آفتاب
هشتمین همایش بین‌المللی امام خمینی و سیاست خارجی

سرمدی: اجازه ندهیم اندیشه زلال امام (ره) زیر سایه تبلیغات سیاسی دشمن مغفول بماند

سرمدی: اجازه ندهیم اندیشه زلال امام (ره) زیر سایه تبلیغات سیاسی دشمن مغفول بماند

قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: اکنون نیازمند این هستیم که اجازه ندهیم از اندیشه زلال امام خمینی (ره) زیر سایه این تبلیغات سیاسی و سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی دشمن مغفول باقی بماند

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هشتمین همایش بین‌المللی امام خمینی (ره) و سیاست خارجی با شعار «اسلام و منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی» با حضور مرتضی سرمدی، قائم مقام وزیر امور خارجه، آیت‌الله فاضل لنکرانی، اندیشمندان و صاحب‌نظران از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، روسیه، مصر، کانادا و فنلاند و ... در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با همکاری ستاد بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد.

در جلسه افتتاحیه این همایش مرتضی سرمدی با اشاره به جنگ عادلانه، گفت: جنگ باید مبتنی بر عدالت باشد. در اسلام جنگ عادلانه بر پایه سه محور است اول اینکه جنگ باید منشاء و علتش عادلانه باشد، دوم اینکه روش جنگ باید به صورت عادلانه برگزار شود و در نهایت به یک شیوه عادلانه ختم شود. در اسلام هر جنگی مجاز نیست، جنگی مجاز است که تحققش عادلانه باشد.

قائم مقام وزارت امور خارجه ادامه داد: ما نمی‌توانیم در میدان جنگ ابزار و تسلیحاتی به کار بگیریم که فرقی میان انسان‌های عادی و نظامی قائل نیست. ما مجاز نیستیم که برای ترساندن دشمن از سلاح‌های هولناک و سلاح‌هایی که کشتار بسیاری به همراه دارد استفاده کنیم؛ برخلاف تفکری که جنگ‌افروزان با بهانه بازدارندگی و مسابقه تسلیحاتی از هر نوع سلاحی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به جنگ تحمیلی ایران و عراق اضافه کرد: در طول جنگ تحمیلی بحث استفاده از سلاح‌های شیمیایی برای مردم ایران آشناست. در واقع این سلاح‌ها چنان رعب و وحشتی ایجاد می‌کنند که دیگر رزمندگان علاقه‌ای برای ادامه جنگ ندارند اما در جبهه جنگ ما علیرغم استفاده از سلاح‌های شیمیایی حضرت امام مجوز استفاده از اینگونه سلاح‌های کشتار جمعی از جمله شیمیایی را نداد. در واقع کاربرد سلاح‌های شیمیایی در فقه سیاسی امام جایگاهی ندارد.

قائم مقام وزارت امور خارجه با اشاره به تبلیغات سیاسی غرب علیه ایران درباره مساله هسته‌ای، اضافه کرد: اکنون غرب با تبلیغات سیاسی و پراکندن آن می‌خواهد این سوء ظن را ایجاد کند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است. این سم پراکنی در حدی است که حتی نخبگان را تحت تاثیر قرار داده است. علیرغم چنین فضایی و با وجود تهدیدات علیه ایران مقام معظم رهبری در فتوایی اعلام کردند که تولید، انباشت و بکارگیری سلاح هسته‌ای منع شده و حرام است. در واقع این نگاه مقام معظم رهبری ایشان را از منطق دیگران ،منطقی که می‌تواند تولید و انباشت سلاح هسته‌ای را توجیه کند متمایز می‌کند.

سرمدی افزود: اکنون نیازمند این هستیم که اجازه ندهیم از اندیشه زلال امام خمینی (ره) زیر سایه این تبلیغات سیاسی و سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی دشمن مغفول باقی بماند در واقع تبلیغات آنها برای متوقف کردن رشد علمی کشور است.

قائم مقام وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال یک استاد دانشگاه از افغانستان درباره مواضع ایران درباره جنگ آمریکا علیه افغانستان، گفت: بدون تردید از همان ابتدا ایران بهانه‌ آمریکا برای حمله به افغانستان را تحت هیچ شرایطی نپذیرفت. پاسخ به حادثه یازده سپتامبر لشرکشی به یک کشور نبود که در این لشرکشی چندین برابر کشتار در حادثه یازده سپتامبر مردم بیگناه در افغانستان کشته شدند.

وی ادامه داد: تروریسم با حمله آمریکا به افغانستان نه تنها از بین نرفت بلکه به کشورهای همسایه گسترش یافت و اکنون بحث افراط‌گرایی نه تنها در جهان، بلکه در اسلام به یک معضل تبدیل شده است. در واقع حمله آمریکا به افغانستان بیشتر توجیهی برای یک بخش جنگ‌طلب در داخل آمریکا بود.

همچنین در ابتدای این همایش هادی سلیمان‌پور دبیر همایش با اشاره به اهمیت موضوع خلع سلاح هسته‌ای در سطح بین‌الملل و منطقه‌ای، گفت: ایران به عنوان عضو شاخص مذاکره‌کننده در کنفرانس‌های خلع سلاح شیمیایی و میکروبی همواره حضور فعال و تعیین‌کننده‌ای داشته است. علیرغم جنگ ظالمانه رژیم بعث علیه ایران، جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) هرگز از سلاح شیمیایی استفاده نکرد.

انتهای پیام

کد N314319

وبگردی