آفتاب

انتخابات ریاست جمهوری سوریه آغاز شد/شکستی دیگر برای اردوگاه غرب

انتخابات ریاست جمهوری سوریه آغاز شد/شکستی دیگر برای اردوگاه غرب

انتخابات ریاست جمهوری در سوریه برای اولین بار در این کشور امروز سه شنبه با حضور سه نامزد آغاز شد.

به گزارش خبرآنلاین مردم سوریه برای نخستین بار در تاریخ کشورشان امروز به پای صندوق های رأی می روند تا از میان سه گزینه «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه، «حسان النوری» شخصیتی متمایل به اردوگاه سرمایه داری نوین و «ماهر حجار» سیاستمداری از جنس چپ های قرن بیستم یکی را برای تکیه زدن به کرسی ریاست جمهوری  انتخاب کنند. 

فارغ از اینکه نتیجه این انتخابات از هم اکنون مشخص است و قطعا بشار اسد پیروز این میدان خواهد بود خبرگزاری ایرنا این انتخابات را شکستی برای اردوگاه غرب و مخالفان سوریه تفسیر کرده است.

به گزارش ایرنا، بسیاری از سوری ها، بویژه فرهیختگان و دانشگاهیان این کشور اعتقاد دارند انتخابات امروز، مرحله و گام مهمی در گذر جامعه سوری به سمت دموکراسی پایدار است و در مقابل ادعای قدرت های غربی و برخی همسایگان سوریه که مدعی اند با تجهیز و حمایت مالی و تسلیحاتی مخالفان مسلح، به برقراری دموکراسی در این کشور کمک می کنند را دروغ می خوانند.

صبح دوشنبه برای آگاهی از نظرات و دیدگاه های نخبگان سوریه، به دانشگاه دمشق رفتیم. با یک هماهنگی که حدود 15 دقیقه طول کشید، وارد محوطه دانشگاه شدیم. رییس دانشگاه را در محوطه بزرگترین مرکز علمی سوریه ملاقات کردیم.

نظر دکتر محمد عامر الماردینی درباره انتخابات این دوره و دموکراسی در سوریه را پرسیدم که گفت: انتخابات ریاست جمهوری در سوریه مرحله بزرگ و جدیدی در تاریخ این کشور است زیرا پیش از این سازو کار واگذاری قدرت در کشور به صورت همه پرسی بود اما در این دوره سه نامزد اصلی به رقابت می پردازند.

الماردینی اعتقاد دارد، حالا مردم سوریه می توانند از بین چند گزینه یکی را انتخاب کنند. می توانند به بشار اسد رای بدهند که حالا در صف اول مبارزه جهانی با تروریسم است یا به دو نامزد دیگر که یکی به کمونیسم گرایش دارد و دیگری به سرمایه داری.

در مدت گفت و گوی حدود 10 دقیقه ای با دکتر الماردینی، بارها صدای انفجار و شلیک سلاح نیمه سنگین در فضای دانشگاه پیچید که دانشجویان می گفتند مربوط به درگیری میان نیروهای ارتش و شبه نظامیان مسلح وابسته به گروه های تروریستی است. آنها تهدید کرده اند که با حمله به صندوق های رای مقابل عزم مردم سوریه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری خواهند ایستاد.

دکتر احمد المندیلی رییس بخش اداری دانشگاه دمشق را نیز ملاقات کردیم. وی معتقد است این انتخابات عزم مردم سوریه برای عبور از یک مرحله تاریخی را نشان می دهد.

وی با رقابتی دانستن این انتخابات معتقد است: این انتخابات گامی مهم در مسیر دموکراسی و نهادینه کردن آن است، بویژه در شرایط بحرانی اخیر که گروه های تروریستی، سوریه را به کانون فعالیت های ضد بشری خود تبدیل کرده اند.

دکتر محمد معروف مدیر مرکز مطالعات دانشگاه دمشق نیز انتخابات روز سه شنبه را گامی مهم در ایجاد ساختارهای دموکراسی دانست و گفت: این انتخابات تاثیرات مهمی بر آینده سوریه خواهد داشت.

دکتر معروف با تاکید بر اینکه الگوی غربی ها برای آوردن دموکراسی به کشورهای دیگر نه صادقانه و نه شدنی است، خاطرنشان کرد: مردم سوریه پای صندوق های رای پاسخ آن دست مداخله گرانی را خواهند داد که مدعی اند با جنگ و خونریزی دموکراسی می آورند.

دانشگاه دمشق، از ارمغان دموکراسی ادعایی غربی ها یادگارهایی دارند به رنگ خون! اردیبهشت پارسال بود که خمپاره های شلیک شده به دانشکده های معماری و عمران دانشگاه دمشق، رنگ خون بر محیط مقدس دانشگاه زد.

آن روز 14 تن از دانشجویانی که برای شرکت در امتحانات پایان ترم آمده بودند، در خون غلطیدند و تعداد زیادی از آنان از جمله اساتید و کارکنان دانشگاه زخمی شدند تا به روز تلخ دانشگاه دمشق موسوم شود.

دکتر ˈتمام فاکوشˈ رییس دانشکده معماری دانشگاه دمشق هنوز آن روز را می تواند جزء به جزء مرور کند.

وی گفت: آنها که ادعای دمکراسی دارند، دانشگاه، دانش و دانشجو را هدف گرفته اند و قصد و هدفشان نابودی دانشگاه است؛ همانند هم سلکان ˈبوکوحرامیˈ خود در نیجریه و شمال آفریقا، با علم و دانش دشمنی دارند.

دکتر فاکوش نیز اعتقاد دارد که انتخابات ریاست جمهوری روز سه شنبه سوریه، اولین گام ها برای بنا کردن کشوری دمکراتیک است و بویژه آنکه برای نخستین بار انتخاباتی با حضور بیش از یک نفر برگزار می شود و این به معنای حرکت به سمت دمکراسی واقعی است.

در محوطه دانشگاه با چند تن از دانشجویان هم گفت وگو کردیم. «محمد الحسین» دانشجوی رشته حقوق تاکید کرد که در انتخابات شرکت می کند؛ «سید السید» نیز اعتقاد دارد انتخابات مرحله ای مهم در استقرار دموکراسی است؛ «ماهر دوخی» صحبت های دوستانش را تایید کرد؛ ˈزینب سوسوˈ دانشجوی دختری که برای حضور پای صندوق رای در روز سه شنبه بی تابی می کند، آن را روش و مسیری مطمئن برای پایان همه بدبختی های کشورش می داند.

بسیاری از دانشجویان، بویژه از اهالی مناطق درگیر، به سرعت از مقابل دوربین ها می گریختند. بیشتر آنها دخترانی بودند که از پخش تصاویرشان ابا داشتند زیرا نگران شناسایی خود از سوی گروه های مسلح هستند.

مردم سوریه از حدود 40 ماه پیش بطور ناخواسته به درگیری و جنگ داخلی کشیده شدند. آن هم با ادعای دمکراسی! و اکنون قصد دارند در پای صندوق های رای به همه آنها که مدعی دموکراسی و آزادی هستند، جواب درخور بدهند؛ این را نه تنها در دانشگاه که در سطح خیابان هم می توان از زبان شهروندان سوری شنید.

سوری های خارج از کشور هفته گذشته پای صندوق های رای رفتند. گزارش های رسانه ای از حضور سوری ها در حوزه های رای گیری در لبنان و اردن که بیشترین تعداد اتباع سوری در خارج از این کشور را نیز دارند، همه محافل سیاسی و رسانه ای منطقه را شوکه کرد.

ازدحام به حدی بوده که حتی خود مسوولان صندوق ها باور نداشتند. حالا برای امروز سه شنبه میلیون ها شهروند سوری در داخل این کشور آماده شده اند تا در این انتخابات شرکت کنند.

انتخابات در شهرهای مختلف سوریه در سه شنبه به هر قیمت برگزار می شود؛ در حلب، بزرگترین شهر سوریه و مرکز اقتصادی این کشور که تروریست ها همچنان در آن مقاومت می کنند؛ در حمص، ادلب، لاذقیه و سایر شهرهای این کشور صندوق های رای امکان انتخاب و تعیین سرنوشت را به مردم این کشور می دهد.

در مقابل، گروه های تروریستی در روزهای اخیر همه تلاش خود را متمرکز کرده اند تا از انجام تمام و کامل این انتخابات جلوگیری کنند. شبه نظامیان مسلحی که هم اکنون علیه دولت سوریه می جنگند، از حمایت های مالی و تسلیحاتی کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه برخوردارند.

 

کد N316111

وبگردی