آفتاب
هشتمین همایش بین‌المللی امام خمینی و سیاست خارجی

گرت پورتر: فتوای رهبر ایران درباره حرام بودن سلاح هسته‌ای یک سند قانونی است

گرت پورتر: فتوای رهبر ایران درباره حرام بودن سلاح هسته‌ای یک سند قانونی است

یک پژوهشگر آمریکایی با بیان اینکه فتوای مقام معظم رهبری درباره حرام بودن تولید سلاح هسته‌ای یک سند قانونی است گفت: دولت‌ها و رسانه‌های غربی با جدیت تلاش می‌کنند که این فتوا را نادیده بگیرند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گرت پورتر پژوهشگر و روزنامه‌نگار آمریکایی با حضور در هشتمین همایش بین‌المللی امام خمینی(ره) و سیاست خارجی گفت: فتوای امام خمینی(ره) درباره عدم کاربرد سلاح شیمایی در جنگ تحمیلی و مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن سلاح هسته‌ای بسیار حائز اهمیت است. درواقع با صدور این فتواها نقطه عطفی ایجاد شده است که در حافظه تاریخی ثبت شده است.

وی ادامه داد: با وجود صدور این فتواها سال‌هاست که رهبران غربی سعی کرده‌اند گفته‌های ایران را رد کنند و تصور دیگری به جهان القا کنند در این باره فقهای اسلامی می‌توانند نقش اساسی داشته باشند و این فتواها را گسترش دهند.

این پژوهشگر آمریکایی با اشاره به هشت سال دفاع مقدس و استفاده از سلاح شیمیایی از سوی عراق علیه مردم ایران گفت: حدود بیست هزار نفر به دلیل استفاده از این سلاح‌ها کشته شده و ده‌ها هزار نفر معلول شده‌اند و برخی هنوز هم تحت درمان هستند. باید از آمریکا و متحدانش پرسید که چرا با وجود منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی عراق از این سلاح‌ها استفاده کرد.

پورتر دربخش دیگری از اظهاراتش اضافه کرد: فتوای مقام معظم رهبری درباره منع تولید سلاح‌ هسته‌ای یک سند قانونی است و این واقعیت عمیقا برنامه هسته‌ای ایران را تحت تاثیر قرار داده است اما این فتوا در جهان غرب ناشناخته باقی مانده است. دولت آمریکا توانسته است با بیان اظهارات نادرست اهداف پلید خود را اجرا کند.

وی افزود: سیاست خارجی ایران برپایه مخالفت با استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی است باید فتوای فقهای اسلامی برای تمامی جهان ارائه شود.

این پژوهشگر آمریکایی خاطرنشان کرد: برای سال‌های متمادی دولت‌ها و رسانه‌های غربی با جدیت تمام فتوای ضدهسته‌ای آیت‌الله خامنه‌ای را نادیده گرفته‌اند این بی‌تفاوتی درست مانند برخوردی است که آنها در برابر فتوای مشابه آیت‌الله خمینی درباره منع سلاح‌های شیمیایی در طول جنگ با عراق نشان دادند. علاوه بر این فتوا تعدادی بیشمار مدرک وجود دارد که نشان می‌دهد ایران در برنامه هسته‌ای خود به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است.

به گزارش ایسنا در ادامه این همایش العیساوی پژوهشگر عراقی گفت: اندیشه‌های پربار امام خمینی(ره) باعث شده است که این انقلاب پربارتر شود. اکنون ایران در مسیرهای گوناگون پیشرفت گام برداشته و یکی از این مسیرها فناوری هسته‌ای است. مردم عراق همواره در کنار ایران بوده‌اند.

وی ادامه داد: ما در مقابل استبکار جهانی، دیکتاتوری آمریکا در کنار ایران تلاش می‌کنیم و از دستاوردهای علمی به‌خصوص هسته‌ای ایران حمایت خود را اعلام می‌کنیم. ما خواهان گسترش روابط این دو کشور اسلامی در جهت کمک به منافع کشورهای اسلامی هستیم.

انتهای پیام

کد N315397

وبگردی