آفتاب

تشدید تدابیر امنیتی در پکن در سالروز کشتار "تیان‌آنمن"

تشدید تدابیر امنیتی در پکن در سالروز کشتار "تیان‌آنمن"

دولت چین امروز (سه‌شنبه) در سالگرد کشتار تیان‌آنمن، فشار بر منتقدان را افزایش داده و تدابیر امنیتی شدیدی را اجرا کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس چین در بیست‌ و پنجمین سالگرد کشتار میدان تیان‌آنمن نیروهای پشتیبانی در مرکز شهر مستقر کرده است.

ده‌ها تن از روزنامه‌نگاران، دانشجویان و فعالان مدنی پکن در هفته‌های اخیر از سوی پلیس احضار، بازجویی، تهدید و بازداشت شده‌اند. از خبرنگاران خارجی نیز خواسته شده تا هیچ گزارشی از سالگرد کشتار تیان‌آنمن منتشر نکنند.

در بیست و پنجمین سالگرد اعتراضات مردم چین در میدان "تیان‌آنمن" تعداد زیادی از وکلا، هنرمندان، متفکران و روزنامه‌نگاران چینی بازداشت شدند. برخی از فعالان چینی نیز از خروج از منازل خود منع شده‌، مورد بازجویی قرار گرفته و تهدید به بازداشت شده‌اند.

جامعه دفاع از حقوق بشر چین از ۶۴ مورد تهدید و ارعاب خبر داده که ۳۶ مورد آن به دستگیری منجر شده است. این روند از هفته‌های پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد. در جدیدترین مورد، یک هنرمند چینی - اتریشی به نام "گو چیان" از منزلش در حومه پکن به مکان نامعلومی برده شده است. وزارت امور خارجه اتریش در تلاش است تا از طریق سفارت اتریش در پکن، از محل بازداشت این شهروند خود مطلع شود.

فشار بر خبرنگاران خارجی

گزارش‌ها حاکی از آن است که فشار بر خبرنگاران و گزارشگران خارجی مقیم پکن نیز افزایش یافته است. به خبرنگاران خارجی گفته شده از نوشتن خبر و گزارش درباره سالگرد قیام مردم چین در ۴ ژوئن سال ۱۹۸۹ خودداری کنند.

باشگاه خبرنگاران خارجی از افزایش فشارها بر رسانه‌های خارجی در چین گزارش داده است. بر اساس این گزارش، پلیس خبرنگاران خارجی و همکاران چینی آنها را احضار کرده و به آنها هشدار داده که دوربین‌هایشان را خاموش کنند. به برخی از این خبرنگاران گفته شده که در صورت رعایت نکردن این موارد با "پیامدهای جدی" روبرو خواهند شد و اجازه کار خبرنگاری آنها در چین لغو می‌شود.

اتحادیه روزنامه‌نگاران از دولت چین به دلیل نقض قانونی که در سال ۲۰۰۸ تصویب شد، انتقاد کرده است. بر اساس این قانون، خبرنگاران برای انجام مصاحبه و تهیه گزارش به غیر از موافقت مصاحبه‌شونده نیازی به مجوز دیگری ندارند.

تعداد زیادی از دانشجویان شهر پکن در آوریل سال ۱۹۸۹ در اعتراض به فساد اقتصادی و سرکوب آزادی‌ها در چین دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات تا ماه ژوئن ادامه داشت و در ۴ ژوئن با هجوم تانک‌های ارتش به میان تظاهرکنندگان خاتمه پیدا کرد. گفته می‌شود صدها تا هزاران تن در این تظاهرات کشته شدند.

انتهای پیام

کد N316617

وبگردی