آفتاب

سلام سه انگشتی، نماد اعتراض تایلندی ها به کودتا

سلام سه انگشتی، نماد اعتراض تایلندی ها به کودتا

کوالالامپور – ایرنا – گروهی از مردم تایلند در اعتراض به کودتای نظامی در این کشور با بالاگرفتن سه انگشت دست به کودتا اعتراض کردند.

به گزارش ایرنا، تجمع بیش از پنج نفر از اول خرداد و پس از کودتای نظامیان در این کشور ممنوع شده اما تاکنون چند تجمع اعتراض آمیز برگزار شده است.

مخالفان کودتا در تایلند به رغم ممنوع بودن تظاهرات به تقلید از فیلم ˈمبارزه گرسنگیˈ سه انگشت خود را بالا می برند و در سکوت قدم می زنند.

براساس گزارش شبکه های اجتماعی تایلند و تصاویر منتشر شده این علامت هم اکنون به نماد غیررسمی مقاومت مردم تایلند در برابر کودتاگران نظامی که آزادی ها را محدود کرده اند، تبدیل شده است.

بالاآوردن سه انگشت نشانه سلام در فیلم ˈمبارزه گرسنگیˈ بود.

بسیاری از تایلندی ها در صفحات شبکه های اجتماعی خود تصاویری قرار داده اند که این نماد دیده می شود. فرزند تاکسین شیناواترا نخست وزیر اسبق و فراری تایلند نیز از این نماد استفاده کرده است.

تایلندی های معترض معتقدند فرانسوی های معترض نیز در گذشته تنها با سر سلام می دادند که این اشاره سر در انقلاب فرانسه نشان ˈآزادی، برابری و برادریˈ بود.

تایلندی های معترض اکنون نماد اعتراض خود را از فیلم علمی – تخیلی مبارزه گرسنگی گرفته اند که سال2012 ساخته شد.

داستان این فیلم نیز در آینده ای نامعلوم و در کشوری به نام پانم با پایتختی ˈکاپیتولˈ که بسیار ثروتمند است و 12 ایالت بسیار فقیر دارد اتفاق می افتد.

ایالت های پنم در یک اقدام هماهنگ بر ضد حکومت مرکزی شورش می کنند که همگی شکست خوردند و مجبور به تن دادن به یک معاهده صلح با شرایط وحشتناک شدند.

نظامیان تایلند پس از کودتای اول خرداد هرگونه اعتراض را ممنوع کرده، شبکه های اجتماعی و رسانه ها را تحت کنترل در آورده و منع رفت و آمد شبانه وضع کرده اند.

نظامیان به مردم هشدار داده اند بالاگرفتن سه انگشت دست در خیابان ها ممکن است به مجازات و بازداشت آن ها تحت قوانین حکومت نظامی منجر شود.

قانون حکومت نظامی در تایلند به نظامیان اجازه می دهد افراد را بدون اتهام به مدت هفت روز بازداشت کنند.

سخنگوی ارتش تایلند گفت اگر تجمعات بیش از پنج نفر برگزار و نماد سه انگشت دیده شود، این افراد براساس قانون مجازات می شوند اما بعید دانست افرادی که عکسشان با این نماد در اینترنت باشد، بازداشت شوند.

دولت نظامی تایلند روز یکشنبه هزاران سرباز و نیروی پلیس را در مرکز بانکوک مستقر و معترضان را به گروه های کوچک و پراکنده پیرامون مراکز خرید این شهر پراکنده کرد.

با وجود تدابیر امنیتی شدید حدود 30 معترض روز یکشنبه در مرکز خرید ˈپایانه 21ˈ بانکوک تجمع کردند و با نشان دادن سه انگشت میانی خود به نشانه آزادی، برابری و برادری مخالفت خود را با حکومت نظامی تایلند اعلام کردند.

برخی کشورهای جهان خواستار استقرار سریع دموکراسی در تایلند از طریق برگزاری انتخابات شده اند، اما ˈپرایوت چان اوچاˈ فرمانده ارتش و رهبر کودتای تایلند روز جمعه اعلام کرد تا یک سال دیگر هیچ انتخاباتی در این کشور برگزار نخواهد شد.

آساق**1611
کد N317086

وبگردی