آفتاب

واشنگتن خواستار استقرار سپر دفاع موشکی در سئول شد/ تلاش صاحب کشتی کره جنوبی برای اخذ پناهندگی

واشنگتن خواستار استقرار سپر دفاع موشکی در سئول شد/ تلاش صاحب کشتی کره جنوبی برای اخذ پناهندگی

تاکید مالزی بر لزوم مقابله با تهدیدات جهانی، درخواست واشنگتن بر لزوم استقرار سپر دفاع موشکی در سئول و تلاش صاحب کشتی کره جنوبی برای اخذ پناهندگی از جمله تحولات آسیا به شمار می رود.

مالزی

"نجیب تون رزاق" نخست وزیر مالزی در اظهاراتی در بیست و هشتمین میزگرد آسیا – اقیانوسیه که به مدت سه روز از سوی موسسه مطالعات استراتژیک و بین المللی مالزی، آ.سه.آن و چند سازمان دیگر برگزار شد، بر لزوم مقابله با تهدیدات جهانی و سلاح های هسته ای، لزوم پیوستن کشورهای دارای سلاح اتمی به پروتکل های اتمی تاکید کرد.

وی با اشاره به همکاری مشترک 26 کشور برای یافتن لاشه هواپیمای مفقود شده مالزیایی دفاع و امنیت را حق مشروع همه کشورها دانست و تاکید کرد مقابله با تهدیدات تروریسم منوط بر تبادل بالای اطلاعات بین کشورها و هماهنگی بین سازمان های امنیتی است.

تایلند

رسانه ها همچنین با اشاره به تظاهرات گروهی از مردم تایلند در اعتراض به کودتای نظامی "سلام سه انگشتی" را نماد اعتراض تایلندی ها به کودتا خواندند که به تقلید از فیلم "مبارزه گرسنگی" انجام می شود.

شبه جزیره کره

رویترز نیز گزارش داد ژنرال "کورتیس اسکاپاروتی" فرمانده نیروهای آمریکا در کره جنوبی با تاکید بر لزوم استقرار سپر دفاع موشکی "تاد" در کره جنوبی گفت سامانه های دفاع موشکی باید با هدف مقابله با تهدیدهای رو به افزایش کره شمالی مستقر شوند.

این اظهارات در پی آزمایش موشک میان برد "رودونگ" کره شمالی در مارس گذشته بیان می شود که برد بیش از 1000 کیلومتری داشته و محکومیت شورای امنیت سازمان ملل را به همراه داشته است.

در همین رابطه وزارت دفاع کره جنوبی از بررسی این موضوع تنها منوط به ارائه پیشنهاد رسمی واشنگتن خبر داد که با هدف رهگیری موشک‌ های بالستیک طراحی شده است،

خبر دیگر اینکه  روزنامه "چوسان ایلبو" سئول مدعی شد که ایران در روز 19 مه به هواپیمای حامل "پارک گئون هه" رئیس جمهوری کره جنوبی اجازه ورود به آسمان خود را نداده است.

این روزنامه کره ای با اشاره به اینکه این هواپیما با 40 دقیقه برای افتتاح یک نیروگاه هسته ای به امارات رفته است، ادعا کرد نیروی هوایی ایران هواپیمای رئیس جمهوری کره جنوبی را جنگنده تصور کرده است.

دادستان کره جنوبی که در حال بررسی علت غرق شدن کشتی حامل دانش آموزان در ماه آوریل گذشته است، امروز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد صاحب این کشتی به طور غیر مستقیم با نزدیک شدن به یکی از سفارتخانه های خارجی در سئول در پی اخذ پناهندگی بوده که این موضوع رد شده است.

وی افزود شخصی ناشناس هفته گذشته به نمایندگی از "یو بیانگ یون " 72 ساله با سفارتی ناشناس تماس گرفته اما سفارت "یو" را یک مظنون جنایی خوانده و با درخواست پناهندگی وی موافقت نکرده است.

خانواده‌ های قربانیان حادثه غرق شدن کشتی مسافربری ضمن انتقاد از عملکرد دولت، خدمه کشتی غرق شده و نیروهای امدادگر در کشف اجساد و نجات بازماندگان این حادثه، کاپیتان و خدمه را به ترک زودهنگام کشتی حادثه دیده متهم کرده اند.

این درحالیست که رئیس‌ جمهوری کره جنوبی پیشتر در بیانیه ای که از تلویزیون ملی این کشور خوانده شد، به دلیل کوتاهی دولت در زمینه جلوگیری از این حادثه و اقدامات اشتباه خود در کمک‌ های اضطراری به مسافران عذرخواهی کرده بود.

چانگ هونگ وون نخست‌ وزیر کره جنوبی نیز به خاطر غرق شدن این کشتی تفریحی با 476 سرنشین استعفا کرد. در همین حال یونهاپ از بازداشت لی جوون سئوک ناخدای کشتی غرق شده در آبهای برون ساحلی جزیره جیندو در شمال غرب کره جنوبی به همراه دو نفر از دستیارانش به اتهام سهل انگاری در انجام وظایف و نقض قوانین دریایی خبر داد که این کشتی با 475 سرنشین غرق شد.

کد N317391

وبگردی