آفتاب
گزارش خبرنگار اعزامی مهر به سوریه/5

حال و هوای ویژه مردم دو روز پیش از انتخابات/دیدگاههای سوریها درباره ایران

حال و هوای ویژه مردم دو روز پیش از انتخابات/دیدگاههای سوریها درباره ایران

همزمان با سوم شعبان میلاد پربرکت امام حسین (ع) هیئت رسانه ای جمهوری اسلامی ایران که در پایتخت سوریه به سر می برد، امروز مرقد مطهر حضرت رقیه (س) در دمشق را زیارت کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری مهر به دمشق، همزمان با ولادت باسعادت سومین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت امام حسین (ع)،هیئت رسانه ای جمهوری اسلامی ایران به زیارت مرقد حضرت رقیه (س) مشرف شدند.

همچنبن همزمان با ورود هیئت رسانه ای ایران به حرم حضرت رقیه(س)، کاروانهای زیارتی از لبنان نیز وارد حرم مطهر حضرت رقیه(س) شدند و حال و هوای خاصی را ایجاد کردند.

برخی از زائران لبنانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را نقطه عطفی در تاریخ سوریه به سوی پیشرفت  این کشور دانستند.

یکی از زائران لبنانی حرم حضرت رقیه(س) در گفتگو با ما گفت: دو ملت لبنان و سوریه مشترکات تاریخی و فرهنگی دیرینه ای دارند و به همین دلیل در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه در لبنان مردم این کشور تسهیلات لازم را برای رای دهندگان سوری فراهم کردند.

نیروهای حزب الله لبنان نیز برای جلوگیری از اقدامات تروریستی در اطراف حرم مستقر شده اند تا امنیت لازم را برای زائران حضرت رقیه(س) فراهم کنند.

در هنگام حضور هیئت رسانه ای ایران در مرقد مطهر حضرت رقیه(س) صدای انفجارهای مهیبی در حومه دمشق به گوش می رسد که ناشی از درگیریهای ارتش سوریه با گروههای تروریستی در مناطق غوطه شرقی، داریا و الزبدانی بود.

همچنین خبرنگاران اعزامی خبرگزاری مهر پس از زیارت بارگاه مطهر حضرت رقیه(س) به مقام راس الحسین (ع) و محراب حضرت امام سجاد زین العابدین(ع) رفته و از آن هم بازدید به عمل آوردند.

در جریان دیدار خبرنگاران مهر از نقاط مختلف شهر دمشق شور و حال مردم کاملا مشهود بود. نیروهای ارتش نیز در مناطق استراتژیک و حساس شهر مستقر شده اند و هر گونه تحرک مشکوکی را زیر نظر دارند.

از تغییر چهره شهر و شهروندان دمشق نیز به راحتی می توان به غلبه حال و هوای انتخاباتی بر زندگی مردم سوریه پی برد. در اکثر نقاط خیابانهای منتهی به حرم حضرت رقیه (س) از هتل "داما رز" شامل خیابان ویکتوریا، خیابان سعدالله الشامی و خیابان النصر و بازار حمیدیه شور و حال تازه ای میان مردم دیده می شود.

کودکان سوری زیادی امروز با در دست داشتن پرچم سوریه دیده می شدند. نگاههای مردم سوریه به تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری که نخستین تجربه واقعی دموکراسی طی دهه های اخیر است، نگاهی ویژه و همراه با شور و شوق است.

سوریها در گفتگو با ما اعلام کردند: حتی اگر برخی جریانها  بخواهند این انتخابات را فرمایشی توصیف کنند اما ملت سوریه معتقدند که در حال تجریه دموکراسی واقعی در کشور هستند که در نهایت آرامش را برای آنها به ارمغان می آورد.

بنابراین گزارش، رسانه های دیداری و شنیداری سوریه در آستانه برگزاری انتخابات برای پوشش این رویداد مهم سیاسی تاریخی در میادین و مراکز پر تجمع شهر مستقر شده اند.

همچنین مردم دمشق هنگام مشاهده خبرنگاران ایرانی ابراز شادمانی کرده و مردم ایران را دوستان واقعی ملت سوریه توصیف می کنند.یکی از سربازان یگان مبارزه با تروریسم سوریه به خبرنگاران ایرانی گفت که مردم ایران بخشی از ملت سوریه هستند زیرا ایران همواره کمکهای معنوی و انسانی زیادی طی سه سال گذشته به مردم سوریه داشته است. وی همچنین تاکید کرد که ما شما را خارجی محسوب نمی کنیم.

کد N313708

وبگردی