آفتاب
رییس کل دادگستری کرمان:

اغلب اطاله دادرسی‌ در بخش حقوقی به دلیل نظر ندادن کارشناس است

اغلب اطاله دادرسی‌ در بخش حقوقی به دلیل نظر ندادن کارشناس است

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: بخش عمده‌ای از اطاله دادرسی‌ها در بخش حقوقی مربوط به نظر ندادن کارشناس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، حجت‌الاسلام علی توکلی در مجمع سالانه کانون کارشناسان دادگستری استان کرمان، اظهار کرد: همیشه به دنبال این هستیم که کارآمدتر و مفیدتر باشیم و باید این را بدانیم که کارآمدی و موثر بودن مستلزم یکسری بایدها و نبایدهاست.

وی افزود: کسب تجربه و عبرت گیری از اتفاقات ما را کارآمد می کند و بدون مراقبت از خود نمی توان کارآمد شد.

توکلی با اشاره به حدیثی از امام حسین(ع) درباره نشانه‌های انسان مفید تصریح کرد: عقل مانند افساری است که انسان را از انحراف حفظ می کند و اعتقاد به مبداء و معاد یک نوع مراقبت است.

وی بیان کرد: هر کاری آدابی دارد و اگر کارشناسان دادگستری در حوزه خود آداب کارشناسی و وکالت را مراعات نکنند، نمی‌توانند مفید و کارآمد باشند.

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه در روابط اجتماعی مقید هستیم یکسری اصول را رعایت کنیم، اظهار کرد: کلید بسیاری از موفقیت‌ها در حسن خلق نهفته است و در داشتن یک زندگی مسالمت آمیز و در معاشرت‌های اجتماعی نمی‌توانیم فاقد حسن خلق باشیم.

وی با اشاره به جایگاه کارشناسان افزود: قاضی برای صدور رای درست، جامع، کامل و مطابق با عدالت باید از کارشناس کمک بگیرد و کارشناس باید متدین، بی طرف و فهیم باشد.

توکلی تاکید کرد: مبنای قانونی کار مشخص و قاضی طبق قانون مکلف بوده و اگر از نظر کارشناس استفاده نکند، مرتکب تخلف شده است.

وی افزود: خود کارشناس باید از این جایگاه بزرگ حفاظت کند و هر آسیبی که به ما برسد، از ناحیه خودمان است و نمی خواهد دنبال علت های دیگر بگردیم.

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: تخلف از مقررات کارشناسی ضربه زدن به اعتبار کارشناسی است و دادسرا و دادگاه نباید اهل مماشات باشد و باید به تخلفات رسیدگی کند.

وی افزود: کارشناسی بخشی از اجرای عدالت است و در کارشناسی های هیاتی اگر همه اعضای هیات حضور داشته و محل را معاینه کنند، نظرها مستند به علم بوده و مستند به حدس و گمان نیست.

توکلی تصریح کرد: در برخی حوزه ها باید نظرات را به هم نزدیک کنید. در بعضی حوزه‌ها فاصله‌ها زیاد است. به عنوان مثال بحث نفقه و اجرت‌المثل ایام زوجیت است که در این زمینه بین آقایان و خانم های کارشناس اختلاف نظر وجود ندارد.

وی بیان کرد: بخش عمده ای از اطاله دادرسی ها در بخش حقوقی مربوط به نظر ندادن کارشناس است.

توکلی با تاکید بر نظارت خاطرنشان کرد: هر چه نظارت ها تقویت و توسعه داده شود، مجموعه سالم تر و کارآمدتری خواهیم داشت.

انتهای پیام

کد N314563

وبگردی