آفتاب

رویارویی فرانسه و آمریکا در پرونده بانک بی‌اعتنا به تحریم‌های ایران

رویارویی فرانسه و آمریکا در پرونده بانک بی‌اعتنا به تحریم‌های ایران

یکی از وزرای دولت فرانسه از تحقیقات کیفری آمریکا در ارتباط با پرونده نقض تحریم‌های ایران از سوی بانک فرانسوی "بی ان پی پاریباس" انتقاد کرد و گفت: فرانسه اجازه نمی‌دهد از سوی یکی از متحدانش صدمه ببیند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نگرانی‌ها نسبت به وضع جریمه سنگین برای "بی ان پی پاریباس" تحت ادعای نقض چندین ساله تحریم‌های آمریکایی علیه ایران و کشورهای دیگر باعث سقوط شدید ارزش سهام بزرگ‌ترین بانک فرانسه در روز جمعه شد.

ژان ماری لوگن، وزیر امور و روابط پارلمانی فرانسه به شبکه تلویزیونی بی اف ام گفت: آمریکا نمی‌تواند به صورت یک جانبه عمل کند. آمریکا نمی‌تواند به این شکل با متحدانش رفتار کند و آنها را تابع منافع ژئواستراتژیک خود قرار دهد.

لوگن هشدار داد دولت فرانسه با این موضوع از طریق دیپلماسی بلندگوی دستی برخورد نخواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، وی بدون اشاره به جزییات بیشتر اظهار کرد که دولت فرانسه در این خصوص بسیار فعال بوده است.

وال استریت ژورنال هفته گذشته به نقل از منابع آگاه گزارش داد که وزارت دادگستری آمریکا درصدد دریافت 10 میلیارد دلار جریمه از "بی ان پی پاریباس" است که دو برابر میزان گزارش شده قبلی و بیش از 20 درصد بالاتر از درآمد ناخالص این بانک در سال 2013 است.

فرانسوا اولاند، رییس جمهور سوسیالیست فرانسه که در کارزار انتخاباتی سال 2012 "دنیای مالی" را "دشمن واقعی خود" توصیف کرده بود، اکنون برای گرفتن ارفاق برای "بی ان پی پاریباس" تحت فشار قرار دارد. حزب راستگرای جبهه ملی فرانسه که از پیروزی در انتخابات ماه جاری پارلمان اروپا قدرت جدیدی گرفته است، دولت را به کوتاهی در حمایت از بزرگ‌ترین بانک فرانسه در برابر رگولاتورهای آمریکایی متهم کرده و خواستار دفاع دولت از منافع ملی شده است.

کریستین نویه، رییس بانک مرکزی فرانسه ماه گذشته در مقام دفاع از بی ان پی برآمد و اظهار کرد: این بانک هیچ مقررات اروپایی یا فرانسوی را زیرپا نگذاشته است و پرونده اش به دقت از سوی فرانسه دنبال می‌شود.

فایننشال تایمز به نقل از موسسه مودیز در گزارشی نوشت: اگر این بانک با اتهامات کیفری در آمریکا روبرو شود، در این صورت مشتریان تجاری خود در این کشور را از دست خواهد داد و صندوق‌های بازار سرمایه، صندوق‌های بازنشستگی و مشتریان موسسه ای دیگر احتمالا کسب و کارشان را به جای دیگری منتقل خواهند کرد.

همچنین سرمایه گذاران و تحلیلگران اظهار نگرانی کرده‌اند اگر این بانک 10 میلیارد دلار جریمه شود، در این صورت ممکن است ناچار شود سود سهام کمتری بپردازد یا سرمایه جدیدی فراهم کند.

روزنامه فرانسوی لوموند در نسخه 31 مه، جریمه احتمالی علیه بی ان پی را ضربه ماهرانه خواند. روزنامه لوفیگارو نیز نوشت: آمریکا قصد دارد پرونده بی ان پی را درس عبارتی برای دیگران سازد و از سوی دیگر به انتقادات در مورد کوتاهی دولت در برخورد با بانک‌هایی که عامل بحران مالی بوده‌اند، پاسخ دهد. هفته نامه اکسپرس نیز در گزارشی با اشاره به اینکه بانک‌های مشارکت کننده در پولشویی و فرار مالیاتی جریمه‌های بسیار کمتری پرداخت کرده‌اند، این پرسش را مطرح کرد که آیا آمریکا بیش از اندازه شدت عمل به خرج نمی‌دهد؟

انتهای پیام

کد N316233

وبگردی