آفتاب

آمریکا در سوریه پرچم سفید را بالا برد

آمریکا در سوریه پرچم سفید را بالا برد

تسنیم نوشت:

اعتراف جفری فلتمن معاون دبیر کل سازمان ملل به شکست آمریکا در سوریه و لبنان و اردن به این معنی است که آمریکا پرچم سفید تسلیم را بالا گرفته است.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری پانوراما الشرق الاوسط، اعتراف جفری فلتمن معاون دبیر کل سازمان ملل به شکست دولت آمریکا در سوریه و آغاز شمارش معکوس شکست آن در لبنان و اردن، به این معنی است که کاخ سفید پرچم سفید تسلیم را در سوریه بالا گرفته است.
در واقع این اظهارات شدیدترین فریاد انتقاد است که از درون آمریکا به گوش می‌رسد، زیرا فلتمن به عنوان معاون دبیر کل سازمان ملل، ماموریتی اطلاعاتی برعهده داشته و به مثابه ستون پنجم آمریکا در شورای امنیت به شمار می‌آمد.
وی پیش از آن در مدتی نه چندان کوتاه، ماموریتی مشابه در لبنان و خاورمیانه را نیز بر عهده داشت.
اما اهمیت اظهارات او در این است که در زمانی مهم و حساس ایراد شده است، زیرا سوریه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بوده و تروریست‌ها نیز تا کنون در مناطق راهبردی و مهم این کشور بارها طعم تلخ شکست را تجربه کرده‌اند، اما نکته مهمی که نباید آن را فراموش کرد این است که فلتمن یکی از آگاه ترین صهیونیست‌های کاخ سفید به پشت پرده تمام توطئه‌ها علیه سوریه است از همین رو اظهارات او از سوی بسیاری از رسانه‌های جهانی مورد توجه و ارزیابی قرار گرفت.
دلایل توجه رسانه‌ها به اظهارات فلتمن این است که:
اول: اظهارات او بیانگر احساس ناتوانی دولت آمریکا است زیرا بشار اسد، چهار سال در سخت ترین شرایط اقتصادی، سیاسی و نظامی مقاومت کرد، آن هم در شرایطی که از ابتدای بحران در سوریه قرار بود نظام اسد ظرف چند روز سرنگون شود.
در این ارتباط می‌توان گفت که چه بسا ناکامی در تحقق این هدف و نیز شکست تمام تلاش‌ها برای تشکیل دولتی متشکل از مخالفان سوریه که با استقبال سوری‌ها روبه رو شود و نیز ناتوانی گروه موسوم به ارتش آزاد در تسلط بر مناطقی از سوریه موجب شد عربستان و قطر برای تنش آفرینی در خاک سوریه، به گروه‌های تروریستی متوسل شوند.
به هر حال آمریکا با مشاهده این وضعیت از تصمیم حمله نظامی به سوریه صرف نظر کرده و ضمن موافقت با آغاز گفت‌وگو با نظام بشار اسد در ژنو 2 در نهایت با بقای اشد در قدرت و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه موافقت کرد.
دوم: اهمیت این اظهارات در این است که برای نخستین بار است که دولت آمریکا به شکست در سوریه اعتراف می‌کند. به عبارت دیگر آمریکا اکنون پرچم سفید را به اهتزاز در آورده است که این اقدام در عرف سیاسی به این معنی است که روسیه در صحنه نبرد برای شکست سیاست تک قطبی، پیروزی را از آن خود کرد و ائتلاف مقاومت نیز در مقابله با سلطه جویی آمریکا، پیروز شد.
اظهارات فلتمن آشکارا حاکی از این است که شکست آمریکا در منطقه عربی پس لرزه‌هایی در منطقه خاورمیانه خواهد داشت.
در این میان اکنون عملا شاهد بازگشت روسیه به این منطقه مهم اقتصادی و نیز تحولات متعدد مانند پیروزی عبدالفتاح السیسی در انتخابات مصر هستیم.
سوم: ارتش سوریه در جریان نبردهای متعدد در نقاط مختلف سوریه، تجارب نظامی بسیار مهمی را در زمینه جنگ غیر کلاسیک علیه گروهک‌های متعدد به دست آورد، به ویژه اینکه هر یک از این مناطق، ویژگی‌های جغرافیایی خاص خود را دارند.
اما نکته بسیار مهم دیگر اینکه نگاهی به عملیات مشترک ارتش سوریه و نیروهای حزب الله با استفاده از تجارب و مهارت‌های نظامی ایران نشان می‌دهد که جنگ خونین در خاک سوریه برای نخستین بار این فرصت را برای ارتش و حزب الله و ایران فراهم کرد که با یکدیگر در صحنه نظامی هماهنگی بعمل آورند زیرا تا پیش از این، به دلایل متعدد سیاسی و بین‌المللی این امر ناممکن بود.
اما سیل حملات گسترده علیه ارتش سوریه، نتوانست زیرساخت‌های نظامی آن را در زمینه‌های مختلف نابود کند و در نهایت این نیروهای ارتش هستند که زمینه و فرصت برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده را برای نظام حاکم فراهم کرده‌اند آن هم در شرایطی که تمام رسانه‌های بین‌المللی تا پیش از این به توان نیروهای ارتش سوریه به دیده تردید می‌نگریستند.
چهارم: بر خلاف تلاش دشمنان سوریه مبنی بر اینکه نبرد در سوریه را نبرد بین استبداد و دموکراسی جلوه دهند، این جنگ در واقع اجرای نقشه راهبردی آمریکایی- صهیونیستی است که هدف از آن از بین بردن ائتلاف مقاومت و سرنگونی آن با توسل به زور و بدون توجه به قوانین بین‌المللی است زیرا پرواضح است که توسل به گروه‌های تکفیری نمی‌تواند راهی برای تحقق دموکراسی باشد، از همین رو این توطئه از همان نخست و با وجود تلاش‌های مطبوعاتی و تبیلغاتی برای خوب جلوه دادن آن، از نظرها پنهان نمانده و برملاشد.
اما متاسفانه این تبلیغات از سوی شبکه‌های عربی صورت گرفت و کسانی مانند هیلاری کلینتون و حمد القطری و بندر بن سلطان در طراحی آن شرکت داشتند.
به هر حال ناتوانی تروریست‌ها و حامیان آنان در سرنگونی نظام حاکم سوریه برای همه روشن شده است.
پنجم: اظهارات فلتمن نشان می‌دهد که آمریکا برای نخستین بار در شورای امنیت طعم شکست را تجربه کرد زیرا نتوانست با توسل به آن، یک بار دیگر به یک کشور عربی حمله کند چرا که روسیه با استفاده از حق وتو، این هدف را ناکام گذاشت.
اما اظهارات فلتمن معانی زیادی را در دل خود جا داده است، از جمله اینکه اهمیت سوریه را در منطقه روشن کرده و از تصمیم روسیه به بازگشت به منطقه عربی و شکست نهایی سیاست تک قطبی حکایت دارد.
نکته قابل ملاحظه اینکه ائتلاف مقاومت با حفظ قدرت و انسجام توانست خود را به عنوان یک قدرت در معادله بین‌المللی معرفی کند که نادیده گرفتن آن دشوار است، آن هم در شرایطی که پس از سرنگونی نظام حسنی مبارک و ناکامی ترکیه در پر کردن جای مصر در منطقه، نقش آمریکا و صهیونیست‌ها در معادله کشمکش عربی- صهیونیستی کم رنگ شده است.
به هر حال کسانی که اوضاع کشورهای عربی را پیگیری می‌کنند، می‌دانند که انتخاب مجدد بشار اسد به عنوان رئیس جمهور سوریه، نقطه آغاز بازگشت نفوذ سوریه در لبنان و ناکامی تمام متحدان آمریکا و اسرائیل از جمله اردن خواهد بود؛ کشوری که یکی از محورهای توطئه شوم علیه سوریه به شمار می‌آید و سرنگونی نظام حاکم آن به اولویت اساسی ائتلاف مقاومت تبدیل شده است.

5252

کد N314522

وبگردی