در این چند سال راهی را طی کنیم که غربی ها در عرض 300 سال طی کردند. در حوزه فناوری ، در حوزه هسته ای و در بسیاری از علوم دیگر ایران پیشرفت های بسیار خوبی داشته و در منطقه بیشترین نفوذ سیاسی را دارد. در این چند سال کسانی بودند که به نوعی می خواستند القاط را وارد کنند حکومت کنند و این حکومت در مقابل القاط گری ایستاد.

مشاور عالی امور بین الملل رهبر انقلاب ، قدرت هسته ای ایران را به خاطر ایستادگی کشور در زمینه هسته ای دانست و گفت: هیچ کشوری را در جهان اسلام و جهان سوم پیدا نمی کنیم که روی پای خود بایستد و به این حد از فناوری علمی برسد و ما همه اینها را مدیون حضرت امام و خلف صالح او حضرت آیت الله خامنه ای هستیم.

وی با بیان اینکه ایران مستقل ترین و مقتدرترین کشور است ادامه داد: این نفوذ ناپذیری را به برکت بیداری اسلامی داریم که پرچمدارش حضرت امام بود البته علمای دیگر نیز نقش های بسیاری داشتند ولی جامعیت حضرت امام را هیچ کس نداشت و بیداری اسلامی در طول تاریخ سیر تکاملی خود را در ایران طی کرده است.

در ادامه نشست ولایتی  در پاسخ به سئوال یکی از میهمانان خارجی این مراسم درباره آثار بیداری اسلامی گفت: ما می توانیم آثار بیداری اسلامی را در تمام جهان اسلام ببینیم. نام حضرت امام به عنوان رهبر اسلامی شناخته شده و همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی به وجود حضرت امام افتخار می کنند زیرا که امام همه مسلمانان را بیدار کردند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: امروز مکاتب غیر اسلامی در بین مسلمانان جایگاه سابق را ندارد و انقلاب اسلامی نقش مهمی در ظهور حماس و جنبش جهاد اسلامی داشته است.

در پاسخ به سئوال دیگری درباره رمز و راز پیروزی نهضت امام گفت: اعتقاد کامل امام به اسلام و وعده های الهی و ایمان ایشان به اینکه نصرت الهی حتمی است باعث پیروزی نهضت انقلاب اسلامی شد. امام اخلاص کامل داشتند به طوری که کوچکترین میلی در ایشان وجود نداشت که از قدرت به نفع خودشان استفاده کنند.

وی ادامه داد: ایشان دغدغه اسلامی و دعوت به وحدت داشتند و پرهیز از تفرقه و عدم اعتماد به حسن نیت استعمارگران از ویژگی های شاخص امام بود.

ولایتی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران چه اقداماتی در جهت وحدت مسلمانان انجام داده است گفت: آنچه ما می توانستیم در جهت روشنگری از جمله روشنگری در جهان عرب انجام دهیم تلاشمان را کرده ایم. مسئله این است که قضیه دو طرف دارد بعضی حکومت ها در کشورهای عرب تصورشان این است که اگر با ایران کنار بیایند ممکن است دچار مشکل شوند لذا شروع می کنند علیه ایران به جوسازی و تبلیغات منفی.

وی تصریح کرد: در بعضی کشورها رای مردم حاکم نیست لذا بعضی ها تقلید و تبعیت از ایران را به نفع خودشان نمی دانند.

ولایت با بیان اینکه سفارش امام به مقام معظم رهبری بخصوص درباره کشورهای عربی برقراری روابط دوستانه است ادامه داد: ما قصد دخالت نداریم و جز تبلیغ اسلام و وحدت مسلمانان کار دیگری انجام نمی دهیم و امیدواریم بتوانیم این را تفهیم کنیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره اهمیت روابط ایران و ترکیه نیز گفت: ایران و ترکیه دو کشور مسلمانی هستند که روابط نزدیکی با هم دارند و می توانند مشکلات منطقه را حل کنند که امیدواریم در آینده این روابط نزدیک تر شود.

ولایتی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر نقش بانوان در جمهوری اسلامی گفت: آنچه در کشور ایران نسبت به خانمها انجام شده کار عظیمی است و هیچ تفاوتی در رای دادن ، رای گرفتن، نماینده مجلس شدن و مسئولیت گرفتن بین خانمها  و آقایان نیست اما متاسفانه در بعضی کشورهای غربی از خانمها و آقایان به عنوان وسیله استفاده می کنند برخلاف آن چیزی که تبلیغ می کنند.

وی در پایان افزود: ایران، امروز بدون تردید قدرت اول منطقه است و هیچ کشوری در کشورهای جهان سوم را پیدا نمی کنید که استقلال و اقتدار ایران را داشته باشد.

کد N317670

وبگردی