آفتاب

نیروگاه های هسته ای، تدبیر روسیه برای کمبود انرژی

نیروگاه های هسته ای، تدبیر روسیه برای کمبود انرژی

مسکو-ایرنا- روسیه با داشتن دهها واحد نیروگاه هسته ای که بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز این کشور را تامین می کنند همچنان این نوع انرژی را به عنوان پاسخی برای نیاز فزاینده به نیروی برق در مناطق مختلف این کشور 142 میلیون نفری می داند.

به گزارش ایرنا بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت دولتی ˈروس اتمˈ در حال حاضر 10 نیروگاه هسته ای با مجموع 33 بلوک اتمی در روسیه فعالیت می کنند که تولید برق سالانه انها به 2/25 گیگاوات می رسد. نیروگاه های هسته ای روسیه حدود 16 درصد برق مصرفی این کشور را تولید می کنند.

به گزارش روس اتم، سهم برق هسته ای از کل برق تولیدی در مناطق اروپایی روسیه به بیش از 30 درصد می رسد و این شاخص در مناطق شمال غرب این کشور پهناور از 37 درصد هم فراتر می رود.

مدیریت نیروگاه های اتمی روسیه برعهده روس انرگواتم از شرکت های تابعه شرکت روس اتم است که پس از شرکت فرانسوی ˈای.دی.افˈ ، دومین شرکت بزرگ اروپا از نظر تولید برق هسته ای است.

بر اساس اطلاعات موجود، درحال حاضر در روسیه هشت واحد نیروگاه هسته ای جدید در حال تاسیس است و انتظار می رود با تکمیل عملیات ساخت و راه اندازی آنها میزان تولید برق هسته ای روسیه به سطح قابل توجهی افزایش بیابد.

روسیه به تولید برق هسته ای به عنوان اولویت برنامه جایگزینی نیروی برق تولیدی از نیروگاه های سنتی همچون گازوییلی می نگرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به تازگی در تبیین برنامه توسعه نیروگاه های هسته ای در این کشور گفت: باید تا سال 2025 میزان تولید برق هسته ای به دو برابر سطح کنونی افزایش بیابد.

وی معتقد است که با ساخت نیروگاه های هسته ای پیشرفته می توان به این هدف مهم دست یافت.

به عقیده کارشناسان، علاوه بر صرفه جویی انرژی، نیروگاههای برق هسته ای روسیه باعث کاهش آلودگی در کره زمین می شوند.

بر اساس اطلاعات شرکت دولتی روس اتم، فعالیت نیروگاه های هسته ای در روسیه موجب جلوگیری از انتشار سالانه 210 میلیون تن گاز دی اکسید کربن به هوا می شود.

این در حالی است که آمریکا در این عرصه با انتشار سالانه 900 میلیون تن دی اکسید کربن آلوده سازترین کشور جهان است.



**افزایش سطح ایمنی نیروگاه های هسته ای روسیه

پس از حادثه اتمی فوکوشیما در ژاپن که دو سال پیش در این کشور به وقوع پیوست، استفاده از انرژی هسته ای در سطح جهانی با افت مواجه شد و برخی کشورها در راهبرد درازمدت خود در استفاده از این انرژی پاک تغییراتی انجام دادند.

آلمان در این ارتباط از کشورهای دیگر پا فراتر نهاد و دولت این کشور اعلام کرد که تمام نیروگاه های هسته ای را بر می چیند.

در این شرایط در روسیه نیز نگرانی هایی در مورد خطرات احتمالی استفاده استفاده از انرژی هسته ای و ایمنی نیروگاه های هسته ای بروز کرد هر چند که روس ها سطح ایمنی نیروگاههای خود را بالا می دانند و به گزارش روس اتم از سال 2004 هیچ گونه حادثه ناقض ایمنی در نیروگاه های اتمی این کشور رخ نداده است.

با این حال مقامهای روس برای برطرف کردن نگرانی های جامعه این کشور در مورد ایمنی نیروگاه های هسته ای از دانشمندان دعوت به تحقیق برای افزایش ایمنی راکتور های هسته ای کرد و در نتیجه این تحقیقات مجموعه ای از تدابیر برای افزایش ایمنی واحدهای نیروگاه های هسته ای اتخاذ شد.

این تدابیر در نیروگاه های هسته ای ساخت روسیه در کشورهای دیگر ازجمله نیروگاه هسته ای بوشهر هم اعمال شد و به این ترتیب ضریب ایمنی نیروگاه ها بالا رفته است.



**ساخت راکتورهای نسل جدید

دولت روسیه به موازات اتخاذ تدابیر برای افزایش سطح ایمنی نیروگاه های هسته ای خود، برای ساخت نسل جدید نیروگاه های هسته ای نیز تلاش می کند و دانشمندان این کشور در حال تحقیق برای ساخت راکتورهای نسل جدید هستند.

روسیه از دو سال پیش با فرانسه در طرح ساخت راکتور نسل چهارم با استفاده از تکنولوژی نوترون های سریع مشارکت دارد.

هزینه اجرای این طرح 3 میلیارد دلار بوده است که شرکت روس اتم و سازمان انرژی اتمی و انرژی های جایگزین فرانسه آن را به طور مشترک تامین می کنند.

گفته می شود میزان انرژی برق تولیدی این راکتورها از راکتورهای کنونی بالاتر و سطح ایمنی آن هم بیشتر از این راکتورهاست که تولید آن و هزینه های اجرای طرح را مقرون به صرفه می کند.

مقامهای روس امیدوارند که این راکتورها در آینده در بلوک های جدید نیروگاه های هسته ای این کشور استفاده شوند.

طرح دیگر روسیه برای استفاده از انرژی هسته ای که درهیچ نقطه جهان شناخته شده نیست ، ساخت و راه اندازی نیروگاه های هسته ای شناور است.

کار ساخت نخستین نمونه از این نیروگاه از دو سال پیش آغاز شده است.

نیروگاه هسته ای شناور یک کشتی با ظرفیت 21هزار و 500 تن و 60 خدمه است. از آنجا که این کشتی از تجهیزات خودکشش برخوردار نیست باید به سمت مقصد مطلوب کشیده شود.

هرکدام از کشتی ها دارای دو راکتور رانش دریایی KLT-40 خواهند بود که می تواند بیش از 70 مگاوات برق یا 300 مگاولت گرما تولید کند، میزانی که برای یک شهر با جمعیت 200 هزار نفری کافی است.

انتظار می رود که این نیروگاه های شناور هسته ای در مناطق دور افتاده شمال روسیه و شرق دور کاربرد داشته باشد که در حال حاضر شاهد رشد اقتصادی هستند اما در نتیجه فقدان انرژی با مشکل مواجه شده اند.

به گفته الکساندر وزنسنسکی مدیر عامل تأسیسات بالتیک به عنوان بزرگترین کارخانه کشتی سازی روسیه، نیروگاه هسته ای شناور تا سال 2016 برای بهره برداری آماده خواهد شد.

این مرکز هسته ای شناور می تواند انرژی، گرما و آب آشامیدنی را برای مناطق دور از دسترس فراهم کند.

انتظار می رود فناوریهای پیشرفته هسته ای و نیروگاه های هسته ای عرصه کاربرد این فناوریها برای تولید برق دست کم در دو دهه آینده زمینه اصلی تلاش های روسیه برای تامین انرژی مورد نیاز این کشور باشد.

بدبینی مقطعی نسبت به انرژی هسته ای که پس از حادثه فوکوشیما موجب توقف برخی از طرح های بلوک های هسته ای در سطح جهانی شد بر عزم سران روسیه برای استفاده گسترده تر از فناوریهای هسته ای برای تولید انرژی تاثیری نمی گذارد.

اروپام/2242**۵۱۸ ** 1064
کد N315526

وبگردی