آفتاب

آزادی یک سرباز آمریکایی دربند طالبان مقابل 5 زندانی گوانتانامو / ملاعمر:‌این یک پیروزی بزرگ است

 آزادی یک سرباز آمریکایی دربند طالبان مقابل 5 زندانی گوانتانامو / ملاعمر:‌این یک پیروزی بزرگ است

قطر میانجیگری برای مبادله سرباز آمریکایی با 5 عضو طالبان را برعهده داشت /سخنگوی طالبان:‌ به هنگام آزادی نظامی امریکایی، یک عمامه افغانی نیز به او هدیه داده شد.

یک نظامی آمریکایی دربند طالبان با 5 زندانی گوانتانامو مبادله شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها،‌ با میانجیگری قطر میان آمریکا و طالبان افغانستان،‌ یک نظامی آمریکایی پس از 5 سال اسارت در افغانستان آزاد شد.

در این مبادله زندانیان، یک سرباز آمریکایی پس از 5 سال حبس توسط طالبان آزاد شد و در مقابل 5 نفر از سران طالبان از زندان گوانتانامو آزاد شدند.

5 زندانی طالبان آزاد شده از گوانتانامو پس از آزادی به قطر منتقل شده اند. این افراد قرار است به مدت یک سال به همراه خانواده در قطر زندگی کنند.

5 عضو ارشد طالبان که از زندان گوانتانامو آزاد شدند




دولت افغانستان به صورت ضمنی از این مبادله زندانیان میان دولت آمریکا و طالبان افغانستان انتقاد کرده است.
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با امیر قطر،‌ از وی برای میانجیگری و آزادی سرباز آمریکایی تشکر کرد.

اوباما در کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید به همراه پدر و مادر نظامی آمریکایی آزاد شده ضمن اعلام این خبر،‌دوباره وعده اش برای تعطیلی زنداان گوانتانامو را مطرح کرد.

خالد العطیه وزیر خارجه قطر هم در کنفرانس مطبوعاتی در دوحه اعلام کرد: دولت قطر با انگیزه های انسان دوستانه این میانجیگری را انجام داده است.

سرباز آمریکایی هم بعد از آزادی در افغانستان ابتدا به قطر و سپس به بیمارستان ارتش آمریکا در آلمان منتقل شد.
این مبادله زندانیان البته در آمریکا به شدت از سوی جمهوری خواهان مورد انتقاد قرار گرفته است.

سرباز آمریکایی 5 سال در بند طالبان افغانستان بود



طالبان افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد نظامی آمریکایی به نام "بو پیر گدال" را که به مدت 4 سال و 11 ماه در حبس قرار داشت در مقابل آزاد شدن 5 نفر از سران طالبان آزاد کرده است.
در این بیانیه آمده است این مبادله زندانیان به دنبال میانجیگری قطر انجام شد.

طالبان 5 نفر آزاد شده از گوانتاناهو را "رهبران ارشد طالبان" توصیف کرده است. این افراد ملا محمد فاضل آخوند، ملا نور الله نوري، ملا خير الله خير خواه، ملا عبد الحق وثيق و مولوي محمد نبي نام دارند.

سخنگوی طالبان هم گفت:‌ نظامی آمریکایی در منطقه خوست افغانستان آزاد شد. بالگرد دشمن فرود آمد و او را به همراه خود برد. به هنگام آزادی نظامی امریکایی، یک عمامه افغانی نیز به او هدیه داده شد.

ملاعمر رهبر طالبان هم در اقدام کم سابقه ای درباره این اتفاق موضع گیری کرد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کنار پدر و مادر نظامی آمریکایی آزاد شده از بند طالبان در کاخ سفید


http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1393/3/12/356806_964.jpg

ملاعمر در بیانیه ای آزادی 5 رهبر ارشد طالبان در مقابل آزادی نظامی آمریکایی را پیروزی بزرگ توصیف کرد و گفت: پیروزی بزرگ آزادی 5 نفر از سران طالبان از زندان گوانتانامو را به ملت مسلمان افغانستان همه مجاهدین، خانواده های آنها و خانواده های زندانیان از صمیم قلب تبریک می گویم.

چاک هگل وزیر دفاع آمریکا هم که به افغانستان سفر کرده است ضمن تاکید بر اینکه واشنگتن با تروریست ها مذاکره نمی کند ابراز امیدواری کرد این اقدام به گشایشی در دست یابی به راه حلی برای مسئله افراد مسلح در افغانستان منتهی شود.
کد N314067

وبگردی