آفتاب
یک رسانه عربی مطرح کرد؛

اهداف امیر کویت از سفر به ایران؛ تلاش برای نزدیک کردن ریاض و تهران به یکدیگر

اهداف امیر کویت از سفر به ایران؛ تلاش برای نزدیک کردن ریاض و تهران به یکدیگر

یک رسانه عربی نوشت امیر کویت در بین پرونده هایی که با خود به تهران برده است، ابتکاری برای نزدیک کردن دیدگاههای تهران و ریاض به یکدیگر همراه دارد که این ابتکار تکمیل کننده تلاشهایی است که سلطان قابوس در سپتامبر گذشته انجام داده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه النشره در تحلیلی درباره سفر شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت به تهران نوشته است تحرکات روزافزون منطقه ای از بروز تحولات اساسی خبر می دهد که می تواند نقشه سیاسی جدیدی را برای تمام منطقه ترسیم کند.

این رسانه با اشاره به سفر شیخ صباح الاحمد الصباح به ایران با توجه به رویکرد جدید آمریکا در قبال طالبان و همچنین تحولات سوریه و مواضع عربی و بین المللی درباره آن افزود مواضع و تحولات نشان می دهد که تحول جدیدی بر نقشه ژئوسیاسی جهان عرب و اسلام پدیدار خواهد شد به ویژه اینکه سفر الصباح به تهران، اوج تماسهای مستمری است که از ماهها پیش میان یک کشور عربی حاشیه خلیج فارس که به اعتدال نسبی معروف است با جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است.

سفر الصباح همچنین مفاهم زیادی در خود دارد به این دلیل که وی پرونده های زیادی را با خود به تهران برده که درباره آن توافق شده است و تنها نیاز به اعلام و ترتیبات و تدابیری دارد که در نهایت مرحله جدیدی از همکاری میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از یک سو و تهران از سوی دیگر را می گشاید. به ویژه اینکه امیر کویت اولین و تنها تلاشگر برای آغاز تماسهای مستقیم با کشور اسلامی ایران نداشته است، بلکه پیش از وی قاموس بن سعید سلطان عمان دست به چنین تماسها و تحرکاتی در پی آغاز حل پرونده هسته ای زده بود و پس از وی هم، قطر از طریق فعال کردن تماسهای دیپلماتیک و تغییراتی در مواضع خود در برابر حزب الله و بحران سوریه این رویکرد را در پیش گرفته بود.

النشره به نقل از یک منبع آگاه خود نوشت شیخ الصباح در بین پرونده هایی که با خود به تهران برده است، ابتکاری برای نزدیک کردن دیدگاههای تهران و ریاض به یکدیگر همراه دارد که این ابتکار تکمیل کننده تلاشهایی است که سلطان قابوس در سپتامبر گذشته انجام داده بود.

علاوه بر آن باید به پرونده های سیاسی متعلق به بحران سوریه و چگونگی تعامل با مرحله جدیدی که پس از تثبیت ریاست جمهوری بشار اسد آغاز می شود و در نتیجه ترسیم چارچوبهای تعامل دیپلماتیک و امکان ورود تهران به خط آشتی و نیز پرونده های اقتصادی مربوط به نفت و مشتقات آن و نقش تهران در تضمین امنیت گذرگاهها و همچنین تثبیت نقش روزافزون ایران در خلیج فارس اشاره کرد.

این منبع به مضمون سفر امیر کویت به تهران و زمان انجام آن و همزمان بودن آن با دعوت سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی از همتای ایرانی خود از یک سو و اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری انجام شده از سوی دیگر اشاره می کند که نشان می دهد دعوت عربستان بسیار جدی است و هدف از آن جلوگیری از تنش میان این کشور و ایران و اعتراف به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوریه است.

کد N314868

وبگردی