آفتاب

تقلای حزب حاکم ترکیه برای متقاعد کردن عبدالله گل

تقلای حزب حاکم ترکیه برای متقاعد کردن عبدالله گل

ایسنا نوشت:

در حالی که نخست وزیر ترکیه به دنبال اعلام کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور است، معاون وی اعلام کرده که حزب حاکم می‌خواهد رئیس جمهور را برای به دست گرفتن پست نخست‌وزیری و رهبری حزب در انتخابات پارلمانی 2015 متقاعد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، بشیر آتالای، معاون رجیب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در مصاحبه‌ای با کانال 7 تلویزیون این کشور گفت: همگی ما خودمان را برای روند رو به رشد و ترقی بهتر قربانی می‌کنیم. ما در حال حاضر بسیار پرکار هستیم. ما انتخابات 2015 را پیش رو داریم و باید قوی عمل کنیم. 10 ماه حساس تا اتنخابات ماه اوت ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی ژوئن 2015 وجود دارد.

وی با اشاره به فرمول اسرارآمیز "مدل پوتین ‌- مدودف" و تبدیل آن به مدل "گل ‌ - اردوغان" گفت: با این روش‌ها اشتراکاتی در جامعه می‌یابیم و در جریان انتخابات 2015 دیگر با مشکلات و سختی مواجه نمی‌شویم.

البته عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه در 18 آوریل با رد سمت نخست وزیری گفت: مدل روسیه به درد ترکیه نمی‌خورد. ما در ترکیه یک رئیس‌جمهور قدرتمند، یک نخست وزیر و رهبر حزب قدرتمند داریم. هر دوی آن‌ها قدرتمند هستند.

پیش از صحبت‌های آتالای، یکی از مقام‌های ارشد اجرایی حزب حاکم عدالت و توسعه گفته بود که اردوغان تا 2023 باید رئیس جمهوری بعدی ترکیه شود و پارلمان باید قانون اساسی را برای اعطای قدرت بیشتر به وی تغییر دهد.

معاون رهبر حزب حاکم ترکیه نیز 31 مه سال جاری میلادی گفته بود که انتظار دارد حزبش بتواند در انتخابات پارلمانی 2015 کرسی کسب کند و این روند به اردوغان اجازه دهد تا همچنان رهبر حزب بماند.

5252

کد N314976

وبگردی