آفتاب

مصر برای کنترل رسانه های اجتماعی از شرکت های خارجی درخواست کمک کرد

مصر برای کنترل رسانه های اجتماعی از شرکت های خارجی درخواست کمک کرد

تهران - ایرنا - مقام های مصری روز دوشنبه اعلام کردند که وزارت کشور مصر از شرکت های فناوری بین المللی خواسته است به این نهاد در کنترل و نظارت بر وب سایت های رسانه های اجتماعی کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، این درخواست نشانه دیگری از تلاش دولت مصر برای سرکوب همه نوع اعتراض و مخالفتی در این کشور است.

یک مقام وابسته به وزارت کشور مصر گفت که هفت شرکت خارجی برای نظارت بر وب سایت های رسانه های اجتماعی پیشنهاداتی ارائه داده اند. مقام مزبور به اسامی این شرکت ها اشاره ای نکرد.

این طرح در حالی اعلام شد که چند روز پیش ژنرال ˈعبدالفتاح السیسیˈ فرمانده سابق ارتش مصر پیروز انتخابات ریاست جمهوری در این کشور شد.

وب سایت های رسانه ای اجتماعی همچون توئیتر و فیس بوک، نقش مهمی در قیام مردم مصر در سال 2011 که منجر به سرنگونی حکومت ˈحسنی مبارکˈ رییس جمهوری وقت این کشور شد، ایفا کردند.

در همین حال، یک مقام امنیتی مصری به رویترز گفت: طبیعی است که تهدیدهای تروریستی موجود در اینترنت را با کمک شرکت های بین المللی کنترل کنیم.

به نظر می رسد دولت مصر پس از وضع قانونی که اعتراضات را به شدت محدود می کند، اکنون درصدد است تا مخالفان را از ابراز عقایدشان در وب سایت های اینترنتی فراری دهد.

فعالان طرفدار دمکراسی در مصر اغلب از این سایت ها برای انتقاد از دولت بهره می گیرند. این اقدام در زمانی که گروه های مدافع حقوق بشر، دولت تحت حمایت ارتش مصر را به سرکوب مخالفت ها متهم می کنند، بسیار مخاطره آمیز به نظر می رسد.

در همین حال، ˈمحمد ابراهیمˈ وزیر کشور مصر در بیانیه ای اعلام کرد که این طرح جدید با هدف محدود کردن آزادی طراحی نشده، بلکه هدف از آن بیشتر بهبود اوضاع امنیتی در کشور است.

به گفته یک مقام وابسته به وزارت کشور مصر، این طرح نظارتی پس از آن به اجرا گذاشته شد که خبر ارتباط گیری تعدادی از عواملی که دولت مصر آنها را تروریست تلقی می کند، از طریق وب سایت های شبکه های اجتماعی مورد تایید قرار گرفت.

براساس این گزارش، منتقدان دولت می گویند موارد نقض حقوق بشر در مصر از زمان برکناری ˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری پیشین این کشور در سال گذشته، افزایش یافته است.

نیروهای امنیتی از زمان برکناری مرسی، در جریان یکی از شدیدترین سخت گیری ها بر گروه اخوان المسلمین، صدها نفر از هواداران مرسی را کشته و هزاران نفر را به زندان انداخته اند. دولت مصر، اخوان المسلمین را یک گروه تروریستی نامیده است.

از سوی دیگر، شبه نظامیان مسلح در صحرای سینا از زمان برکناری مرسی از قدرت، صدها تن از نیروهای پلیس و سربازان ارتش را کشته اند.

رسانام**9109**5981
کد N315828

وبگردی