آفتاب
محسن رضایی در قم:

اقتصاد موضوع مهمی است که بر فرهنگ اثر دارد/فقر ممکن است انسان را به کفر بکشاند

اقتصاد موضوع مهمی است که بر فرهنگ اثر دارد/فقر ممکن است انسان را به کفر بکشاند

اعتبارات برخی استان های ایران کمتر از برخی روستاهای اروپاست/با ساختار امروز کشور، قوی ترین مدیران هم نمی توانند کار کنند/مجتبی بیگدلی: به جای آوردن اجناس بنجل از چین، فکرچینی را به ایران بیاوریم.

ایلنا: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که اقتصاد، نقطه کلیدی است که باید تحول در آن صورت گیرد، گفت: اقتصاد موضوع مهمی است که بر همه چیز از جمله فرهنگ ربط دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، محسن رضایی، در جشنی که به مناسبت اعیاد شعبانیه در منزل مجتبی بیگدلی دبیر کل انجمن اسلامی کارآفرینان ایران اسلامی در قم برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اقتصاد کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: اقتصاد موضوع مهمی است که به همه چیز از جمله فرهنگ اثر دارد، چنانکه پیامبر اکرم(ص) می فرمایند «کاد الفقر أن یکون کفرا» فقر نزدیك است به كفر منجرّ شود؛ این سؤال مطرح می شود که آیا بیکاری، فقر و فساد، نظام خانواده را متلاشی نمی کند؟

وی با بیان این که اقتصاد به امنیت ملی ما نیز مرتبط است، خاطرنشان کرد: اکنون در شرایط تحریم هستیم و اما اگر اقتصاد خوبی داشته باشیم، آمریکا و دیگر دشمنان ما موفق نمی شوند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که اقتصاد به سیاست خارجی ما ربط دارد، گفت: با یک اقتصاد قوی، نفوذ ما در کشورهای حاشیه خلیج فارس به مراتب بیش از وضع کنونی خواهد بود.

وی با بیان این که اقتصاد، نقطه کلیدی است که باید تحول در آن صورت گیرد، گفت: تا کنون در داخل کشور، گام های بلندی در بحث اقتصاد برداشته ایم که آن تعیین سیاست های کلان اقتصادی بوده است؛ چرا که اگر هر چه مدیران یک جامعه خوب باشند، اما سیاست های درستی تدوین نشده باشد، کار آن مدیران به نتیجه نمی رسد.

رضایی افزود: در 17 سال گذشته، مقام معظم رهبری، فرمایشاتی در حوزه اقتصاد داشته اند که این فرمایشات که حول محور سیاست های اقتصاد مقاومتی، سیاست صرفه جویی و.... است،به صورت کتابچه ای در آمده که در حال حاضر بیش از هزار بند دارد؛ تمام بندهای این کتابچه مورد رضایت کارشناسان عرصه اقتصاد است و می گویند اگر این راهکارها اجرایی شود، ایران گلستان خواهد شد.

وی با بیان این که گاهی تعیین یک سیاست کلی بیش از 10 سال به طول می انجامد، گفت: برای مثال، سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، سه بار بین ما در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و مقام معظم رهبری در رفت و آمد بود تا به این سیاست های فعلی رسیدیم؛ بنابراین امروز با تعیین سیاست های کلی اقتصادی کشور، گام های بلندی را در این عرصه برداشته ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که بعد از تعیین سیاست های کلی اقتصاد باید به مؤلفه های دیگری نیز توجه کرد، گفت: مدیریت، برنامه ریزی، نظارت و اجراء از قدم های بعدی برای موفقیت در عرصه اقتصاد است.

وی افزود: مدیریت یک بحث دو وجهی است که شامل نفرات مدیر و همین طور ساختار مدیریتی می شود؛ قطعا با ساختار امروز کشور، قوی ترین مدیران هم نمی توانند کار کنند، چرا که اعتبارات برخی از استان های ایران کمتر از برخی روستاهای اروپا است.

رضایی خاطرنشان کرد: این که می گوییم ساختارها باید عوض شود، یعنی سیاست های مدیریتی باید عوض شود؛ این سیستم غلط را رضاخان در این کشور بنا نهاد، چون می خواست با سلب اختیار از استان ها و تمرکز آن در تهران، امنیت را برای حکومت خود برقرار کند، در حالی که باید بگذاریم خود مردم اقتصاد را اداره کنند و برای هر کاری به تهران نیایند؛ البته مدیران کشور هم اگر مسئولیتی قبول می کنند باید این کاره باشند.

وی با بیان این که مسئله مهم دیگر برای رسیدن به یک اقتصاد خوب، برنامه است، گفت: اگر امروز شما کاری می کنید، برداشت خودتان است و کسی نمی گوید چه کنید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: امروز در دنیا، اگر مردم و کارآفرینان بخواهند به کاری اقتصادی دست بزنند، از گروه مشاوران کمک گرفته و همینطور دولت ها به آن ها کمک می کنند.

وی با بیان این که سیستم استفاده از مشاوران برای کارهای اقتصادی و کارآفرینی در کشور ما وجود ندارد، گفت: با وضعیت فعلی، کارآفرینان کشور ما اگر تا به امروز سرپا مانده اند، معجزه است؛ من پیش برخی از دوستان گفتم که اگر امروز آقای بیل گیتس (Bill Gates) (رئیس و موسس شرکت مایکروسافت) به ایران بیاید، ظرف 48 ساعت سنگلاخ کرده و ورشکسته می شود.

رضایی با بیان این که استان های ایران و خود قم نقشه اقتصادی مشخصی ندارد، که فلان صنعت و تولید مورد نظر در کجا و کدام منطقه جانمایی شود، گفت: بر همین اساس، گاهی فعالیت های اقتصادی که صورت می گیرد، منجر به ضرر اقتصادی می شود، چون نقشه ای اقتصادی برای آن منطقه مورد نظر تهیه نشده بود.

وی با بیان این که اقتصاد استان های ایران، اقتصاد در هم ریخته ای است که زیرساخت های مورد نظر را در خود ایجاد نکرده است، گفت: با جناب آقای صالحی منش استاندار قم صحبت کردیم که اقتصاد مقاومتی را در قم راه بیاندازید تا قم الگوی کشور در این زمینه باشد؛ امیدواریم آقای صالحی منش این موضوع را دنبال کند و البته برای این کار باید از مشاورینی کمک بگیرد که ما هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام به ایشان کمک خواهیم کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: چون قم کوچک است، می توان نتیجه اقدامات برای عملی شدن واقعی اقتصاد مقاومتی را در آن دید و قطعا اگر این کار درست اجراء شود، آن وقت می بینید کارآفرینی، اقتصاد و کسب و کار در این استان رونقی بی نظیر پیدا خواهد کرد.

وی با بیان این که نام اقدامات در دست انجام برای تحقق حقیقی اقتصاد مقاومتی در قم را سند توسعه گذاشته ایم، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه به استان قم کمک خواهد کرد تا انشاالله بتوانیم قم را به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی معرفی و تحولی اساسی در اقتصاد آن ایجاد کنیم؛ و قطعا در صورت انجام این مهم، استان های دیگر کشور از قم تقلید خواهند کرد.

رضایی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: 30 سال پیش، یک جوان چینی به یکی از مقامات بلند پایه کشور خود می گوید، مدیریت این روستای رو به روی هنک کنگ را به من بدهید؛ کاری می کنم که هنک کنگ بی خاصیت شود؛ فقط به من اختیار دهید؛ این جوان زمانی که مدیریت این روستا را تحویل گرفت، 20 تا 30 هزار جمعیت داشت، اما اکنون تبدیل به شهری با جمعیتی بالای 16 میلیون نفر شده که فقط سالیانه 500 میلیارد دلار صادرات دارد؛ واقعا هنگ کنگ که تا آن زمان یکی از چهار قطب آسیا بود در مقابل این مکان بی خاصیت شد.

وی اضافه کرد: من به جرأت بگویم، جوانانی که خرمشهر را آزاد کردند، این جوان چینی را در جیب خود می گذاشتند؛ شهید زین الدین 22 ساله بود که فرماندهی را بر عهده داشت و همین طور شهید خرازی ها و... در همین سن و سال بودند؛ این طور نیست که نتوان در اقتصاد تحولی ایجاد کرد؛ به هر حال قم یک پروژه خوبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از استاندار قم می خواهیم این سند توسعه قم را پیگیری کند که این سند به مردم و کارآفرینان می گوید که در این شهر چه تولید شود و چه تولید نشود؛ چرا که گاهی در شهرها، چیزهایی تولید می شود که نه تنها به درد آن استان نمی خورد، بلکه وبال گردن آن می شود؛ برای مثال در بالای شهر اصفهان کارخانه فولاد مبارکه را راه انداخته اند در حالی که ذوب آهن نیز در این شهر بود و به گفته برخی کارشناسان این دو مرکز صنعتی، 50 میلیون متر مکعب آب در سال مصرف می کنند و همین است که امروز زاینده رود خشک شده و صنعت گردشگری که مهمترین خاصیت استان اصفهان است، تحت الشعاع قرار گرفته است. وقتی در کنار سودهای این دو صنعت، زیان های آن را بررسی کنیم، می بینیم که ضرر کردیم.

وی با بیان این که امیدواریم سند توسعه اقتصادی قم توسط مسئولان استان پیگیری شود، گفت: قم مزیت هایی دارد که اگر این سند دنبال شود، چهره اقتصادی این شهر عوض خواهد شد و واقعا هم این همه اعتیاد، بیکاری و... در شأن مذهبی ترین شهر ایران نیست و قابل قبول نیست و از این رو باید برای تحول در اقتصاد این استان تلاش کرد.

مجتبی بیگدلی: به جای آوردن اجناس بنجل از چین، فکرچینی را به ایران بیاوریم

پیش از سخنان محسن رضایی، مجتبی بیگدلی دبیر کل انجمن اسلامی کارآفرینان ایران اسلامی، در سخنانی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در طول 6 سال گذشته روی بحث اقتصاد و خودکفایی، اظهار داشت: مطالباتی که مقام معظم رهبری روی اصل 44 داشتند، محقق نشده و از این رو مسئولان باید آستین همت را بالا زده و برای تحقق اصول معطل مانده اقتصاد کشور تلاش کنند.

دبیر کل جامعه اسلامی کارآفرینان ایران اسلامی، گفت: نکته ای که حلقه مفقوده اقتصاد کشور است و به آن توجهی نشده، کارمندسالاری است که باید به سمت کارآفرین سالاری برود.

وی گفت: وقتی شخصی در جایگاه مسئول، تصمیمی اقتصادی می گیرد که تعداد صفرهای آن تصمیم را نمی شناسد، اختلاس های 3 هزار میلیاردی ایجاد می شود و این نتیجه کارمند سالاری به جای کارآفرین سالاری است.

بیگدلی در ادامه سخنانش به انتقاد از موازی کاری در عرصه فرهنگی کشور اشاره کرد و با بیان این که این گونه کارکردن دغدغه مقام معظم رهبری را روی زمین می گذارد، گفت: متأسفانه در بحث فرهنگی، شاید 40 دستگاه موازی عریض و طویل در کشور داشته باشیم که از کار هم خبر ندارند؛ این نهادهای فرهنگی کارهای جزیره ای انجام داده و خروجی هم برای کشور ندارند و از این رو باید دولت به سمت اصلاح این نهادها قدم بردارد.

دبیر کل جامعه اسلامی کارآفرینان ایران اسلامی با بیان این که همانطور که توصیه شده علم را اگر در چین باشد فرا گیریم، باید تفکر خوب را نیز اگر در چین باشد فرا بگیریم، گفت: بهتر است به جای آوردن اجناس بنجل چینی، فکرهای چینی را به ایران بیاوریم و از آن ها برای ارتقای اقتصاد خود کمک بگیریم.

کد N317328

وبگردی