آفتاب
اسلبورن در نشست خبری مشترک با ظریف:

ایران شاه کلید است/ شهروندان لوکزامبورگ در سوریه کنار بنیادگراها می‌جنگند

ایران شاه کلید است/ شهروندان لوکزامبورگ در سوریه کنار بنیادگراها می‌جنگند

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ گفت: در شورای امنیت باید خیلی سریع قادر باشیم قطعنامه آتش بس صادر کنیم که در مورد سوریه شورای امنیت نتوانست این اقدام را انجام دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، جین اسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بنده 10 سال بیشتر است که وزیر امور خارجه لوکزامبورگ هستم. من از وزرای خارجه اتحادیه اروپا هستم و از 10 سال پیش در لوکزامبورگ و اتحادیه اروپا از موضوعات مربوط به ایران دفاع کرده ایم و البته هر گاه انتقادی وجود داشته گرهی بوده که باید حل می کردیم.

وی افزود: از یکسال گذشته و از زمان انتخاب آقای روحانی فضا در ایران عوض شده زمانی که آقای ظریف وزارت خارجه را به عهده گرفت و ریاست مذاکرات هسته ای را عهده دار شد و همچنین از بعد از توافق مشترک ژنو در 23 و 24 نوامبر جو انتقادی در بین وزرا عوض شده که این موضوع را به آقای لاریجانی و ظریف اعلام کردم که در اتحادیه اروپا همبستگی وسیعی بین اعضا وجود دارد که از توافق ژنو حمایت کند و در 23 ژوئیه به نتیجه برسیم که یک تاریخ مهم است.

اسلبورن ادامه داد: دیروز زمانی که صبحت های آقای آمانو را شنیدم به این نتیجه رسیدم که نباید ابهام ایجاد کرد، توافق نوامبر بسیار مهم است آقای وزیر هم اعلام کرده که تلاش می کند تا به نتیجه نهایی برسیم و البته که جنبه نظامی مجزا از پرونده هسته ای است.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ تصریح کرد: بعد از 10 سال تنش در روابط، تحریم و انتقاد اتحادیه اروپا آماده است که به سطح جدیدی از همکاری ها بپردازد و این پیام بنده است که اگر ما قادر باشیم تمایل داریم بین ایران و اروپا و کشورهای دیگر عضو شورا نه تنها همکاری اقتصادی بلکه سیاسی نیز داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه درباره موضوعات حقوق بشر صحبت کردیم، بیان کرد: بنده معلم حقوق بشرنیستم و نمی خواهم درس بدهم، اما موضوعاتی از جمله از بین بردن مجازات مرگ که چند سال پیش در این باره همکار چینی خود صحبت کردم و امروز نیز با آقای لاریجانی، گشایشی در این زمینه است.

اسلبورن همچنین مدعی لزوم تغییر در وضعیت آزادی بیان در ایران شد. 

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ با بیان اینکه ایران یک شاه کلید است، اظهار داشت: وقتی در مورد سوریه صحبت می کنیم موضع مشترکی بین ایران و لوکزامبورگ وجود دارد. باید از نظر انسانی به مردم سوریه کمک شود و سازمان ملل کمک های بشردوستانه انجام دهد و کمک کنیم که کمک‌های  فوری، دارویی، اجتماعی و غذایی به آنها بدهیم.

وی همچنین گفت: زمانی که در باره خاورمیانه در اروپا صحبت می شود، اغلب روند صلح مطرح است و امیدواریم با دولت جدید و وحدت ملی در فلسطین به سطح جدیدی از روابط بین فلسطین و اسرائیل برسیم و مطمئنم که ایران نقش مهمی در این جهت ایفا می کند.

اسلبورن همچنین ادامه داد: عراق، افغانستان و کشورهای دیگری وجود دارند که ایران می تواند نقش خود را در آنها ایفا کند. ایران کشور بزرگی از نظر تاریخ، فرهنگ و ثبات است و ما هدف مشترکی داریم. اتحادیه اروپا نگران قرار گرفتن در جهات نادرست سلاح های کشتار جمعی است که در همه کشورهای خاورمیانه وجود دارد.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ تاکید کرد: معتقدم بین لوکزامبورگ که از نظر استراتژیک کشور مهمی نیست و ایران مواضع مشترک وجود دارد و آن بهبود روابط ایران و اتحادیه اروپا است.

وی در پاسخ به سوالی در این باره اینکه با توجه به اینکه لوکزامبورگ عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل است این کشور می تواند چه کمکی به وصول توافق نهایی ایران و غرب به ویژه با توجه به رویکرد مثبت ایران داشته باشد؟، گفت: پاسخ خیلی ساده است. لوکزامبورگ عضو اتحادیه اروپا است و از اقدام اتحادیه اروپا تا اینکه مذاکره کننده ارشد این اتحادیه با ایران به توافق برسد هم در زمینه محتوا و هم تحریم‌ها حمایت می کند.

اسلبورن افزود: من طرفدار تحریم ها نیستم فکر می کنم روابط ایران با اتحادیه اروپا باید به نتایج دیگری برسد و باید اعتماد ایجاد شود. فکر می‌کنم اعتماد به وجود آمده و ایران به تعهدات خود بخصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم عمل کرده و اتحادیه اروپا نیز به وعده خود عمل کرده و تحریم ها را کاهش داده است. ما درباره نتایج مثبت در شورای امنیت تلاش کرده ایم و امیدواریم به نتیجه موثر دست یابیم.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ در پاسخ به سوال دیگری در این باره که حقوق بشر سیاست اتحادیه اروپا است و این در حالی است که نقض حقوق بشر در تحریم های بانکی و دارویی ایران وجود دارد و این تناقض را چطور ارزیابی می کنید؟، گفت: من به عنوان وزیر امور خارجه طرفدار تحریم نیستم در اکثر زمینه ها، تحریم ها بر شهروندان تاثیرگذار است. دیروز در اصفهان در دیدار با مردم در هتل متوجه شدم که باید تلاش کنیم تحریم ها رفع شود ما تمام تلاش خودمان را در اتحادیه اروپا انجام می دهیم.

وی افزود: در مورد حقوق بشر نباید موضوعات را ادغام کرد دموکراسی با انتخابات برقرار می شود و در این زمینه به ایران به دلیل انتخابات و نتایجی که بدست آورده است، تبریک می گوییم، اما تنها برگزاری انتخابات کافی نیست این مساله در کشورهایی که از شما دور نیستند، دیده شده است.

اسلبورن ادامه داد: به دلیل میهمان بودن نمی خواهم توهین کنم، اما وقتی صحبت از حقوق بشر می شود، باید درباره از بین بردن مجازات مرگ صحبت کنیم و باید بحث گسترده ای درباره سنگسار که زنان قربانی آن هستند، داشته باشیم. حقوق بشر باید مثبت باشد و اگر به این موضوع پرداخته شود و گره بین ایران و جامعه بین الملل حل شود، جامعه بازتر می شود.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ در ادامه گفت: آقای وزیر اعلام کردند که در دانشگاه حقوق بشر تدریس می کنند و قطعا می دانند که حقوق بشر چیست. کشور می تواند حقوق خود را داشته باشد، اما حقوق بشر باید در داخل کشور از زنان و مردان شروع شود و ما اروپایی‌ها آماده هستیم در کنار شما قرار بگیریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتخابات ریاست جمهوری در سوریه و حضور اروپایی ها در کنار تروریست ها در سوریه و نگرانی اروپا از بازگشت این افراد به کشورهای خود اظهار داشت: ما هر دو دوستان سوریه هستیم، اما در دو جهت متفاوت. من می دانم وقتی 150 نفر زندگی‌شان به خطر می افتد و میلیون ها نفر از ساکنان شهرها آواره می شوند، مفهومش چیست.

اسلبورن تاکید کرد: در شورای امنیت خط مشی مشترک ایجاد نشده و آنها نتوانستند به وظیفه خود عمل کرده و حداقل یک آتش بس در سوریه ایجاد و به سوری ها کمک کنند.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ با اشاره به اینکه اکنون انتخابات سوریه برگزار می شود، اظهار داشت: این در حالی است که متاسفانه مذاکرات ژنو نتیجه مثبتی نداشت. بنده مایل بودم که ایران بیشتر بتواند در روند ژنو حضور داشته باشد. به ایران توصیه می کنم نهایت تلاش خود را انجام دهد که ملت سوریه رنج بیشتری نکشند، حتی لوکزامبورگی ها نیز در این جنگ زجر می کشند.

وی ادامه داد: یک خانواده لوکزامبورگی با فرزند 9 ماهه خود به سوریه رفته و در کنار بنیادگرها جنگیدند. این فرد طرفدار جنگ بوده و من فکر نمی کنم اسلام طرفدار جنگ بوده است. این فرد جانش را از دست داد. فرد دومی نیز از لوکزامبورگ به سوریه رفت که جانش را از دست داده است. دولت های اروپایی این افراد را به سوریه نفرستادند و وقتی این افراد باز می گردند تلاش ما این است که ببینیم که چطور با این افراد رفتار کنیم.

اسلبورن تاکید کرد: در شورای امنیت باید خیلی سریع قادر باشیم قطعنامه صادر کنیم که آتش بس ایجاد شود نمی دانم که جنگ سوریه چه زمانی و چگونه به پایان خواهد رسید شاید ماه ها و سال ها طول بکشد من اردوهای آوارگان در ترکیه و لبنان را دیدم و می دانم که بخاطر هجوم این آوارگان در ترکیه، لبنان و اردون شرایط برای آنها سخت شده است. ایران باید به مسئولیت خود در زمینه سوریه عمل کند.

کد N317338

وبگردی