آفتاب

زعبی: ممانعت کشورها از مشارکت سوری‌ها در انتخابات قابل توجیه نیست

زعبی: ممانعت کشورها از مشارکت سوری‌ها در انتخابات قابل توجیه نیست

پس از اینکه وزارت کشور لبنان اعلام کرد، اتباع سوری در صورتی که به کشورشان بروند حق بازگشت به لبنان را ندارند، وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت: این اقدام با قوانین بین‌المللی مغایرت داشته و حق هیچ وزارتخانه‌ای نیست که دست به چنین اقدامی بزند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، عمران زعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری که فردا (سه‌شنبه) در سوریه برگزار می‌شود یک فرصت واقعی برای تمام سوری‌هاست تا اراده و خواسته شخصی خود را با شفافیت هر چه تمام‌تر نشان دهند.

وی عنوان داشت: قشر گسترده‌ای از سوری‌ها بر این باور هستند باید در انتخابات مشارکت کنند چرا که مردم سوریه خواهان بازگشت امنیت و ثبات به کشورشان هستند.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه تصریح کرد: در روز انتخابات تعداد بسیاری از سوری‌ها در تمامی استان‌ها به پای صندوق‌های رای می‌روند و هیات‌هایی از کشورهای بسیاری بر انتخابات نظارت خواهند داشت و بیش از 200 رسانه نیز ناظر هر گونه رخدادی اشتباه در جریان برگزاری انتخابات خواهند بود.

زعبی گفت: برای نخستین بار است که اشخاص وابسته به احزاب مختلف می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند. هیچ‌کس نمی‌تواند بر رای‌دهندگان دیکته کند که چه نامزدی را برای تصدی این پست انتخاب کنند.

این مقام سوری در ادامه عنوان داشت: کمیته عالی قضایی انتخابات متشکل از تعدادی از قضات است که از سوی شورای عالی قضایی تعیین شده‌اند. هیچ‌کس نمی‌تواند نه در داخل و نه در خارج نه در امور این کمیته دخالت کند و وظیفه این کمیته ممانعت از وقوع هر نقضی در حق شهروندان برای انتخاب شخص مناسب است.

زعبی اظهار کرد: سوری‌ها در سوم ژوئن پیام سیاسی و ملی را از طریق مشارکت بالای خود در انتخابات می‌دهند و در وهله نخست می‌گویند که اراده مردمی گسترده به تروریسم خونریزی‌ها، تخریب‌ها نه می‌گوید و سپس رئیس جمهوری را که می‌خواهند انتخاب می‌کنند.

وزیر اطلاع رسانی سوریه عنوان داشت: مبارزه با تروریسم باید در راس اولویت‌های نامزدهای انتخابات باشد چرا که رئیس جمهور آتی سوریه باید بداند که پیروزی وی نشات گرفته از اراده مردمی و نه صرفا ناشی از عاطفه شخصی یا ملی‌گرایی است.

وی در خصوص اقدام برخی از کشورهای عربی و خارجی که اجازه برگزاری انتخابات سوریه در این کشورها را ندارند، گفت: این کشورها با این اقدام خود دست به اشتباه بزرگی زده و کاملا توافق‌نامه‌های بین‌المللی را نقض کرده‌اند و دلایل ارائه شده از سوی این کشورها برای ممانعت از برگزاری انتخابات قابل توجیه نیست و نشان می‌دهد که این کشورها به سیاست آمریکا و سیاست "گروه دوستان سوریه" پایبند هستند.

وی در خصوص پیشنهاد مطرح شده از سوی برخی از گروه‌های مخالف جهت به تعویق انداختن انتخابات اظهار کرد، براساس قانون اساسی سوریه امکان به تعویق انداختن این انتخابات وجود ندارد و هیچ نهاد قانونگذاری یا اجرایی نیست که اختیار به تعویق انداختن این انتخابات را داشته باشد.

زعبی تصریح کرد: تصمیم برخی از مخالفان داخلی سوریه برای تحریم انتخابات اقدامی درست نبوده است و آن‌ها در این تصمیم خود با مخالفان خارجی هم‌سو هستند.

وی در خصوص تصمیم وزارت کشور لبنان برای ممانعت از بازگشت سوری‌هایی که به کشور خود رفته‌اند گفت: این تصمیم با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد و هیچ وزارت کشوری این حق را ندارد که دست به چنین اقدامی بزند.

انتهای پیام

کد N314449

وبگردی