آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

رویوران: نظام السیسی ادامه حکومت مبارک در مصر است

رویوران: نظام السیسی ادامه حکومت مبارک در مصر است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نظام السیسی با وجود شعارها، طرح و گفتمان جدید درحقیقت ادامه حکومت مبارک در مصر است.

حسین رویوران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به سخنان رییس جمهور مصر برای برقراری امنیت در این کشور خاطرنشان کرد: نگاه السیسی به مسائل امنیتی نگاهی حذفی است و به عبارتی او تمام تلاش خود را برای حذف مخالفان بویژه اسلامگرایان از جامعه صرف خواهد کرد.

وی ادامه داد: السیسی برای مقابله با اخوان آنها را گروه تروریستی اعلام کرد و تظاهرات مسالمت‌آمیز‌شان را به خاک و خون کشید و تا امروز 1800 نفر از حامیان اخوان المسلمین مصر کشته شده‌اند و این یک نمونه از رفتاری است که السیسی تصمیم دارد آن را در کشور پیاده کند.

رویوران با بیان اینکه با وجود کشته‌های بسیار السیسی نمی‌تواند جریان گسترده اخوان‌المسلمین مصر را مهار کند، گفت: همانطور که او طی چند ماه گذشته با وجود خشونت زیادی که به حامیان و رهبران این گروه اعمال کرده نتوانسته این کار را انجام بدهد در آینده هم موفق به سرکوب کامل اخوان‌المسلمین مصر نخواهد شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با تشابه‌ها و تفاوت‌های مبارک و السیسی خاطرنشان کرد: با اینکه هر دو نظامی هستند می‌توان به تحصیلات متفاوتشان که به نوعی در عملکرد آنها هم تاثیر داشته اشاره کرد، زیرا مبارک از فارغ‌التحصیلان شوروی سابق بوده و در دوران ریاست جمهوری او همواره شاهد برخوردهای سرکوب‌گرانه بامخالفان بودیم ولی السیسی که جزو اولین گروه فارغ‌التحصیل آمریکا است تلاش دارد سیاستی میان مشروعیت مردمی و سرکوب اعتراض‌ها را دنبال کند. به همین دلیل رییس جمهور فعلی مصر دارای پایگاهی مردمی در جامعه است.

وی ادامه داد: مبارک طی 30 سال حاکمیت در مصر تنها دست به سرکوب مردم زد به همین دلیل از پایگاه اجتماعی مناسبی در مصر برخوردار نبود در حالی که السیسی اعلام کرده که درصدد حل مشکلات اجتماعی کشور است و هر چند با فقر موجود در مصر بعید به نظر می‌رسد که السیسی بتواند از بحران‌های اقتصادی عبور کند ولی نباید نادیده گرفت که مبارک حتی به دنبال حل این معضلات هم نبود. از سوی دیگر می‌توان گفت رهبران حزب حاکم مبارک باعث بروز مشکلات مالی و ایجاد اختلاف طبقاتی در جامعه مصر شدند بنابراین تفاوت‌هایی میان السیسی و مبارک وجود دارد ولی ماهیت نظامی هر دو یکی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به مواضع السیسی در عرصه سیاست خارجی، افزود: به نظر می‌رسد سیاست‌های او در زمینه سیاست خارجی مصر با مبارک تفاوت دارد زیرا مبارک به طور کامل در اختیار غرب بود و حتی زمانی که ملت مصر در تایید مردم غزه طی جنگ 22 روزه تظاهرات می‌کردند مبارک مرزهای مصر با غزه را بست و آنها را محاصره کرده و عملا مردم این سرزمین را در اختیار اسرائیل قرار داد تا هر جنایتی را که می‌خواهند، انجام بدهند و این کار شدت وابستگی رییس جمهور اسبق مصر را نشان داد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد السیسی نسبت به مبارک عملکرد متفاوتی در عرصه سیاسی خارجی دارد و با وجود اینکه پس از کودتا در مصر و کویت و امارات به او 12 میلیارد دلار دادند و به آنها بدهکار بود ولی زمانی که بحث حمله به سوریه مطرح شد، السیسی نسبت به حمله نظامی آمریکا به این کشور موضع منفی داشت و این در حالی است که عربستان در قبال این موضوع موضع منفی داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: می‌توان گفت السیسی از حاشیه مانور زیادی نسبت به مبارک برخوردار است زیرا به واسطه حمایت مالی عربستان از مصر حاظر نشد تابع سیاست‌های آنها در منطقه باشد و در همین راستا سفارت سوریه در مصر را باز کرد و این در حالی است که در زمان مرسی هم این مکان بسته بود. بنابراین السیسی در کاهش وابستگی‌های خارجی با مرسی هم تفاوت دارد.

وی در پایان در رابطه با قرارداد کمپ دیوید در دوران ریاست جمهوری السیسی خاطرنشان کرد: در ظاهر دولت مصر نسبت به قرارداد کمپ دیوید متعهد است ولی شرایط منطقه شبه جزیره سینا تغییر یافته و امروز گروه‌های سلفی و جهادی فعال شدند و کنترل دولت هم در این مناطق کمتر از گذشته شده است. علاوه بر این دولت مصر برای گسترش نفوذ خود در شبه جزیره سینا به طور وحشیانه به خانه‌های مردم این منطقه یورش برد تا سلطه خود را گسترش دهد ولی تاکنون نتوانسته است تندرویان را از این مناطق خارج کند. در هر صورت مواضع دولت السیسی با دولت‌های قبل مصر در قبال پیمان کمپ دیوید و صحرای سینا تغییری نکرده و این شرایط موجود در منطقه است که تفاوت کرده است.

انتهای پیام

کد N314558

وبگردی