آفتاب

معاون وزارت خارجه ایران: روابط تهران – کابل براساس احترام متقابل رو به رشد است

معاون وزارت خارجه ایران: روابط تهران – کابل براساس احترام متقابل رو به رشد است

کابل – ایرنا – معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه کشورمان روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا، روابط ایران و افغانستان را بر اساس اعتماد متقابل و رو به رشد دانست.

ˈحسن قشقاویˈ معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور افتتاح نخستین سامانه الکترونیکی ثبت و صدور روادید به کابل پایتخت افغانستان سفر کرده است در گفت وگو با ایرنا روابط ایران و افغانستان را همواره دوستانه و رو به گسترش دانست.

قشقاوی گفت:روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان با توجه به مشترکات فرهنگی، زبانی، دینی و تاریخی در سطح خوبی قرار دارد اما علاقه مند به گسترش هر چه بیشتر این روابط هستیم.

قشقاوی گفت: روابط دو کشور همواره بر اساس حسن همجواری و احترام متقابل بوده است و ما علاقه مند به افغانستانی آباد، آزاد و با ثبات هستیم.

معاون کنسولی وزارت خارجه ایران در عین حال با ابراز خشنودی از برگزاری موفقیت آمیز دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، حضور گسترده و چشمگیر افغان ها را در این انتخابات نشانه ای از رشد سیاسی و تقویت دمکراسی در افغانستان دانست و ابراز امیدواری کرد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 24 خرداد با رقابت دو کاندید با موفقیت کامل برگزار شود.

قشقاوی سفر خود به کابل را برای افتتاح نخستین سامانه الکترونیکی صدور روادید با فضای انتخاباتی این کشور مصادف دانست و گفت:حضور گسترده مردم افغانستان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری بیانگر رشد و بالندگی این ملت بود که در این راستا جمهوری اسلامی ایران به انتخاب ملت افغانستان احترام خواهد گذاشت و در مسیر کنونی روابط خود را با افغانستان گسترش خواهد داد.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران افزود: ثبات، امنیت و توسعه یافتگی افغانستان خواست قلبی ماست از این رو دو همسایه باید تلاش کنیم همسایگان خوبی برای یکدیگر باشیم.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان در عین حال دیدار با ˈارشاد احمدیˈ معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان را نیز بسیار پر بار دانست و گفت در این دیدار در خصوص برگزاری سومین کمیسیون مشترک کنسولی دو کشور ایران و افغانستان تبادل نظر شد.

وی افزود: پس از استقرار دولت جدید در افغانستان سومین کمیسیون مشترک کنسولی دو کشور در کابل برگزار خواهد شد.

قشقاوی گفت: این نشست فرصت خوبی خواهد بود تا در باره دغدغه های دو طرف در خصوص مسایلی از قبیل اتباع دو کشور، موضوع روادید، تسهیلات روادیدی، همکاری قضایی و استرداد مجرمین تبادل نظر شود.

قشقاوی در ادامه سامانه الکترونیکی صدور روادید را که اولین بار در سراسر جهان در کابل راه اندازی شد، اقدامی جهت تسهیل ورود و دریافت آسان ویزا برای برادران افغان دانست و گفت تلاش شده است تا برادران افغان به راحتی بتوانند از راه های قانونی وارد جمهوری اسلامی ایران شوند.

قشقاوی در ادامه از آن دسته اتباع افغان مقیم ایران که تا کنون به طرح ساماندهی نپیوسته اند خواست هر چه زودتر به این طرح بپیوندند و حضوری قانونمند داشته باشند.

معاون کنسولی وزارت خارجه ایران گفت: حضور غیرقانونی را هیچ کشوری نمی تواند تحمل کند از این رو شرایط تسهیل شده است تا برادران افغان از راههای قانونی وارد جمهوری اسلامی ایران شوند.

نخستین سامانه الکترونیکی صدور روادید جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (سه شنبه) در کابل پایتخت افغانستان با حضور ˈحسن قشقاویˈ معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه کشورمان افتتاح شد.

از این پس متقاضیان دریافت ویزای ایران در استان کابل افغانستان از طریق اینترنت می توانند درخواست خود را در سامانه کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کابل ثبت و در تاریخ مقرر که سامانه به آنان خواهد داد و از یک ماه تجاوز نخواهد کرد برای دریافت ویزای خود به این کنسولگری مراجعه کنند.

آساق/1501
کد N316316

وبگردی