آفتاب

مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ از فردا در وین

مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ از فردا در وین

حمید بعیدی نژاد، رئیس هیات کارشناسی مذاکره کننده هسته ای اعلام کرد: دور جدید مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری همزمان با برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه اظهار داشت: دور جدید مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 از روز چهارشنبه (14 خرداد) در وین اتریش برگزار می شود.

بعیدی نژاد

این مقام ارشد وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در این دور از مذاکرات با توجه به اینکه مذاکرات وین 4 پیشرفت محسوسی نداشت، چه موضوعاتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت؟، گفت: طرفین درباره مسایل و موضوعات مختلف فنی با یکدیگر مذاکره خواهند کرد.


«سید عباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای نیز اعلام کرد در نشست کارشناسان ایران و 1+5 طرفین تلاش می کنند راه حل هایی برای نزدیک کردن دیدگاههای هیات ها پیدا کنند.


معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه اظهار داشت: در نشست کارشناسان ایران و گروه 1+ 5 بیشتر مسایل و موضوعات در سطح کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و هدف از این نشست بررسی جزئیات مسایل فنی به منظور دستیابی به راه حل های کارشناسی و فنی است که طرفین مذاکره کننده تلاش خواهند کرد راه حلی را برای نزدیک کردن دیدگاههای هیات های مذاکره کننده پیدا کنند.


این مقام ارشد وزارت امور خارجه در عین حال گفت که تصمیم های نهایی در سطح سیاسی گرفته می شود.


ریاست هیات کارشناسی مذاکره کننده ایران را «حمید بعیدی نژاد» و ریاست هیات کارشناسی 1+5 را «استفان کلمنت» دستیار کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برعهده دارد.


ایران و 1+5 در مذاکرات وین 4 که روزهای 23 تا 26 اردیبهشت ماه برگزار شد، گفت و گوهای خود را برای آغاز نگارش متن پیش نویس توافق نهایی آغاز کردند؛ مذاکراتی سخت، پیچیده و فنی که به دلیل اختلاف نظرهای بسیار طرفین «بدون پیشرفت محسوسی» پایان یافت.


سپس «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه و «کاترین اشتون» مسئوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بطور غیررسمی روزهای پنجم و ششم خرداد ماه در استانبول ترکیه به مدت هشت ساعت گفت و گو کردند. در این مذاکرات علاوه بر ظریف و اشتون، سید عباس عراقچی و هلگا اشمید معاونان ظریف و اشتون و حمیدی بعیدی نژاد و استفان کلمنت نیز با یکدیگر بصورت دو جانبه مذاکره کردند تا نحوه پیشرفت و مدیریت مذاکرات آتی ایران و 1+5 را بررسی کنند.


طرفین در مذاکرات استانبول تصمیم گرفتند که دور جدید مذاکرات کارشناسی در وین و همزمان با نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شود.


قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 (وین 5)در سطح سیاسی به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسئوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از 26 خرداد ماه در وین اتریش برگزار شود.
کد N316186

وبگردی