آفتاب
الشرق‌الاوسط گزارش داد

70 سال روابط دو جانبه ایران و کویت

70 سال روابط دو جانبه ایران و کویت

روزنامه‌ الشرق الاوسط نوشت: تاریخ روابط دو جانبه کویت و ایران به اواسط قرن گذشته برمی‌گردد زمانی که عوامل اقتصادی و مبادلات تجاری به عنوان محرک اولیه روابط دو کشور بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این روزنامه‌ در گزارشی با عنوان "70 سال روابط دو جانبه ایران و کویت" آورده است: مبادلات تجاری میان دو کشور از طریق بنادر کویت و المحمره و بنادر ایرانی بوشهر و بندرعباس انجام می‌شد و البته این مبادلات در کنار تجارت ترانزیتی بود که میان دو کشور رایج بود.

با استقلال یافتن کویت از قیمومیت انگلیس در سال 1961 ، روابط میان دو کشور پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشت به گونه‌ای که ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال این کشور را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک دو جانبه را در سال 1962 با آن شروع کرد و آخرین ایستگاه این روابط دیپلماتیک هم تحویل استوارنامه‌ی علی‌رضا عنایتی به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در کویت بود که 21 مه گذشته به شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر این کشور تقدیم شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 شیخ صباح امیر فعلی کویت اولین مسوول عالیرتبه از منطقه خلیج (فارس) بود که وارد تهران شد او در آن زمان وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر بود که رسما در ژوئن 1979 به تهران سفر کرد.

با حمله صدام، رییس جمهور سابق عراق به کویت در اگوست 1990 ایران از همان روزهای اول مخالفتش را با این تجاوز عراق اعلام کرد و از قطعنامه 660 شورای امنیت سازمان ملل که خواهان عقب‌نشینی بی‌قید و شرط عراق از کویت شده بود، حمایت کرد. تهران هم‌چنین از سازمان ملل خواست تا با درنظر گرفتن قطعنامه 661 شورای امنیت تحریم‌های فراگیری را علیه عراق اعمال کند و نسبت به اجرای کامل آن متعهد باشد این موضعی بود که مورد استقبال کشورهای عربی و در راس آن کویت قرار گرفت.

در ادامه این گزارش آمده است: بعد از آزادسازی کویت طرفین ایرانی و کویتی در جهت بازسازی و تقویت روابط فیمابینی بر اساس اصول جدیدی که فراگیرتر و با ثبات تر بود در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی گام برداشتند و در این راستا شیخ صباح الاحمد ژانویه 2003 به عنوان وزیر امور خارجه و معاون اول نخست‌وزیر به منظور بررسی شرایط آن زمان منطقه به ویژه در زمان آمادگی واشنگتن برای حمله نظامی به عراق، به تهران سفر کرد که این سفر نتایج مثبتی را به همراه داشت که از جمله آن می‌توان به یکی بودن دیدگاه های دو طرف بر سر اهمیت دستیابی به راه حل صلح‌آمیز برای مساله عراق، اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی نظام عراق از جمله قطعنامه 1441 اشاره کرد. در این سفر سه یادداشت تفاهم میان دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و مهندسی در کنار توافق بر سر بالابردن سطح کمیته‌های تجاری مشترک دو کشور به کمیته عالی همکاری های اقتصادی، علمی، نظامی و امنیتی به ریاست وزیران خارجه دو کشور امضا شد.

بر اساس این گزارش، فوریه 2006 ، محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور پیشین ایران به کویت سفر کرد و طی آن درباره روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن با شیخ صباح الاحمد امیر کویت گفت‌وگو کرد که این امر خود دلیل روشنی بر عمق روابط دو کشور است در این سفر احمدی‌نژاد روابط دو کشور را روابطی خوب توصیف کرد و افزود که دو کشور مشترکات سیاسی، اقتصادی، تجاری، تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی دارند که دو کشور را گرد هم می‌آورد.

به لحاظ امنیتی نیز از آغاز سال 1992 مسوولان دو کشور هماهنگی‌هایی را در مسایل امنیت داخلی و خارجی داشتند. آن زمان که شیخ احمد الحمود الصباح، وزیر کشور وقت کویت به منظور توافق بر سر ایجاد کمیته مشترکی برای بررسی راه‌های مبارزه با قاچاق مواد مخدر به تهران سفر کرد و یا در ژوئن 1996 شیخ محمد الخالد الصباح وزیر کشور آن زمان طی سفر به تهران یادداشت تفاهمی را با همتای ایرانی‌اش برای راه‌های تقویت همکاری‌های امنیتی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر میان دو کشور امضاء کرد.

هم‌چنین شیخ جابر المبارک، نخست وزیر کویت سبتامبر 2002 زمانی که وزیر دفاع این کشور بود یادداشت تفاهم دفاعی دو جانبه را با تهران امضاء کرد که این یادداشت در نوع خود اولین یادداشت میان ایران و کشورهای حوزه خلیج (فارس) بود.

به لحاظ اقتصادی هم میزان مبادلات تجاری میان ایران و کویت در سال 2010 به 231 میلیون دلار می‌رسید که سهم صادرات ایران به کویت از آن 103 میلیون دلار بود در حالی که واردات آن 110 میلیون دلار بود

این گزارش افزود: دو کشور در اکتبر 1999 توافقنامه همکاری تجاری مناطق آزاد را امضاء کردند که هدف از آن تسهیل انتقال کالا از طریق دریا بود هم‌چنین در ژانویه 2000 یادداشت تفاهم تجاری بعد از نشست کمیته مشترک ایران و کویت در کنار امضای توافقنامه همکاری های دو جانبه دیگر امضاء شد.

در زمینه انسانی نیز دولت کویت در کمک 400 میلیون دلاری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) به زلزله‌زدگان بم ایران در دسامبر 2003 شریک بود.

در مه گذشته نیز سفارت کویت در اتریش کمک مالی را به ارزش 250 هزار یورو در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داد این مبلغ در راستای حمایت از فعالیت‌های نظارتی آژانس در ایران به موجب طرح اقدام مشترکی بود که در 24 نوامبر بین ایران و 1+5 مورد توافق قرار گرفت.

بر اساس بیانیه رسمی صادر شده، سفیر کویت در اتریش و نماینده دائم آن در سازمان‌های بین‌المللی گفت که وی طی دیداری که با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است، این مبلغ را که در پاسخ به درخواست آژانس برای فراهم کردن بودجه مربوط به فعالیت‌های ویژه‌اش در خصوص ایران بوده، به وی تحویل داده است.

وی افزود که کویت این کمک را به طور داوطلبانه و در اعتقادش به نقش نظارتی و بازرسی آژانس در قبال کشورهای دارنده تاسیسات هسته‌ای و هم‌چنین با هدف تشویق به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و جلوگیری از تسلیحاتی شدن آن ، اعطا کرده است.

انتهای پیام

کد N314898

وبگردی