آفتاب
گزارش ایرنا از دمشق/

سوری ها به مواضع غربی ها درباره انتخابات خود اهمیتی نمی دهند

سوری ها به مواضع غربی ها درباره انتخابات خود اهمیتی نمی دهند

دمشق-ایرنا- علما، مراجع و شخصیت های مذهبی و سیاسی سوریه امروز سه شنبه همپای مردم این کشور، در مراکز مختلف رای گیری حضور یافته و آرای خود را به صندوق های رای ریختند.

رویداد انتخابات سوریه برای مردم این کشور چیزی فراتر از یک اقدام سیاسی تلقی می شود؛ امروز در مراکز مختلف رای گیری، جشن و پایکوبی هم چاشنی فعالیت های مسوولان صندوق ها شده بود.

در ˈمجمع العثمانˈ، یک مرکز دینی مسلمانان سوریه، در جنب وزارت اوقاف این کشور، بسیاری از علما و مراجع مسلمان و مسیحی و شیعه و سنی و دروزی حضور یافتند.

محمد عبدالسید وزیر اوقاف آمده بود و همراهش تعدادی از علمای مسلمان و مسیحی و دروزی هم بودند. آنها پس از دقایقی حضور در زیر سایبانی در محوطه مجمع العثمان، پای صندوق های رای رفتند و آرای خود را به صندوق های رای ریختند.

وزیر اوقاف سوریه، پس از انداختن رایش به داخل صندوق به خبرنگارانی که او را دوره کرده بودند، گفت که برای مواضع غربی ها در خصوص انتخابات سوریه ارزشی قائل نیست.

مراجع و علمای مسیحی ، دروزی و مسلمان سوریه نیز بر اهمیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشورشان تاکید کردند و آن را اقدامی مهم در برابر حمایت برخی دولت غربی و نیز کشورهای منطقه از تروریست ها در سوریه دانستند.

ˈنادر محمد القارصهˈ، از جمله روحانیون مسلمانی که پای صندوق رای آمده بود، به خبرنگار ایرنا گفت ما به نظرات غربی ها اهمیتی نمی دهیم ، چرا که دمکراسی در داخل سوریه و توسط سوری ها نهادینه خواهد شد، مانند شرکت در این انتخابات، اما دمکراسی وارداتی را نمی پذیریم.

وی این را هم گفت که بحران سوریه یک بحران سازمان یافته بین المللی است که اتفاقا همین کشورهای غربی آن را برای ما به ارمغان آورده اند.

نظر دکتر نبیل سلیمان مسوول مرکز انتخاباتی مجمع العثمان را درباره روند انتخابات سوال کردیم، که گفت در این مرکز 6 صندوق رای داریم که هر صندوق سه ناظر دارد.

در این حوزه 11 هزار نفر ثبت نام کرده اند که تا ساعت 7 بعد از ظهر امروز فرصت دارند، آرای خود را به صندوق های این مرکز بریزند.

از وی سوال کردیم که آیا سایر نامزدها نیز در این مرکز ناظرانی دارند؟، او پس از آنکه گفت هر سه نامزد این انتخابات ناظرانی پای صندوق های رای دارند، یکی از ناظران را به ما معرفی کرد.

نماینده ماهر حجار را در خصوص احتمال وقوع تخلف مورد سوال قرار دادیم که گفت تاکنون موردی نبوده و شکایتی هم نشده است.

وی می گفت، در مراکز رای گیری همکاری خوبی با ناظران سایر نامزدها صورت می گیرد.

یکی دیگر از مراکز رای گیری را که سرکشی کردیم، مدرسه ˈآسیهˈ در منطقه دمشق قدیم بود.

در کوچه پس کوچه های کم عرض این محله با خودرو به سختی عبور کردیم ، در حالی که در سر گذرهای آن جوانان پرچم بدست مشغول شعار دادن علیه تروریست ها و حمایت از دولت سوریه بودند.

در این مرکز نیز برغم آنکه حوالی ظهر شده بود، جمعیت قابل توجهی در صف ایستاده بودند.

همان زمان که در این مرکز حضور داشتیم، یکی از جوانان محله برای انگشت زدن پای ورقه رای ، بجای جوهر با چاقو ، سینه خود را زخمی کرد تا با خون پای ورقه رای را انگشت بزند.

روز سه شنبه به خیلی از جوانانی برخوردیم که می گفتند حاضرند جانشان را در مبارزه با تروریسم و تثبیت سوریه دمکراتیک فدا کنند و به نظر آمریکایی ها و غربی ها و کشورهای مداخله گر منطقه ای هم اهمیتی قائل نیستند.

گزارش خبرنگاران ایرنا از دمشق حاکی است ، از صبح هنگام، جوانان سوریه ای دسته دسته در محلات و میادین شهر جمع شده و به پایکوبی می پردازند.

جوانان سوری همچنین با براه انداختن کارناوال های شادی با خودروهای خود، بوق زنان سطح خیابان های دمشق را می پیمایند.

کار اخذ رای از حائزین شرایط شرکت در انتخابات سوریه که تعداد آن بیش از 10 میلیون نفر اعلام شده، تا ساعت 7 بعد از ظهر امروز ادامه خواهد داشت.

در این انتخابات ، برای اولین بار در تاریخ سیاسی سوریه، سه نامزد با یکدیگربه رقابت می پردازند. بشار اسد ، ماهر حجار و حسان النوری، سه نامزد انتخابات این دوره هستند.

خاورم**1770**1586
کد N317612

وبگردی