آفتاب

ظریف: همه کشورها باید با واقع‌بینی موضوع حقوق بشر در سوریه را ببینند

ظریف: همه کشورها باید با واقع‌بینی موضوع حقوق بشر در سوریه را ببینند

نسیم نوشت:

وزیر امور خارجه گفت: آن‌هایی که راه حل سوریه را در حمایت از گروه های تروریستی و خشونت می‌دیدند نیاز است یک بار دیگر واقعیات را نگاه کنند.

مهمترین محورهای سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه لوکزامبورگ بدین شرح است:

- در مورد روابط دوجانبه بین ایران و لوکزامبورگ و بحث هسته‌ای ایران صحبت و گفتگوهای خوبی صحبت گرفت و گفتگوهای خوبی درباره موضوع حقوق بشر داشتیم.

- همه کشورها باید با واقع بینی موضوع حقوق بشر در سوریه را ببینند.

- جمهوری اسلامی ایران از ابتدا آمادگی خود را برای حل بحران سوریه اعلام کرده بود اما آن‌هایی که راه حل را در حمایت از گروه‌های تروریستی و خشونت می دیدند نیاز است یک بار دیگر واقعیات را نگاه کنند.

- اگر کشورهای غربی تمایل به بحث در مورد موضوعات حقوق بشر دارند نیاز است حقوق بشر را به عنوان یک هدف و نه یک وسیله ببینند.

- باید توجه شود که محروم کردن مردم از دارو، غذا و حتی جلوگیری از خرید دارو توسط پول همین مردم نقض حقوق بشر و نقض سیستماتیک آن است و اگر واقعا کسانی به دنبال موضوع نقض حقوق بشر هستند، برای گفتگو درباره این موارد استقبال می‌کنیم.

- حضور گسترده آوارگان سوری در انتخابات ریاست جمهوری در لبنان نشان از تمایل مردم کشور برای تصمیم‌گیری در سرنوشت خودشان دارد؛ چرا گروهی مانع از تصمیم‌گیری مردم برای آینده خود می‌شود؟

- ما پدیده افراطی‌گری و فرقه‌گرایی را در منطقه شاهد هستیم که نه تنها منطقه ما بلکه صلح جهانی را به خطر انداخته است.

- جمهوری اسلامی از هرگونه حرکتی برای کمک به نیازمندان سوریه استقبال می‌کند.

- ما برای همکاری‌های منطقه استراتژیک خلیج فارس اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم و دیدار اخیر امیر کویت نشان‌دهنده عزم ما برای این همکاری‌ها بود؛ امیدواریم این همکاری‌ها با کشورهای منطقه ادامه پیدا کند.

 

23503

کد N317235

وبگردی