آفتاب

اتهام بی‌اساس رییس اسبق سیا ایران به ایران

اتهام بی‌اساس رییس اسبق سیا ایران به ایران

رییس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به شدت از مواضع باراک اوباما برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جیمز وولسی رییس اسبق سازمان سیا در گفت‌وگو با شبکه رادیویی نیویورک ای‌.ام 970 در اظهاراتی خصمانه علیه ایران، ادعا کرد: ایرانی‌ها بازی‌های خطرناکی را انجام می‌دهند و همزمان به سمت دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای پیش می‌روند.

جیمز وولسی در ادامه ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا در قبال وی را به چمبرلین نخست‌وزیر انگلیس در دهه 1930 میلادی تشبیه کرد که به دلیل امضای توافقنامه با هیتلر در سال 1938 شناخته شده است.

رییس اسبق سازمان سیا همچنین مدعی شد هیچ شانسی وجود ندارد که ایران به محدودیت‌هایی که این کشور را از مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای دور نگه می‌دارد پایبند باشد.

وی افزود: ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم است و ما در مذاکرات به او اجازه این کار را داده‌ایم. این کشور می‌تواند به تولید سلاح هسته‌ای بسیار بسیار نزدیک شود.

جیمز وولسی که در سال‌های 1993 تا 1995 و در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون رهبری سازمان سیا را به عهده داشت در ادامه گفت‌وگوهای خصمانه‌اش، مذاکرات هسته‌ای ایران را همچون یک بازی شطرنج کشنده دانست و گفت: ایرانی‌ها شطرنج را اختراع کرده‌اند و در آن مهارت دارند.

وی ادامه داد: چیزی که در این بازی آنها بدان مهارت دارند این است که در یک طرف صحنه بازی شلوغ بازی در بیاورند و توجه همگان را جلب کنند و در طرف دیگر صحنه حواس‌شان کاملا به بازی باشد یعنی زمانیکه یک فرصت به دست می‌آورند پیاده خود را به ردیف پادشاه برسانند و از آن یک ملکه بسازند و این کشنده‌ترین بخش بازی است که برای ساخت یک بمب هسته‌ای شبیه‌سازی می‌شود.

ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال گذشته به یک توافق اولیه دست یافتند که بر اساس آن ایران در ازای کاهش بخشی از تحریم‌های غرب برخی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را تعلیق کرده است.

به گزارش ایسنا، کشورهای غربی و آمریکا همواره ادعا کرده‌اند ایران خواستار دستیابی به سلاح هسته‌ای است، ادعایی که ایران آن را رد می‌کند و بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تاکید دارد.

انتهای پیام

کد N317609

وبگردی