آفتاب

مطلبی که مطبوعات کشورهای عربی می‌خواهند به ایران بیاموزند!

 مطلبی که مطبوعات کشورهای عربی می‌خواهند به ایران بیاموزند!

توجه مطبوعات کشورهای منطقه به سفر امیر کویت به ایران و طرح همزمان برخی ادعاها علیه ایران از سوی این مطبوعات، بازتاب رد دعوت عربستان سعودی از سوی وزیر خارجه ایران،....

توجه مطبوعات کشورهای منطقه به سفر امیر کویت به ایران و طرح همزمان برخی ادعاها علیه ایران از سوی این مطبوعات، بازتاب رد دعوت عربستان سعودی از سوی وزیر خارجه ایران، پرواز دو جت جنگنده ترکیه برای رهگیری هواپیمای ایرانی و توقف موقت فعالیت نیروگاه هسته‌ای بوشهر، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.



به گزارش «تابناک»، در پی سفر امیر کویت به ایران، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات جهانی‌ به ویژه مطبوعات کشورهای منطقه، به این موضوع اختصاص یافته است. روزنامه «کویت تایمز» ضمن پرداختن به این موضوع می‌نویسد، شیخ صباح، امیر کویت، دیداری تاریخی را از ایران انجام داده که هدف اصلی آن، کمک به بهبود روابط میان ایران شیعه و پادشاهی‌های سنی منطقه خلیج فارس است.

این روزنامه می‌نویسد، سفر مذکور‌ در راستای بهبود کلی روابط میان ایران و کشورهای منطقه خلیج فارس انجام می‌گیرد که روند آن پس از انتخاب حسن روحانی به ‌ریاست‌جمهوری ایران آغاز شده است. 




با‌ وجود این، برخی مطبوعات منطقه این بار هم نسبت به انتشار مطالبی اقدام کرده‌اند که به جای کمک به بهبود روابط، ماهیتی هشدارآمیز و بعضاً توهین‌آمیز دارد. یکی از این مطالب، امروز در روزنامه «گالف نیوز» منتشر شده که در آن آمده، ایران باید شیوه تعامل دوباره با جهان را «بیاموزد».

در این مطلب ادعا شده، کشورهای عضو شورای همکاری خلیح‌فارس، خواستار بهبود روابط با ایران هستند، ولی این امر نیازمند آن است که دولت ایران «جسارت» نشان داده و نسبت به صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای خود تضمین بدهد. در این مطلب همچنین ایران به «ماجراجویی» و مداخله در کشورهای منطقه متهم شده است.




در همین حال، «گالف تودی»، دیگر نشریه اماراتی، موضوع رد دعوت عربستان سعودی از ظریف برای سفر به این کشور را بازتاب داده است. این روزنامه می‌نویسد، روز گذشته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اعلام کرده که به دلیل همزمانی تاریخ دعوت عربستان سعودی از وی برای سفر به این کشور با تاریخ برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، نمی‌تواند این دعوت را بپذیرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی ظریف را برای شرکت در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی به این کشور دعوت کرده بود و در صورت پذیرش، این نخستین سفر یک مقام ارشد دولت کنونی ایران به عربستان به شمار می‌رفت..




اما در میان دیگر مطالب، روزنامه «تودی زمان» ترکیه از پرواز جت‌های جنگنده این کشور برای رهگیری یک هواپیمای نظامی ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، دو جت جنگنده «اف 16» ترکیه روز شنبه برای رهگیری یک هواپیمای نظامی ایرانی ـ که برای مدتی کوتاه به حریم هوایی این کشور در استان «ایغدیر» وارد شده بود‌ ـ به پرواز درآمده‌اند.

بنا بر اعلام ‌ستاد کل ارتش ترکیه، این هواپیمای ایرانی، بیست ثانیه حریم هوایی این کشور را نقض کرده است. تودی زمان این واقعه را به درگیری‌های سوریه نسبت داده و می نویسد از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه، برخی برخوردهای مرزی میان ایران و ترکیه رخ داده است.




در پایان، خبرگزاری «ترند» به موضوع فعالیت نیروگاه هسته‌ای بوشهر پرداخته و به نقل از مقامات ایرانی، از آغاز دوباره فعالیت این نیروگاه پس از وقفه‌ای کوتاه خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می نویسد، نیروگاه بوشهر در روزهای آتی و پس از انجام عملیات تعویض سوخت و برخی تعمیرات، تولید برق را از سر خواهد گرفت.

به گفته وی، بر پایه برنامه از پیش تعیین شده، فعالیت این نیروگاه پس از سیصد روز به منظور تغییر یک‌سوم سوخت خود، موقت‌ متوقف شده است.
کد N314870

وبگردی