آفتاب

مشاور امنیت ملی جدید هند منصوب شد

مشاور امنیت ملی جدید هند منصوب شد

دهلی نو - ایرنا - ˈنارندرا مودی ˈ نخست وزیر هند روز دوشنبه ˈآجیت کومار دووالˈ را به عنوان مشاور امنیت ملی کشورش منصوب کرد.

به گزارش ایرنا، کومار دووال پیش از این ریاست سازمان اطلاعاتی هند (آیی.بی) را بر عهده داشته و پس از بازنشستگی یک گروه مطالعاتی دست راستی بنام ویو کاناندا Vivekananda را رهبری می کرده است .

سمت مشاور امنیت ملی در دولت هند از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا وی نخست وزیر را بطور مستقیم در خصوص امور راهبردی، امنیت ملی و سیاست خارجی توجیه می کند.

پیش از این ˈشیو شانکار منونˈ مشاور امنیت ملی هند بود که با پیروزی حزب راستگرای بهارتیا جاناتا (بی جی پی ) در انتخابات اخیر، این حزب ضمن تشکیل دولت پست های امنیتی را نیز از آن خود کرده است.

روزنامه ˈتریبیونˈ چاپ دهلی نو امروز دراین باره نوشت: انتصاب آجیت دووال به عنوان مشاور امنیت ملی، این شایعه را بوجود آورده که دولت نارندرا مودی ممکن است یک دیپلمات ارشد را به عنوان مشاور سیاست خارجی منصوب کند.

این روزنامه افزود: نیاز به انتصاب یک نفر به عنوان مشاور سیاست خارجی به این دلیل احساس شده که دووال کارشناس حوزه امنیتی بوده و فاقد تجربه برخورد با مسایل مربوط به سیاست خارجی است.

در ادامه این مطلب آمده است: گفته می شود نخست وزیر هند علاقمند به انتصاب یک مشاور تمام وقت در حوزه سیاست خارجی می باشد و تلاش بر این است کسی به این سمت منصوب شود که برای دووال نیز قابل قبول باشد تا این دو بتوانند با هماهنگی کار کنند.

برای احراز این سمت نام ˈاس. جی شنکرˈ ذکر شده است. نامبرده سفیر هند در آمریکا می باشد.

اسامی ˈکانوال سیبالˈ، ˈشیام سارانˈ و ˈهاردیپ پوریˈ نیز در این خصوص مطرح شده، اما گفته می شود احتمال انتصاب جی شنکر بیشتر می باشد زیرا وی دارای روابط مستقیم با مودی است و برای مدت چهار سال و نیم سفیر این کشور در چین نیز بوده است.

به نوشته تریبیون، مودی می خواهد در حوزه خارجی، سیاست ˈنگاه به شرقˈ را پیش بگیرد و آقای ˈشنکرˈ فرد مناسبی برای این کار است.

آساق ** 2167 ** 275 **
کد N315907

وبگردی