آفتاب

وقوع 320 حادثه براثر طوفان در تهران

وقوع 320 حادثه براثر طوفان در تهران

ورزش طوفان شدید در برخی استان‌های کشور در روز گذشته به علت تغییرات جوی سبب ایجاد خسارت‌هایی در بخش‌های مختلف شد.

محمد راهنده، کارشناس روابط عمومی اورژانس تهران به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: طوفان دیروز در تهران 4 کشته برجا گذاشت البته 12 مصدوم نیز به بیمارستان منتقل شدند و 8 مصدوم دیگر نیز سرپایی درمان شدند.

جزئیات تلفات جانی طوفان
رئیس مدیریت بحران شهر تهران در خصوص خسارت جانی طوفان روز گذشته به فارس گفت: 5 نفر در تهران کشته و بالغ بر 45 نفر مجروح شدند.
احمد صادقی  به طوفان روز گذشته اشاره کرد و گفت: این طوفان همه را غافلگیر کرد. این موارد قابل پیش‌بینی است و باید هشدار می‌دادند ولی هشدار ندادند.
وی گفت: از سازمان هواشناسی در این زمینه سؤالاتی کردیم که آنها گفتند ما پیش‌بینی بارندگی و شدت آن را داشتیم اما امکان سنجش سرعت باد را دقیق نداشتیم.حتی اگر این فرضیه هم درست باشد آنها می‌توانستند حداقل در زمانی که این طوفان در تهران اتفاق افتاد و بعد به سمت قم در حال حرکت بود به قم هشدار می‌دادند که به آنها هم هشدار ندادند.
رئیس مدیریت بحران شهر تهران در خصوص خسارت جانی حادثه روز گذشته گفت: 5 نفر در تهران کشته و بالغ بر 45 نفر مجروح شدند.
وی در خصوص خسارت‌های مالی این حادثه گفت: هنوز خسارت‌های اقتصادی این حادثه برآورد نشده است.
به گفته رئیس مدیریت بحران شهر تهران ریزش دیوار، شکستن درختان، تخریب خودروها از جمله حوادث روز گذشته بوده است که البته در ساعت‌های اولیه طی عملیات‌های صورت گرفته تهران را به حالت عادی برگرداندیم.
رئیس مدیریت بحران شهر تهران در خصوص علت فوت شهروندان در این حادثه گفت: طی گزارش‌های به عمل آمده دو نفر از ارتفاع پرت شده، دو نفر بر اثر سقوط اجسام و علت مرگ نفر پنجم هنوز گزارش داده نشده است.
صادقی هشدار داد که امروز احتمال وقوع طوفان البته با سرعت کمتر و حدود 95 کیلومتر بر ساعت وجود دارد که احتمال می‌رود این حادثه در ساعت 15 تا 19 رخ دهد.
وی از شهروندان خواست که در این زمان از خانه‌های خود خارج نشوند و همچنین از ساختمان‌های در حال ساخت و ساز فاصله بگیرند و به ارتفاعات نروند و شرایط ایمنی را رعایت کنند تا اتفاقی برای آنها رخ ندهد.

سقوط 180 درخت در طوفان تهران/ آماده باش نیروهای خدمات شهری
معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه روز گذشته از اولین لحظات وقوع طوفان نیروهای این حوزه در آماده باش کامل بودند گفت: روز گذشته در مجموع 320 حادثه به مجموعه خدمات شهری اطلاع و ارجاع داده شد که رسیدگی به این حوادث سریعا در دستور کار قرار گرفت.
مجتبی عبدالهی به مهر گفت: روز گذشته پس از وقوع طوفان، مدیران حوزه خدمات شهری با همیاری 7 هزار کارگر این حوزه، رسیدگی به معضلات و مشکلات به وجود آمده در شهر را سریعا پیگیری کردند.
وی با اشاره به اینکه روز گذشته نیروهای خدمات شهری در تمام نواحی مناطق 22 گانه شهر در آماده باش بودند گفت: براساس آمارهای اعلام شده به حوزه خدمات شهری، براثر وقوع طوفان در پایتخت 180 مورد سقوط و شکستن درخت، 23 مورد سقوط دکل، 12 مورد سقوط داربست و 80 مورد سقوط اجسام معلق رخ داده است. سقوط کابل برق، تیر برق و چراغ راهنمایی نیز 25 مورد گزارش شده است.
عبدالهی گفت: چنانچه شهروندان هنوز با مشکلی مواجه هستند از طریق سامانه 137 و 1888 می توانند موضوع را مطرح کنند تا نیروهای این حوزه نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند.

آسیب طوفان به بناهای تاریخی/ درهای موزه صنعتی کنده شد
طوفانی که روز گذشته در تهران آمد باعث شد تا بخشی از دیوار مسجد امام خمینی(ره) در بازار فرو بریزد و درهای موزه علی اکبر صنعتی نیز کنده شود.
به گزارش مهر، مسجد امام خمینی(ره) (مسجد شاه) نزدیک بازار تهران واقع شده است که بخشی از دیوار تاریخی آن در اثر وزش طوفان ریخته و در اثر این حادثه دو نفر زخمی شده اند.
موزه علی اکبر صنعتی در میدان امام خمینی(ره) است که سال ها است بی توجه به آن رها شده و به مرور زمان فرسوده شده است. طوفانی که روز گذشته آمد باعث شد تا وضعیت این بنای تاریخی بدتر از گذشته شود و دو تا از درب های آن کنده شود.
همچنین ساختمان تاریخی روزنامه اطلاعات در خیابان خیام نیز از این حادثه بی نصیب نماند. سقف کاذبی که برای آن تعبیه شده بود به خیابان افتاده و به دو خودروی پارک شده آسیب رسانده است.

شب پرکار دستگاه‌های امدادی و شهری پایتخت/ طوفان بی‌سابقه 320 حادثه در تهران رقم زد
طوفان ویرانگر تهران گرچه روز گذشته در کمتر از دو ساعت به پایان رسید، اما تبعات آن نیروهای امدادی را تا ساعت‌ها پس از حادثه در خیابان‌ها نگه داشت.
حوالی ساعت 17 روز گذشته طوفانی بی‌سابقه در کمتر از 30 دقیقه تمام تهران را درنوردید و برابر آخرین آماری که مرتضی اکبرپور معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور به ایسنا اعلام کرده پنج تن جان خود را از دست داده‌اند. بیش از 50 نفر نیز در تهران و حدود 10 نفر نیز در شهرستان رباط کریم که منبع این طوفان بود مصدوم شده‌اند و این طوفان خسارات زیادی به دکل های مخابراتی، جرثقیل‌های ساختمانی، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، درختان و ... وارد کرد.
سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، درباره جزییات عملکرد آتش‌نشانان در حادثه شب گذشته به ایسنا گفت: حوالی ساعت 20 دیشب طوفان به پایان رسید اما آتش‌نشانان تا حوالی بامداد امروز در عملیات های مختلفی که از طوفان بی سابقه روز گذشته ناشی شده بود حضور داشتند.
 در مجموع ساعت 24 روز دوشنبه 320 حادثه مختلف متاثر از طوفان به سامانه 125 اطلاع داده شد. آتش نشانان در عملیات‌هایی جداگانه به این محل ها اعزام شدند. شکستن درخت، سقوط دکل‌های مخابراتی، سقوط داربست،‌ ریزش مصالح از نمای ساختمان‌ها و ساختمان‌های در حال ساخت و ... از مهم‌ترین عملیات های آتش نشانان در نقاط مختلف پایتخت بود.
به گفته ملکی عملیات آتش‌نشانان تا ساعاتی پس از نیمه شب دوشنبه ادامه داشت و در حال حاضر این مناطق ایمن سازی شده است. اما در حوادثی که آتش‌نشانان در آن حضور داشتند مورد مصدوم و فوتی نبود.
وی همچنین درباره آمادگی آتش نشانان برای طوفان امروز نیز گفت: نیروهای آتش‌نشانی در آماده باش کامل هستند.
این در حالی است که طوفان برای امروز و فردا نیز پیش‌بینی شده و گفته می‌شود شمار دیگری از شهرهای دیگر کشور نیز متاثر از طوفان بوده است.

سقوط دکل ایستگاه رادیویی دانشگاه علوم پزشکی تهران به علت طوفان
دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: ارتباط رادیویی برخی واحدهای دانشگاه به دلیل سقوط دکل ایستگاه رایویی در اثر وزش طوفان شدید دچار اختلال شد.
به گزارش مهر، دکل ایستگاه رادیویی دانشگاه علوم پزشکی تهران به دلیل طوفان شدید بعدازظهر روز دوشنبه 11 خرداد به علت وزش طوفان شدید از پشت بام به خیابان قدس پرتاب و خوشبختانه، درختان موجود در این خیابان مانع از اصابت دکل با زمین و آسیب دیدگی احتمالی عابرین شد.
از همین رو آتش نشانی تهران با حضور در محل حادثه به رفع مشکل سقوط دکل و برداشتن آن از روی درختان در محل اقدام کرد.
همچنین دفتر مدیریت آمار و فنآوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد برخی ارتباطات قطع شد که واحدهایی که دارای ارتباط جایگزین بودند نسبت به فعال کردن ارتباط مذکور اقدام کردند.

احتمال تاخیر در پروازهای امروز با وقوع طوفان جدید/ برنامه‌ریزی برای انجام پروازهای جایگزین
مدیرکل فرودگاه مهرآباد به برقراری تمامی پروازها از صبح امروز اشاره کرد و گفت: اگر امروز هم هوا طوفانی باشد، به دلیل کاهش دید احتمال تاخیر در پروازها وجود دارد.
نصراله منصور شیرازی در خصوص وضعیت امروز پروازهای فرودگاه مهرآباد به مهر گفت: اگر امروز هم هوا طوفانی باشد، به دلیل کاهش دید احتمال تاخیر در پروازها وجود دارد.
وی با بیان اینکه طوفان روز گذشته خسارتی را به فرودگاه مهرآباد وارد نکرده است، گفت: روز گذشته به دلیل طوفان غیرمترقبه، برخی از پروازها با تاخیر انجام شد و در حال حاضر هم این آمادگی در فرودگاه مهرآباد وجود دارد که در صورت بروز طوفان به مسافران خدمت رسانی کند.
مدیرکل فرودگاه مهرآباد تصریح کرد: به تمامی شرکت‌های هواپیمایی هم اعلام شده که در صورت تاخیر در پروازها، برنامه ریزی مجدد برای انجام پروازهای جایگزین را داشته باشند.
منصور شیرازی با اشاره به اینکه از صبح امروز تاکنون هیچ پروازی برای طوفان لغو یا تاخیر نداشته است، افزود: ممکن است امروز هم با وقوع طوفان و کاهش دید پروازها با تاخیر همراه شود.

خسارت طوفان به شبکه برق خرمشهر 
طوفان شب گذشته 165 میلیون تومان خسارت به شبکه برق خرمشهر وارد کرد.
مدیر برق ناحیه جنوب به واحد مرکزی خبر گفت: بر اثر طوفان و گردباد دیشب نه اصله پایه برق فشار متوسط و ضعیف در شهرستان خرمشهر شکسته و به علت واژگونی بر روی منازل مسکونی باعث قطعی خطوط برق این منطقه شد.
آقای غضنفری با بیان اینکه یک دستگاه ترانس برق نیز به طور کامل از بین رفته است افزود : برخی از مناطق خرمشهر هنوز در خاموشی به سر می برند.
رییس اداره هواشناسی آبادان نیز گفت : استقرار زبانه پر ارتفاع جنب هاره ای و تاثیر خط ناپایدار ضعیف تر از میانه جو و بالا رفتن اختلاف فشار سطح زمین باعث وزش باد قابل ملاحظه و نسبتا شدید در منطقه شده است.
آقای ابراهیمیان با بیان اینکه در روزهای آینده شاهد وزش باد نسبتاً شدید و برخاستن گرد و غبار و احتمال رگبار ، باران و رعد برق خواهیم بود افزود : این وضعیت تا پایان هفته با تغیرات جزیی ادامه خواهد داشت.
در ساعت 23 دیشب طوفان با سرعت پنجاه کیلومتر در ساعت شهرستان خرمشهر را درنوردید.

سقوط تیرهای برق و شکستن درختان در گرمسار در اثر طوفان
 
طوفان روز گذشته در شهرستان گرمسار، سبب سقوط تیرهای برق و شکستن درختان در این شهرستان شد.
مدیرکل مدیریت بحران استان سمنان به فارس گفت: عصر دیروز به دنبال تغییرات جوی در استان تهران که در بیشتر شهرستان‌های این استان اتفاق افتاد، استان سمنان نیز متأثر شد.
احمد طاهری گفت: با عنایت به اینکه حرکت توده‌های هوا معمولاً از غرب به شرق کشور رخ می‌دهد، به سرعت هشدارهای لازم به اعضای شورای مدیریت بحران استان سمنان در خصوص طوفان و سیل داده شد. در استان سمنان هم طوفان و هم سیل‌های موضعی را در روز گذشته شاهد بودیم که خسارت‌هایی نیز به بار آمد.
مدیرکل مدیریت بحران استان سمنان اضافه کرد: طوفان در جنوب شهر گرمسار و حوالی روستاهای جوادآباد و علی‌آباد، به این مناطق خسارت‌هایی وارد کرد. پنج اصله تیر برق در این محدوده شکسته شد و همچنین شاهد شکسته شدن شاخه‌های درختان و از کار افتادن برخی زیرساخت‌های شهری و روستایی در شهرستان گرمسار بودیم.
تغییرات جوی شب گذشته که در بیشتر مناطق این استان روی داد، خسارت‌های زیادی به استان سمنان وارد کرد.
47282

کد N316822

وبگردی