آفتاب

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس: آمریکا از مشروعیت اسد با برگزاری انتخابات در سوریه هراس دارد

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس: آمریکا از مشروعیت اسد با برگزاری انتخابات در سوریه هراس دارد

تهران- ایرنا- رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا از مشروعیت بشار اسد با برگزاری انتخابات در سوریه هراس دارد از این رو پیشنهاد عدم برگزاری انتخابات در این کشور و حضور دو ساله اسد را پیشنهاد کرده بود.

به گزارش ایرنا، علاالدین بروجردی در برنامه گزارش ویژه خبری که یکشنبه شب از شبکه دوم سیما پخش شد،افزود: دیپلماسی پارلمانی همیشه مکمل دیپلماسی دولتی است و بخشی از فعالیت های سیاست خارجی ما در عرصه بین المللی در مجلس شورای اسلامی رقم می خورد.

وی یادآور شد: مساله سوریه با امر مقدس و مهم مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی گره خورده از این رو این مهم از جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: با توجه به تصمیم گیری های ناجوانمردانه درباره سوریه، تلاش کردیم دوستداران این کشور را در نشست هایی گرد هم آوریم.

نخستین دوره نشست روسای کمیسیون های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه اسفندماه برگزار شد و امروز شاهد افزایش دوستان واقعی سوریه در نشست دوم هستیم.

بروجردی اظهار کرد: حضور 25 هیات پارلمانی در دومین نشست روسای کمیسیون های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه شامل 13 هیات از ریاست کمیسیون های خارجی مجالس، دو رییس مجلس از کشورهای بولیوی و مالی و تعدادی از نمایندگان مجالس و سفرای مقیم تهران موفقیت اجلاس دوم کشورهای دوستدار سوریه را افزایش داد.

وی با بیان اینکه امروز سوریه در شرایط حساسی به سر می برد، یادآور شد: اینکه مخالفان در برخی مناطق سلاح را زمین گذاشته اند، جدید و مهمی است و احساس معارضین مسلح این است که به رقم حمایت لوژستیکی آمریکا، راه به جایی نمی برند.



*نگرانی از مشروعیت اسد

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اهمیت انتخابات سوریه گفت: آمریکایی ها اعلام کردند که بشار اسد مشروعیت ندارد اما به محض اینکه دولت سوریه تصمیم گرفت که انتخابات را برگزار کند اعلام کردند که اسد دو سال دیگر بماند و انتخابات برگزار نشود.

به گفته بروجردی، آمریکایی ها می خواهند اسد که از محبوبیت فزاینده ای در سوریه برخوردار است در انتخابات مشروعیت پیدا کند.

وی درباره محور اصلی گفت وگو ها در دومین نشست روسای کمیسیون های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه گفت:اولین محور مقابله با پدیده تروریست بود که به دلیل حمایت امریکا در ارسال تسلیحات در محور اردن و ترکیه وجود داشت و خوشبختانه با کمک امت حزب الله، محور لبنان ایمن شده است.



*نگرانی از بازگشت تروریست ها به اروپا

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: در مساله سوریه، غربی ها، ده ها هزار نفر را از کشورهای مختلف به این کشور فرستادند و سوریه به موسم جهانی تبدیل شد و امروز اروپایی ها نگران بازگشت برخی اروپایی ها از جنگ سوریه هستند که به نام سلفی در این کشور حضور داشتند.

بروجردی ادامه داد: بحث دوم در این نشست، انتخابات سوریه به عنوان بهترین گزینه برای خروج از بحران فعلی بود. در همه دموکراسی های دنیا انتخابات امر منطقی و معقولی است و اینکه آمریکایی ها با همه ادعاها با برگزاری انتخابات مخالفت کرده و سنگ اندازی می کنند و رییس جمهوری آمریکا اعلام می کند، سلاح های پیشرفته تری به تروریست ها می دهد به نوعی دهن کجی به ملت سوریه است.

به گفته وی، در سه سال اخیر آمریکا با همپیمانان خود با استفاده از همه ابزارها از جمله تحریم ها خروجی جز عدم موفقیت در مسئله سوریه نداشتند.

رییس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس جنگ سوریه را نبرد اراده ها دانست و گفت: می خواستند به اسد باج بدهند تا انتخابات را برگزار نکند در صورتی که انتخابات امروز مساوی با قدرت بشار اسد و مردم سوریه است.

بروجردی یادآور شد: پیش بینی ما این است در انتخابات سه شنبه شاهد حضور پرشور مردم در انتخابات سوریه باشیم.

وی یادآور شد که سوء استفاده آمریکا از قدرت خود در مسئله سوریه و ارسال کمک های انسانی از دیگر بحث های دومین نشست روسای کمیسیون های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه بود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: یکی از دلایل بسیار مهم بودن انتخابات سوریه، موضع آمریکا است. آنها در سه سال گذشته تاکید داشتند که بشار اسد هیچ مشروعیتی ندارد و می خواستند اسد بدون برگزاری انتخابات دو سال در سوریه بماند و در انتخابات مشروعیت پیدا نکند.

بروجردی ادامه داد: منطق آنها این بود که برای دفاع از مردم مظلوم سوریه به مخالفان سلاح می دهند و اگر اسد در انتخابات نمره قبولی بگیرد به نوعی سلاح از دست تروریست ها گرفته می شود از این رو انتخابات سوریه و اعلام نتایج آن در روز چهارشنبه بسیار مهم است.



*اسد می تواند برنده باشد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیش بینی کرد که اسد می تواند برنده انتخابات باشد و فضای سوریه این را نشان می دهد.

بروجردی ادامه داد: گروه های تکفیری هم سر کشیش مسیحی را بریدند و هم علمای اسلامی را به شهادت رساندند از این رو آنان مورد تنفر جمعی قرار گرفتند و پیش بینی می کنم بعد از انتخابات اینها ناگریزند با برای مقابله با اسد با ملت سوریه مقابله کنند.

وی درباره حضور هیاتی از جمهوری اسلامی ایران در روز انتخابات در سوریه گفت: در قانون اساسی سوریه نظارت مجاز نیست و هیات ایرانی به عنوان همراهی در روز انتخابات در سوریه هستند تا شور و آزادی مردم را ببیند و مشخص شود که انتخابات بدون دخالت دولت برگزار می شود.

این در حالی است که هیات هایی از دیگر کشورها به همراه بیش از 100 خبرنگار در روز انتخابات در سوریه حضور دارند.



*ایران غربی ها را مات کرد

حسین شیخ الاسلام مشاور امور بین الملل رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه زنده خبری درباره دیپلماسی جمهوری اسلامی درباره سوریه و استقبال کشورها افزود: اوباما رسما اعلام کرد اسلحه بیشتر و پیشرفته تر در اختیار مخالفان قرار خواهد داد و تروریست ها را نیز آموزش می دهد.

وی ادامه داد: کسانی که دلشان برای سوریه نسوخته بود همان کسانی هستند که از ابتدا علیه ایران بعد از انقلاب و علیه سوریه موضع گرفتند.

مشاور امور بین الملل رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:مردم سالاری ارمغان جمهوری اسلامی در منطقه است و انقلاب اسلامی موجب شد همه حکوکت های شاهنشانی بر خود بلرزند.

شیخ الاسلام توضیح داد: آمریکایی ها با مردم سالاری همراه نبودند و به تقویت اسراییل پرداختند. در دوران دفاع مقدس نیز آنها علیه ایران پشت صدام قرار گرفتند و همین گروه ها امروز پشت تروریست های سوری قرار گرفتند.

وی یادآور شد: غربی ها فکر می کردند حکومت سوریه در چند ماه سقوط می کند اما سه سال بر طبل جنگ کوبیدند و در نهایت خودشان به این نتیجه رسیدند که این بحران راهکار سیاسی دارد.

مشاور امور بین الملل رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مردم سوریه با جمع شدن زیر چادرها صحبت از انتخابات می کنند و اوباما و آمریکایی ها صحبت از سلاح و جنگ می کند.

وی به برگزاری نشست روسای کمیسیون های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه اشاره کرد و افزود: در دو ماه، تعداد مشارکین در اجلاس تهران دو برابر شده که این یک اتفاق بزرگ است.

شیخ الاسلام تاکید کرد: امروز غول تروریستی از سوی آمریکایی ها ساخته شده و در مقابل این غول، جریان مقاومت قرار دارد.

به گفته وی، جبهه باطل در سوریه وحشیانه عمل و با احساسات تاریخی بازی کرد. امروز حتا از عنوان انسان در مورد آنها بکار برده نمی شود چه برسد که آنها را مسلمان بدانیم.



*ایران منجی جهان اسلام

مشاور امور بین الملل رییس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در کنفرانس مشورهای دوست سوریه، ایران به عنوان یک منجی مطرح و از جمهوری اسلامی ایران درخواست شد که با میانجیگری موجب شود که مردم کشورهای اسلامی یکپارچه اختلافات را کنار بگذارند.

به گفته شیخ الاسلام، اخضر ابراهیمی گفت اگر شورای امنیت طرح ایران را پذیرفته بود شرایط سوریه به اینجا نمی رسید.

وی با بیان این که انتخابات سوریه در همه استان های این کشور بجز رقه برگزار می شود، گفت که حکومت سوریه توانست تمامیت ارضی این کشور را حفظ کند و شجاعانه مانع از تجزیه این کشور شود.

مشاور امور بین الملل مجلس شورای اسلامی توضیح داد: ارتش سوریه ارتش جنگ نبود در کنار ارتش سوریه، دفاع وطنی شکل گرفت و جنگ اصلی را هم اینها انجام می دهند.

شیخ الاسلام ادامه داد: بردن اسد در این انتخابات سوریه یعنی غربی ها سه سال به مردم دورغ گفتند و سوریه را به نام مشروع نبودن بشار اسد به خاک و خون کشیدند.



*انتخابات نقطه عطف برای سوریه

وی با بیان اینکه انتخابات نقطه عطف برای سوریه است، گفت: جای تروریست ها در سوریه نیست و این افراد بعد از انتخابات باید به سرزمین خود بازگردند.

شبک**1983** 1917
کد N313727

وبگردی