آفتاب

انتخابات ریاست جمهوری سوریه/ حضور نمایندگان دهها رسانه خارجی برای پوشش خبری

انتخابات ریاست جمهوری سوریه/ حضور نمایندگان دهها رسانه خارجی برای پوشش خبری

تهران - ایرنا - پایگاه خبری القدس العربی نوشت: دمشق به دهها روزنامه و شبکه رسانه ای خارجی برای پوشش انتخابات روز سه شنبه ریاست جمهوری سوریه، مجوز داده است.

القدس العربی به نقل از منابع مطبوعاتی افزود: اداره رسانه های خارجی وزارت اطلاع رسانی سوریه برای بیش از 130 رسانه خارجی به منظور پوشش انتخابات ریاست جمهوری این کشور که امروز آغاز می شود، مجوز ورود صادر کرده است.

پیش بینی می شود که اکیپ های خبری رسانه ای بامداد سه شنبه وارد دمشق پایتخت سوریه شوند.

به گفته این منابع، مقام های سوری به روزنامه نگاران خارجی اجازه خواهند داد تا ضمن تردد در مناطق مختلف دمشق و بخش های وسیعی از ریف دمشق و سایر شهرها به ویژه حمص، لاذقیه، طرطوس، السویداء، حماه، ادلب و بخش هایی از شهرهای حلب و درعا؛ اقدام به تهیه گزارش از این مناطق کنند.

این در حالی است که پیشتر، اکیپ های خبری از تلویزیون های آلمان، ایرلند، ژاپن، اتریش، هلند، چک، ˈبی بی سیˈ انگلیس، ˈسی ان انˈ آمریکا، کانال 2 فرانسه و روزنامه های فیگارو، الپایس اسپانیا، ˈکوریره دلاسراˈ ی ایتالیا، خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا) و رابرت فیسک نماینده ایندیپندنت انگلیس در خاورمیانه و همچنین نمایندگان برخی روزنامه ها و خبرگزاری های روسیه و چین وارد این کشور شده اند.

همچنین برخی از رسانه های خبری به ویژه اسپانیایی مجوز پوشش انتخابات ریاست جمهوری در حمص و دیگر شهرهای سوریه را دریافت کرده اند.

دولت سوریه می گوید نمایندگان رسانه ها برای پوشش انتخابات ریاست جمهوری در حوزه های مختلف انتخاباتی از آزادی کامل برخوردار هستند.

از سوی دیگر یگان های نظامی و اطلاعاتی سوریه تدابیر شدیدی را در دمشق برقرار کرده و سگ های پلیس در مناطق اصلی پایتخت به ویژه در میدان ˈالامویینˈ از بیم حملات مسلحانه و احتمال ورود خودروهای بمب گذاری شده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، مشاهده می شوند.

انتخابات ریاست جمهوری در سوریه به صورت رقابتی، برای نخستین بار در تاریخ این کشور برای انتخاب از میان سه گزینه «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه، «حسان النوری» شخصیتی متمایل به اردوگاه سرمایه داری نوین و «ماهر حجار» سیاستمداری از جنس چپ های قرن بیستم، برگزار می شود.

مردم سوریه از حدود 40 ماه پیش به طور ناخواسته به درگیری و جنگ داخلی کشیده شدند. آن هم با ادعای دمکراسی! و اکنون قصد دارند در پای صندوق های رای به همه آنها که مدعی دموکراسی و آزادی هستند، جواب درخور بدهند.

سوری های خارج از کشور هفته گذشته پای صندوق های رای رفتند. گزارش های رسانه ای از حضور سوری ها در حوزه های رای گیری در لبنان و اردن که بیشترین تعداد اتباع سوری در خارج از این کشور را نیز دارند، همه محافل سیاسی و رسانه ای منطقه را شوکه کرد.

ازدحام به حدی بوده که حتی خود مسوولان صندوق ها باور نداشتند. حالا برای فردا سه شنبه میلیون ها شهروند سوری در داخل این کشور آماده شده اند تا در این انتخابات شرکت کنند.

در مقابل، گروه های تروریستی در روزهای اخیر همه تلاش خود را متمرکز کرده اند تا از انجام کامل این انتخابات جلوگیری کنند. شبه نظامیان مسلحی که هم اکنون علیه دولت سوریه می جنگند، از حمایت های مالی و تسلیحاتی کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه برخوردارند.

***مترجمام**1480** 1597
کد N316055

وبگردی