آفتاب
معاون کمیسیون سیاست خارجی پارلمان ونزوئلا:

مردم سوریه حامی نظام خود هستند/ادامه تلاش های بین المللی برای حل بحران سوریه

  مردم سوریه حامی نظام خود هستند/ادامه تلاش های بین المللی برای حل بحران سوریه

"دیوخونس رامون آندراده ریس" در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: مسئله سوریه تنها یک مسئله یک کشور نیست بلکه موضوعی فرامنطقه ای و مربوط به امنیت جهانی است از این رو دوستان سوریه در تلاش هستند با تاکید بر راه حل سیاسی، به حل این بحران کمک کنند.

"دیوخونس رامون آندراده ریس" معاون کمیسیون سیاست خارجی پارلمان ونزوئلا در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح اهداف برگزاری نشست دوستان سوریه در تهران پرداخت و گفت: نشستی که با حضور نمایندگان پارلمانی کشورهای دوست سوریه در تهران برگزار شد در راستای حمایت از مردم این کشور و مقابله با تلاش های غرب به رهبری آمریکا بود. این کشورها مخالفت خود را با تلاش های نظامی آمریکا و متحدانش با تاکید بر قابلیت های ناتو اعلام کردند. این در حالی است که تاکید بر نظامی گری در بحران سوریه کاری از پیش نبرده و به بدتر شدن اوضاع انجامیده است، قدرت های خارجی با ارسال سلاح و تجهیزات به شورشیان باعث تداوم جنگ شده اند.

وی افزود: هدف از برگزاری این نشست پیگیری راه حل مسالمت آمیز بحران سوریه است. مسئله سوریه تنها یک مسئله یک کشور نیست بلکه موضوعی فرامنطقه ای و مربوط به امنیت جهانی است از این رو دوستان سوریه در تلاش هستند با تاکید بر راه حل سیاسی، به حل این بحران کمک کنند.

آندراده ریس با بیان این که انتخابات ریاست جمهوری بالاترین نماد دموکراسی در یک کشور است اظهار داشت: این اتفاق در حال رخ دادن در سوریه است. کشورهای مستقل جهان با برگزاری این انتخابات سرنوشت آینده خود را با آرای مردمشان تعیین می کنند. این تجربه ای است که کشورهایی مانند ونزوئلا داشته اند. ما طی 15 سال گذشته 19 انتخابات سراسری برگزار کرده ایم و طی این انتخابات، احزاب و نامزدهای مورد نظر مردم به قدرت رسیده اند و سیاست هایشان نیز در راستای مطالبات آنها بوده است.

به گفته وی آرای مردم نقش اساسی در شکل گیری دمکراسی دارد و هر حکومتی با پشتوانه مردمی می تواند زمام امور کشور را به دست گرفته و از منافع ملی خود دفاع کند. تمام این ها از طریق دموکراسی و برگزاری انتخابات دموکراتیک امکان پذیر است. در مورد سوریه نیز وضع به همین منوال است. سرنوشت این کشور باید توسط مردمش تعیین شود و کلید حل مشکلات نیز نه در دست قدرت های منطقه ای و بین المللی بلکه در در دستان ملت سوریه است.

معاون کمیسیون سیاست خارجی پارلمان ونزوئلا در ادامه یادآور شد: این در حالی است که مدعیان دموکراسی با برخوردهای دوگانه خود همواره بر سر راه تحقق اراده ملی کشورها مانع تراشی می کنند. از جمله دولت آمریکا که از قدرت ملت سوریه آگاه است می کوشد این انتخابات را زیر سوال ببرد. اما تجربه نشان داده که هیچ قدرتی نمی تواند در برابر قدرت یک ملت ایستادگی کند. نباید فراموش کرد که کشورهای مدعی دفاع از دموکراسی چه پیشینه ای دارند و چه اقداماتی در منطقه و جهان انجام داده اند.

وی تاکید کرد: آمریکا که سردمدار دموکراسی خواهی است همواره حامی نظام های دیکتاتوری در منطقه بوده است و این نشانگر داشتن استانداردهای دوگانه و متناقض است. از نظر سیاستمداران آمریکایی وجود یک نظام دیکتاتوری با این که دموکراتیک نیست، اشکالی ندارد. اما به محض این که در این کشورها انقلابی رخ بدهد، آمریکا حضور یافته و می کوشد تحولات را به نفع خود رقم بزند. در واقع سیاست ایالات متحده حفاظت از منافع خود و مقابله با خواست ملت ها است. با توجه به این مسئله می توان فهمید که چرا غرب از انتخابات سوریه به خوبی یاد نمی کند و قصد زیر سوال بردن آن را دارد.

آندراده ریس نشست تهران را نشانگر همبستگی بین المللی با انتخابات ریاست جمهوری و روند دموکراتیک در سوریه و پاسخی به طرف هایی دانست که قصد سنگ اندازی در حل بحران این کشور دارند. به گفته وی واضح است که برخی کشور ها نمی خواهند نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوریه را به رسمیت بشناسند. آنها می دانند که مردم سوریه حامی حکومت خود هستند و به این حمایت ادامه خواهند داد، از این رو نمی خواهند پیروز انتخابات ریاست جمهوری را به رسمیت بشناسند.

وی در پایان گفت: این رویکرد در اظهار نظر های مقامات غربی از جمله "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا به خوبی نمایان است. دولت آمریکا که پیشتر نیز به حمایت از گروه های تروریستی از جمله القاعده پرداخته اکنون اعلام می کند که به حمایت خود از تروریست های سوریه ادامه می دهد. آنها قصد دارند با حمایت نظامی و مالی از تروریست ها، بحران سوریه را حتی پس از برگزاری انتخابات تداوم بخشند. با تمام این مسائل مردم سوریه در مورد آینده خود تصمیم می گیرند و جامعه بین الملل با اقداماتی مانند آنچه که در تهران شاهدش بودیم، به حمایت خود از مردم سوریه ادامه می دهد. 

---------------------------

گفتگو: فریدون ناعمی

کد N313797

وبگردی