آفتاب
بررسی روزنامه های ایران/ سه شنبه 13 خرداد 1393

بازخوانی سیره نظری و عملی امام خمینی (ره)

بازخوانی سیره نظری و عملی امام خمینی (ره)

تهران-ایرنا-در آستانه ی سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت های خود از دریچه های مختلف به بررسی اندیشه ها و سیره ی عملی ایشان پرداختند.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز سه شنبه 13 خرداد 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.



*** بازخوانی سیره نظری و عملی امام خمینی (ره)؛ 25 سال پس از عروج

برخی از مطالبی که روزنامه های امروز به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی (ره) منتشر کردند، به بررسی تاثیر اندیشه های امام و انقلاب اسلامی بر منطقه و جهان پرداختند و برخی دیگر نیز رهنمودهای ایشان در خصوص لزوم وحدت و همگرایی سیاسی در میان مسوولان و مردم بازخوانی کردند.

روزنامه ی «آرمان» در سرمقاله ی امروز خود با عنوان «رهبری که حرکتی عظیم را در جهان نشر داد» به تشریح مشی سیاسی امام (ره) در زمان پیروزی انقلاب اسلامی از نگاه «الهه کولایی» استاد دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح طلب پرداخت.

به نوشته ی کولایی، انقلاب اسلامی در فضای جنگ سرد به پیروزی رسید، در شرایطی که جهان بین دو قطب قدرت، یعنی دو الگوی سرمایه داری و کمونیسم تقسیم شده بود و خارج از ملاحظات دو قطب حرکت مخالف و اعتراضی نمی توانست نتیجه بخش باشد، اما ایشان براساس آموزه های دینی به ویژه بر پایه مکتب تشیع، انقلابی را رهبری کردند که در آن دوران فضای جدیدی را برای رهایی مردم تحت ستم جهان گشود و در واقع امید به تغییر را بر اساس آموزه های دینی مطرح و بر پایه تعالیم دینی این حرکت را رهبری کرد و براساس خواسته مردم ایران که خواستار الگوی اسلام انقلابی بودند، مشی و سیره رسول خدا(ص) و ائمه اطهار را الگوی برپایی نظام سیاسی جدید قرار داد.

روزنامه ی «شرق» هم در سرمقاله ی خود با عنوان «امام(ره)؛ آنگونه که بود» به نوشته ی «رسول منتجب نیا» فعال سیاسی و استاد دانشگاه نسبت به حرکتی مشکوک از سوی جریان ارتجاع، تحجر و نیروهای بی شناسنامه و بی سابقه در انقلاب که به دنبال ارایه ی چهره مغشوشی از امام در ذهن نسل جوان هستند، هشدار داد.

به اعتقاد منتجب نیا، مشی و شیوه ی حکومتداری امام (ره) برای بسیاری ناشناخته بوده و در پاره ای موارد هم مورد بی مهری قرار گرفته است.

این روزنامه در ادامه از افرادی در خارج و داخل کشور که به دنبال ارایه ی چهره ای دیگر از امام (ره) هستند؛ انتقاد کرد و نوشت: اگر نیم نگاهی به برنامه های شبکه های سیاسی فارسی زبان خارج از کشور داشته باشیم، گستره هجمه و خبرسازی و تهمت زنی به ایشان را که با جعل تاریخ همراه است، به خوبی ملاحظه می کنیم. ... اما مساله آنجا نگران کننده می شود که شاهد چنین اتفاقی در داخل کشور باشیم. برخی تریبون ها و رسانه های داخلی مستند سازی و تطبیق بعضی از بیانات یا موضع گیری های امام که در شرایط خاص اتفاق افتاده و لزوما ارتباطی با شرایط روز ندارد را در دستور کار دارند. ... دسته سوم نیز برخی جریانات هستند که خطای طبیعی در امر زمامداری توسط یک زیرمجموعه حکومت را به شخص امام نسبت می دهند. گویی طرفداران و نزدیکان امام مدعی معصوم بودن ایشان بوده و منکر هرگونه اشتباهی در دهه اول انقلاب هستند.

سرمقاله ی روزنامه ی «جمهوری اسلامی»، آن بخش از توصیه های امام را در خصوص حفظ وحدت سیاسی برجسته کرد و نوشت: در حال حاضر کمترین انتظار امام خمینی از ما وحدت کلمه، اتحاد و انسجام میان مردم و مسئولین، خود مسئولین با یکدیگر و آحاد مردم با همدیگر است.

به نوشته ی این روزنامه اگر برای ما ایرانی ها میسر نیست اختلافات جهان اسلام را حل کنیم و ملت های مسلمان را به وحدت برسانیم، لااقل در داخل کشور خودمان با عمل کردن به توصیه های امام خمینی، که ما را از یوغ استبداد داخلی و استعمار خارجی نجات داد و نظام مستقل و مردمی جمهوری اسلامی را برایمان به ارمغان آورد، وحدت و برادری و انسجام را جایگزین دعواها و اختلافات و بداخلاقی های سیاسی نمائیم. امروز قطعاً کمترین انتظار امام خمینی از ما، که مدعی پیروی از آن پیشوای بزرگ هستیم، اینست که بداخلاقی ها و اختلافات و منازعات را کنار بگذاریم.

روزنامه ی «جام جم» نیز در گزارشی به بیان «10 ویژگی مکتب امام (ره)» پرداخت و تحولات سیاسی منطقه و جهان را ناشی از تحقق بخش بزرگی از اندیشه های رهایی بخش امام دانست.

اسلام ناب محمدی در برابر اسلام آمریکایی، پیوند سیاست و دیانت، توجه به مبارزه، مردم گرایی، عدالت اجتماعی، مدل اسلامی توسعه، جاذبه و دافعه، ولایت فقیه، وحدت اسلامی و عصر خمینی در نظام بین الملل، 10 نکته یی بود که جام جم در تشریح اندیشه ی سیاسی و اجتماعی امام راحل به بیان آن پرداخت.

روزنامه ی «جوان» هم سرمقاله ی امروز خود را با عنوان «آخرین دغدغه های امام (ره)» به مهمترین دغدغه های امام در هشت ماه پایانی حیاتشان اختصاص داد.

جوان با اشاره به اینکه مهم ترین مانعی که دکان نفاق، دورویی، واگرایی و سکولاریسم خواهی را به هم می ریزد، اعتقاد صریح و قطعی امام به عدم جدایی دین از سیاست است، مهمترین دغدغه های امام (ره) را نیز برشمرد.

نگرانی از افتادن حکومت به دست لیبرال ها، تهی شدن جمهوری اسلامی از محتوا، آلودگی روحانیت به زخارف دنیوی، اختلاف بین مسئولان و بی توجهی مسئولان به صدور انقلاب اسلامی از مهمترین دغدغه های امام (ره) در نگاه جوان بود.

سرمقاله ی روزنامه ی «سیاست روز» نیز با عنوان «انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام»، پیشرفت های ایران در مسیر توسعه، تاثیر انقلاب بر کشورهای جهان و نیز هراس غربی ها از مسلمانان را مورد توجه قرار داد.

سیاست روز نوشت: اکنون می بینیم که انقلاب اسلامی ایران، با توجه به آرمان های امام خمینی(ره) آنچنان تاثیری بر دنیای اسلام گذاشته است که به خاطر آن، وحشتی عمیق در دل و جان همه مستکبران عالم انداخته است. نشانه های این وحشت مرگ آور، در نوع رفتارهایی که غرب و آمریکا با اسلام و مسلمانان انجام می دهند، به خوبی دیده می شود. سیاست های اسلام هراسی، ایران هراسی و شیعه هراسی به همین خاطر از سوی سردمداران کاخ سفید و نوچه های آن پیاده می شود. همه این دستاوردها به واسطه انقلابی است که روح الله آن را پایه ریزی کرده بود. اندیشه و تفکر تشیع براساس ولایت و امامت است.



*** قطار دیپلماسی منطقه یی ایران در ریل تعامل

سفر تازه ی شیخ «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت به ایران و دیدار با مقام های عالی رتبه ی کشور و پیش از آن نیز سفر «قابوس بن سعید» پادشاه عمان نشان از رویکرد متفاوت کشورهای عربی حوزه ی خلیج فارس به ایران و تغییر در سیاست های منطقه یی کشور در دولت یازدهم دارد.

بر این اساس روزنامه های امروز در مطالب خود افزون بر بررسی روابط دوجانبه ی ایران و کویت، به بررسی و تحلیل روابط تهران و کشورهای حاشیه ی جنوبی خلیج فارس پرداختند.

روزنامه ی «ابتکار» در سرمقاله ی خود با عنوان «شیخ عرب چه آورد و چه برد؟» سفر امیر کویت به ایران را کم سابقه خواند.

ابتکار نوشت: آنچه که حضور دیروز و پریروز امیر کویت در تهران را پر اهمیت می کند، صرفا کم سابقه بودن این سفر و فراز و نشیب های مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور در دهه های اخیر و به طور کلی چند و چون روابط دوجانبه ایران و کویت نیست. اگر بخواهیم به دنبال دلیل اصلی مهم بودن این سفر بگردیم، باید کویت را نه به عنوان کویت صرف که به عنوان عضو موثر و رئیس دوره ای شورای همکاری خلیج فارس و نیز اتحادیه عرب بدانیم و زمان انجام این سفر را هم در نظر داشته باشیم.

ابتکار با اشاره به اینکه روابط تهران در دوران دولت های نهم و دهم نصیب غول های چینی و روسی و نقاط ریزی از نقشه جهان مانند مجمع الجزایر کومور در جنوب شرق آفریقا شده بود، افزود: ریاض که تا همین یک سال پیش آتش بیار معرکه ایران هراسی بود پیشقدم دعوت از وزیرخارجه کشورمان برای احیا و تلطیف روابط می شود، امیر جدید و جوان قطر در گفتگو با رسانه های عربی از سفر قریب الوقوع خود به تهران می گوید و امیر کویت نه تنها در جایگاه امیر یک کشور که در قامت رییس این شورا و به نمایندگی از شیوخ همسایه برای وساطت در جهت بهبود روابط شش کشور عربی در عالم همسایگی با ایران می شود. اگرچه در گفتگوهای رسمی چیز چندانی از ماموریت اصلی امیر کویت در جریان سفر به تهران، دستگیر رسانه ها نخواهد شد، اما قطعا سیر تحولات به سرعت همه چیز را نشان خواهد داد و به زودی مشخص می شود که شیخ عرب چه آورد و چه برد؟

«ایران، کویت و عربستان!» نیز عنوان یادداشت روزنامه ی آرمان در این باره بود.

این روزنامه با اشاره ایجاد فضای متفاوت در روابط ایران و کشورهای خلیج فارس در ماه های اخیر، نوشت: دیپلماسی ظریف دولت یازدهم سبب شده انتظارات و توقعات و ارزیابی کشورهای منطقه از شرایط روابط با ایران تغییر کند و ایران در موقعیتی قرار گرفته که کشورهای دیگر به این نتیجه برسند تا رابطه خود را با ایران بهبود بخشند. مسئله دیگری که در این میان اهمیت دارد روابط دوجانبه ایران با کویت است که همواره در سیاست خارجی ایران تاثیرگذار بوده است. روابط ایران و کویت چون یک طرف قضیه عراق است اهمیت ویژه دارد.

آرمان در ادامه به نقش عربستان در روابط ایران و کویت اشاره و اضافه کرد: اگر ایران و عربستان رابطه نزدیکی داشته باشند، در کشور کویت نیز تاثیرگذار خواهد شد چرا که اگر مشکل بین ایران و عربستان جدی باشد کشورهای کوچک تاثیر بیشتری می پذیرند.



*** تهران، ناگهان در مشت توفان

عصر روز گذشته پایتخت در مشت توفان شن گرفتار و متاسفانه جان 5 نفر از شهروندان تهرانی گرفته شد. توفان بی سابقه ی دیروز، تهرانی ها را غافلگیر کرد. اگرچه هواشناسی توفان و آذرخش را برای تهران پیش بینی کرده بود، اما نسبت به بروز توفان شن، آن هم با قدرت بیش از 110 کیلومتر در ساعت هشداری به تهرانی ها نداده بود. شاید اگر هشداری در خصوص خانه نشینی به مردم داده می شد، 5 شهروند تهرانی اکنون در کنار خانواده هایشان بودند.

بسیاری از روزنامه های امروز در گزارش های مفصلی به توفان و خسارت های روز گذشته ی آن پرداختند.

روزنامه ی «فرهیختگان» در گزارشی نسبت به نحوه ی اطلاع رسانی وضعیت هوای دیروز انتقاد کرد و به نقل از «مرتضی اکبرپور» معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور نوشت: در آخرین اطلاعیه ای که از سوی سازمان هواشناسی کشور به ستاد مدیریت بحران داده شد، در عصر روزهای دوشنبه تا چهارشنبه این هفته در مناطق شمال غرب دامنه های البرز، زاگرس، مرکز شمال غرب و شرق کشور رگبار، رعد و برق و گاهی وزش باد شدید پیش بینی شده بود که تهران نیز جزء این مناطق بود. وقتی درخصوص کلمه وزش باد شدید با هواشناسی تماس گرفتیم که شدید دقیقا به چه معناست؟ سرعت باد در تهران 110 گزارش شد.

به گفته ی اکبرپور، این به معنی سرعت خیلی تند است و مردم را به وحشت می اندازد. ممکن است اتصالات برقی ایجاد کند و باعث سوختن لوازم برقی شود. وقتی به مردم این سرعت دقیق گفته شود، بسیاری به صورت اتوماتیک کارهایی را برای پیشگیری انجام می دهند، مثلا از خانه بیرون نمی روند. این انتظار از سازمان هواشناسی وجود دارد که در این خصوص اطلاع رسانی دقیق تری به مراکز ستاد بحران شهرداری و مراکز مربوطه ارائه کند.

«... و ناگهان توفان» هم عنوان گزارش آرمان بود. این روزنامه نسبت به وضعیت اطلاع رسانی در خصوص وقوع این حادثه انتقاد کرد.

به نوشته ی آرمان، شهر در امن و امان است، یک بعدازظهر نیمه بهاری در تهران و ناگهان طوفان! شهروندان تهرانی بی خبر از همه جا یکباره با صحنه های بی سابقه و غیرمنتظره ای روبرو شدند. سازمان ها و نهادهایی که با بودجه های میلیاردی اداره می شوند و علی القاعده باید بیش و پیش از حادثه اخطار و انذاری به شهروندان بی خبر از همه جا می دادند تا طوفان ناغافل مردم بی دفاع و بی خبر را غافلگیر نکند.

این روزنامه افزود: شهرداری تهران پس از وقوع این حادثه اعلام کرد تمامی یگان های امدادی این سازمان در حالت آماده باش هستند اما نگفتند چرا پیرامون این حادثه بزرگ هیچ گونه پیشگیری و اطلاع رسانی صورت نپذیرفت تا جان شهروندان را مصون از این حادثه کند. در عصر اطلاعات و اخبار و تصاویر ماهواره ای و ایستگاه های هواشناسی چرا این همه سازمان عریض و طویل در سکته خبری بودند و هیچ اخطاری پیرامون این حادثه جامه عمل نپوشید؟ وضعیت وقتی بغرنج تر می شود که بدانیم اگر تنها 10یا 20کیلومتر بر سرعت این طوفان افزوده می شد امکان وقوع یکی از بزرگترین فجایع تاریخ تهران و حتی کشور دور از تصور نبود و باید گفت آیا در آن صورت کسی پاسخگوی این کندی و فشلی دستگاه های ذیربط بود؟



*** جرقه های بهبود در اوضاع اقتصادی

چند ماهی است، به رغم تلاش گروه هایی در راستای زیر سوال بردن سیاست های اقتصادی دولت یازدهم، شاهد اخباری در خصوص بهبود اوضاع اقتصادی و بخصوص کاهش تورم در کشور هستیم.

اخبار مربوط به ثبات قیمت در بازار سکه و ارز، کاهش نرخ تورم، ثبات قیمت ها در بازار کالا و اجاره بهای مسکن و همچنین یادداشت ها و تحلیل های حاکی از پیش بینی کاهش نرخ تورم در ماه های آینده، همگی از تغییر و تحول های امیدوارکننده در حوزه ی اقتصاد کشور هستند.

امروز نیز روزنامه ی «دنیای اقتصاد» مطلبی مبنی بر اینکه «تورم تک رقمی دست یافتنی است» منتشر کرد.

بر اساس تحلیل دنیای اقتصاد اگر سری زمانی تورم ماهانه را دنبال کنید، کاملا مشخص است که حتی با تورم ماهانه بین 1.5 تا 2 درصدی، شاخص تورم (میانگین) تا پایان سال به پایین تر از 20 درصد خواهد رسید. هدف 20 درصدی با تداوم وضعیت موجود کاملا دست یافتنی است و لازم است تا نهاد پولی نیز با اصلاح هدف 25 درصدی به 20 درصد و اثرگذاری بر انتظارات، زودتر به این هدف برسد. ضمن آنکه می تواند بر اعتبار خویش نیز بیفزاید؛ زیرا فراتر از هدف خود عمل کرده است و باید این عملکرد در اذهان عمومی پر رنگ تر شود.

این روزنامه در ادامه از دست یابی به تورم تک رقمی در بلند مدت سخن گفت و افزود: معتقدیم اگر مجموعه دولت و بانک مرکزی اعتقاد کامل داشته باشند که تورم می تواند از این منطقه هم عبور کند و مقامات پولی با یک سیاست ارتباطی قوی، انتظارات قیمتی را از تجربه تاریخی گذشته خود دور و این امید را زنده کنند که می توان تورم تک رقمی در بلندمدت داشت، آنگاه این هدف دست یافتنی است.

این روزنامه همچنین در تیتر نخست خود از « نخستین نشانه اطمینان به آینده» خبر داد و به ثبات در بازار اجاره بهای مسکن و قراردادهای دو ساله به جای قراردادهای یک ساله پرداخت.

به نوشته ی این روزنامه سه سال پیش، زمانی که اجاره بها حالت جهش به خود گرفت، دولت سعی کرد با برخی ابزارهای تنبیهی، طرف عرضه را به امضای قرارداد 2ساله مجاب کند که موفق نشد؛ اما هم اکنون موجران بدون هیچ فشار یا اراده ای از طرف دولت، به سمت اجاره داری بلندمدت ترغیب شده اند. ... به اعتقاد کارشناسان اقتصادی از آنجا که چنین هزینه هایی در طول سال های اخیر نیز وجود داشته، هم اکنون محرکی قوی تر، موجران را به سمت قراردادهای 2ساله سوق داده است.

*گروه پژوهش های خبری

پژوهشم**9283**2054
کد N317008

وبگردی