آفتاب
هشتمین همایش بین‌المللی امام خمینی و سیاست خارجی

سلطانیه: ایران در فضای جدید به دنبال رفع ابهامات است

سلطانیه: ایران در فضای جدید به دنبال رفع ابهامات است

نماینده پیشین ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به همکاری‌های جدید ایران و آژانس در دوره جدید گفت: در فضای جدید ایران به دنبال رفع ابهامات و سوالات آژانس است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده پیشین ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح امروز در هشتمین همایش بین‌المللی امام خمینی و سیاست خارجی درباره علل اینکه ایران چرا به دنبال سلاح هسته‌ای نمی‌رود، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با بررسی‌های انجام شده تصمیم گرفته شد که تکنولوژی هسته‌ای به عنوان بستری برای پیشرفت در زمینه‌های دیگر به کار گرفته شود زیرا درواقع وقتی کشوری وارد حوزه انرژی هسته‌ای می‌شود در دیگر رشته‌ها به سطح بالایی دست یافته است.

وی ادامه داد: همچنین با بررسی‌های انجام شده تصمیم گرفته شد که ایران متعهد به معاهده ان‌پی‌تی قرار گیرد. بر همین اساس پس از انقلاب نمایندگی ایران در آژانس تاسیس شد که نشان داد ایران آماده همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که در آن زمان اولین نماینده آژانس بنده بودم.

نماینده پیشین ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به بازرسی‌های انجام شده در طول سال‌های گذشته از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: در طول سال‌های گذشته بیش از هفت هزار نفر روز بازرسی انجام گرفته و علاوه بر آن هم بازرسی‌هایی سر زده انجام گرفت. همچنین 27 بار از سایت‌های نظامی ایران بازرسی صورت گرفت که این نشان می‌داد ایران همواره آماده رفع ابهامات آژانس است و اکنون نیز در فضای جدید ایران باز هم به دنبال رفع ابهامات و سوالات آژانس است.

سلطانیه اضافه کرد: علاوه بر فتوای مقام معظم رهبری، جمهوری اسلامی ایران در طول پنج سال گذشته با 1+5 که هر کدام دارای فناوری هسته‌ای هستند مذاکرات را ادامه داده است و از ابتدا اعلام کرده که این مذاکرات را بر اساس احترام متقابل و به طور مساوی ادامه می‌دهد. اگر ما فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن سلاح هسته‌ای را کنار گذاشته و فقط تصور کنیم که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است در بهترین سناریو بر اساس آمار و طبق نظرات کارشناسان در ظرف یک سال ما چند سلاح هسته‌ای می‌توانیم بسازیم و آیا می‌توانیم با 27 هزار سلاح هسته‌ای پنج کشور مذاکره‌کننده مقابله و توازن ایجاد کنیم؟ این یک اشتباه استراتژیک برای ایران می‌شود در حالیکه ما با استفاده از فتوای مقام معظم رهبری می‌توانیم با قدرت و توان بیشتری به اهداف در مذاکرات با 1+5 دست یابیم.

انتهای پیام

کد N314793

وبگردی