آفتاب

جهانگیری: برنامه ششم توسعه را تا اردیبهشت 94 به مجلس می‌دهیم

جهانگیری: برنامه ششم توسعه را تا اردیبهشت 94 به مجلس می‌دهیم

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دولت به رئیس مجلس قول داده تا اردیبهشت سال آینده لایحه برنامه ششم توسعه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند تا مجلس نیز در شهریور سال 94 آن را به دولت بازگرداند تا از زمان اتمام برنامه پنجم توسعه اجرای برنامه ششم توسعه آغاز شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اعزامی به لرستان، اسحاق جهانگیری عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان لرستان، در جمع مدیران و نمایندگان این استان تاکید کرد که باید اعتماد به فعالان اقتصادی برگردد تا آنها تشویق به سرمایه‌گذاری شوند.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در سه - چهار سال گذشته از زمانی که بحث سه هزار میلیارد تومان شروع شد، سیستم بانکی دچار آسیب جدی شد و ضربه خردکننده‌ای به آن وارد شد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه "مدیر بانکی باید شهامت تصمیم‌گیری داشته باشد تا دنبال مطالبات و معوقات بانکی برود و آنها را وصول کند"، افزود: باید به مدیران بانکی روحیه بدهیم و نباید به هر بهانه‌ای جایگاه آنها را تضعیف کنیم.

جهانگیری ادامه داد: البته در قضیه سه هزار میلیارد تومان اتفاقات بدی رخ داده و باید پیگیری شود و از طرف دیگر باید مطالبات بانک‌ها نیز وصول شود و نظام بانکی در صحنه اقتصادی کشور نقش ایفا کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نظام بانکی در سال 93 می‌تواند بالای 250 هزار الی 300 هزار میلیارد تومان سیستم را تجهیز کند. البته دولت نیز اگر بتواند باید سرمایه بانکی را اضافه کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت سرمایه در گردش و همچنین سرمایه‌گذاری جدید و دادن وام به پروژه‌ها، گفت: ما در کشور امکاناتی داریم و باید بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری تشویق کنیم. منابع بخش خصوصی به خاطر عدم اطمینان چندان وارد عرصه سرمایه‌گذاری نشده‌اند و ما باید شرایطی را فراهم کنیم که آنها منابع خود را وارد سرمایه‌گذاری کنند.

جهانگیری همچنین به اهمیت افزایش صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت:‌ توجه به صادرات غیرنفتی جزو سیاست‌های ما در سال 93 است و باید به آن توجه جدی کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور به اهمیت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز اشاره کرد و افزود: ما باید در زمینه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تلاش جدی داشته باشیم. در جلسه شورای اقتصاد تاکنون سیاست‌های وزارت نفت، جهاد کشاورزی و معاونت علمی ریاست‌جمهوری در مورد اقتصاد مقاومتی تصویب شده و تمام دستگاه‌ها مکلف هستند که سیاست‌های خود را در این ارتباط تنظیم کنند.

جهانگیری با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در زمانی که دولت تدبیر و امید مسئولیت کار را بر عهده گرفت، یادآور شد: در آن زمان وضعیت اقتصاد و تورم نگران‌کننده بود، میزان تورم نقطه به نقطه به 43 درصد رسیده است و متأسفانه در کنار تورم شاهد یک رکود وحشتناک در عرصه اقتصاد بودیم. رشد اقتصادی ما منفی 5 درصد شده بود.

وی ادامه داد: زمانی که دولت کار خود را آغاز کرد مصمم شدیم که در سال 92 تمرکز اصلی در بخش اقتصاد را بر کنترل تورم قرار دهیم و شاید برای برخی‌ها شوخی به نظر می‌رسد که دولت در ابتدای کار بتواند تورم را کنترل کند. یکی از علل کنترل تورم به خاطرا عتمادی است که در بین مردم ایجاد شد چرا که مردم احساس کردند این تیم می‌تواند کشور را از این شرایط خارج کند و بحران‌ها و مشکلات را مدیریت کند. تورم کشور از میزان 43 درصد در سال گذشته به 17 درصد در اردیبهشت ماه 93 رسیده است که البته 17 درصد آمار مرکز آمار است و بانک مرکزی میزان تورم در اردیبهشت ماه سال جاری را 16/6 تعیین کرده است.

جهانگیری با بیان اینکه این کنترل تورم یک کار فوق‌العاده و مهم در عرصه اقتصادی بود، گفت: مجامع بین‌المللی مهم‌ترین دلیل این موضوع را انضباط مالی حاکم شده بر دولت عنوان کردند و دولت در واقع به جای بریز و بپاش و اقدامات غیرقانونی و هزینه کردن پول‌های بدون پشتوانه و دست زدن به منابع بانک مرکزی سعی کرد که در یک چارچوب حرکت کند.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در سال 93 همچنان موضوع کنترل تورم از اولویت‌های مهم دولت است البته مردم ارزانی ندیدند و ارزانی اتفاق نیفتاده بلکه رشد تورم از میزان 43 درصد به 17 درصد رسیده است.

جهانگیری همچنین به اهمیت خروج اقتصاد کشور از رکود اشاره کرد و گفت: در سال 93 یکی از اولویت‌های مهم دولت خروج اقتصد کشو از رکود است.

وی خطاب به مسئولان استان لرستان نیز گفت: طرح‌های نیمه تمام مانده فقط مختص استان لرستان نیست البته ممکن است درصد آن در استان لرستان نسبت به برخی دیگر استان‌ها بالاتر باشد ولی این شرایط عمومی است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت کارخانه‌های کشور، گفت: برخی از کارخانه‌ها با ظرفیت کم کار می‌کنند و بعضی نیز تعطیل شده‌اند.

جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بودجه سال 93 به نظر من تا حدود بالای 90 درصد واقعی است و میزان درآمدها و هزینه‌ها هماهنگ است و من فکر می‌کنم اعدام و ارقام بودجه 93 در بخش عمرانی و اجرایی محقق شود.

ادامه دارد...

کد N315682

وبگردی