آفتاب

حمایت استرالیا از سیاست های ضدچینی آمریکا/ جنوب شرق آسیا آبستن حوادث

حمایت استرالیا از سیاست های ضدچینی آمریکا/ جنوب شرق آسیا آبستن حوادث

کوالالامپور – ایرنا – وزیر دفاع استرالیا از اظهارت چاک هیگل همتای آمریکایی خود حمایت و پکن را متهم به ایجاد ناامنی در دریای چین جنوبی کرد.

به گزارش ایرنا، ˈچاک هیگلˈ وزیر دفاع آمریکا در نشست امنیت آسیا که در سنگاپور برگزار شد، اعلام کرده بود چین ضمن ایجاد ناامنی در منطقه، چالش هایی نیز برای کشورهای فیلیپین و ویتنام ایجاد کرده است.

وزیر دفاع آمریکا همچنین مدعی شد اقدامات یک جانبه چین در مورد ادعای مالکیت بر آبهای دریای چین جنوبی تخریب امنیت منطقه را در پی داشته است.

نشست امنیت آسیا موسوم به نشست ˈشانگریلاˈ که با هدف افزایش امنیت در منطقه آسیا اقیانوسیه برگزار می شود امسال محل تقابل آمریکا، ژاپن و استرالیا با چین بود.

روزنامه ˈنیواستریت تایمزˈ سنگاپور نیز در خبری به نقل از ˈدیوید جانستونˈ وزیر دفاع استرالیا حمایت کانبرا را از سیاست های آمریکا علیه چین مورد تایید قرار داد.

به این ترتیب می توان این نشست امنیت آسیا را جبهه گیری کشورهایی همچون آمریکا، استرالیا و ژاپن علیه چین محسوب کرد که به گمان برخی از کارشناسان در خلاف امنیت منطقه حرکت می کند.

آغاز درگیری های فیلیپین و ویتنام با چین که زمینه مداخله آمریکا را فراهم کرده است و انعقاد توافقنامه نظامی مانیل – واشنگتن زمینه افزایش نیروهای نظامی آمریکا را در منطقه افزایش داده است.

چالش های دریایی چین جنوبی بین چین و برخی از کشورهای آ.سه.آن از جمله فیلیپین و ویتنام از سال های گذشته مورد توجه واشنگتن قرار گرفته است و آمریکا همواره تلاش کرده است پایگاهی نظامی در منطقه ایجاد کند تا بتواند در مقابل چین زورآزمایی کند.

با افزایش تنش های دریایی بین چین، ویتنام و فیلیپین منطقه جنوب شرق آسیا اکنون بیش از هر زمان دیگری آبستن حوادثی تلخ است که توافق نکردن چین با فیلیپین و ویتنام می تواند نتایج غیرقابل جبرانی برای این منطقه در پی داشته باشد.

آساق**د.م**1611
کد N314413

وبگردی