آفتاب

برنامه هسته ای کره شمالی محور مذاکرات نمایندگان آمریکا و کره جنوبی

برنامه هسته ای کره شمالی محور مذاکرات نمایندگان آمریکا و کره جنوبی

تهران-ایرنا- مذاکره کننده ارشد هسته ای کره جنوبی در مذاکرات شش جانبه روز یکشنبه برای مذاکره با همتای آمریکایی خود به واشنگتن سفر کرد تا با این مقام آمریکایی در مورد ازسرگیری مذاکرات و دیگر مسایل مهم مربوط به برنامه هسته ای کره شمالی مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، ˈهوانگ جون کوکˈ نماینده ویژه برای صلح شبه جزیره کره و امور امنیتی قرار است روز دوشنبه با گلین دیویس نماینده ویژه آمریکا در سیاست های واشنگتن در قبال کره شمالی دیدار و در مورد جدیدترین تحولات مربوط به برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی و همچنین راههای از سرگیری مذاکرات شش جانبه با هدف خلع سلاح هسته ای کره شمالی گفت وگو کند.

مقام های ارشد مذاکره کننده هسته ای کره جنوبی و آمریکا همچنین قصد دارند در مورد تحولات شبه جزیره کره و توافقنامه اخیر میان کره شمالی و ژاپن نیز مذاکره کنند.

این مذاکره کننده ارشد هسته ای کره جنوبی به خبرگزاری یونهاپ گفت: این مذاکرات بر ارزیابی هماهنگی در مورد روند خلع سلاح هسته ای کره شمالی و آینده اتخاذ سیاست ها در قبال برنامه هسته ای پیونگ یانگ متمرکز خواهد بود.

مذاکرات شش جانبه در مورد برنامه هسته ای کره شمالی با حضور نمایندگان کشورهای کره شمالی، کره جنوبی، آمریکا، چین، ژاپن و روسیه از اواخر سال 2008 متوقف شده است.

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که مذاکره کنندگان ارشد هسته ای کره جنوبی و آمریکا قرار است در مورد تقویت هماهنگی ها میان کره جنوبی، آمریکا و ژاپن در قبال سیاست هایشان در برابر کره شمالی تبادل نظر کنند.

پیونگ یانگ به تازگی اعلام کرده است که با هدف دفاع از خود در برابر تهدیدهای آمریکا و کره جنوبی به توسعه برنامه هسته ای خود ادامه می دهد و قصد دارد شکل جدیدی از آزمایش هسته ای را انجام دهد.

کره شمالی در سال های 2006، 2009 و 2013 میلادی سه آزمایش هسته ای انجام داد.

پیونگ یانگ همچنین هشدار داده است که به تمامی اقدام های تحریک آمیز آمریکا و کره جنوبی در مورد تمرین ها و رزمایش های نظامی و موشکی اش بدون هر گونه اغماضی پاسخ خواهد داد.

رسانام**9234**1010
کد N313463

وبگردی