آفتاب
سبحانی‌نیا در اجلاس دوستان سوریه:

بحران سوریه به مردم این کشور تحمیل شد/ هدف ضربه زدن به محور مقاومت است

بحران سوریه به مردم این کشور تحمیل شد/ هدف ضربه زدن به محور مقاومت است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بحران شکل گرفته در سوریه در واقع با هدف ضربه زدن به سوریه به عنوان یکی از عناصر اصلی محور مقاومت صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین سبحانی‌نیا، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر اجلاس روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه با اشاره به اینکه سوریه بیش از 3 سال است که در بحرانی گرفتار شده که از خارج این کشور بر مردم آن تحمیل شده است، گفت: این بحران به بهانه اجرای دموکراسی و در واقع با هدف ضربه زدن به سوریه به عنوان یکی از عناصر اصلی محور مقاومت صورت می گیرد.

وی افزود: متاسفانه به دلیل سیاست های غیرمسولانه طرف های خارجی و دخالت های آنها بحران این کشور ابعاد پیچیده ای به خود گرفته است، خطر تروریسم و جریان تکفیری نه تنها ثبات و امنیت سوریه را مورد هدف قرار داده، حتی امنیت منطقه حساس و استراتژیک خاورمیانه و کشورهای اروپایی و غربی را نیز مورد هدف قرار داده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: اصلی ترین مسئولیت جامعه جهانی در حال حاضر برخورد قاطع با خطر تروریسمی است که در سوریه شاهد آن هستیم.

سبحانی‌نیا با اشاره به اینکه اصرار برخی کشورها بر استمرار سیاست های اشتباه خود در قبال بحران سوریه نه تنها مشکل را حل نکرده، بلکه با تقویت خطر تروریسم آلام و مشکلات مردم سوریه را افزون نموده است، بیان کرد: لازم است به این نکته تاکید کنم که مهمترین بازیگر اثرگذار بر افزایش خونریزی و کشتار و پیچیده‌تر شدن اوضاع در سوریه رژیم صهیونیستی است که منافع حیاتی خود را در تروریسم و تشنج منطقه ای قرار داده است و با تامین سلاح و خدمات پزشکی به تروریست ها دامنه درگیری ها را پیوسته گسترش می دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تحولات جاری در سوریه همواره بر اصل حل سیاسی و برگزاری گفتگوهای ملی فراگیر در سوریه تاکید داشته و گذشت زمان نیز صحت نگاه جمهوری اسلامی ایران را به اثبات رسانده است.

وی اضافه کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید داشته ایم که این مردم سوریه هستند که بایستی سرنوشت خود را از طریق راهکارهای دموکراتیک تعیین کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه حل های خارجی و تجاهل نسبت به نقش مردم و دولت سوریه در حل و فصل های منطقه ای و بین المللی درمان مناسب برای مشکل پیش آمده در سوریه نخواهد بود، تصریح کرد: برگزاری این نشست مهم در شرایط بسیار حساس و تعیین‌کننده‌ای در تحولات سوریه صورت گرفته است.

سبحانی‌نیا افزود: دوستان واقعی مردم سوریه که در زیر این سقف گرد آمده اند، می توانند در کنار اراده ملی شکل گرفته در داخل سوریه برای کمک به سوریه در برون‌رفت از این بحران کمک سازنده‌ای داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین ادامه داد: حضور روسای کمیسیون های سیاست خارجی کشورهای دوست سوریه در این نشست تاکیدی است بر ضرورت حل و فصل سیاسی بحران سوریه و ضرورت مقابله با پدیده تروریسم و جلوگیری از ورود هرگونه سلاح را نشان می دهد.

وی در ادامه افزود: بار دیگر تاکید می کنیم که تحولات 3 سال گذشته بر همگان ثابت نمود که حل بحران سوریه از طریق ارسال سلاح، مال و تقویت جریان های ترویستی در منطقه نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن استقبال از انتخابات جاری در سوریه این انتخابات را گامی مهم در راستای حل و فصل سیاسی بحران سوریه دانسته و برگزاری موفقیت‌آمیز اولین مرحله از انتخابات که با استقبال پرشوری مواجه گردید را به مردم و نمایندگان سوریه در مجلس این کشور تبریک عرض می کنیم.

سبحانی‌نیا در پایان با بیان اینکه این حضور پرشور و مشارکت گسترده مردمی در دور دوم انتخابات در این کشور که قرار است ظرف 2 روز آینده در سوریه برگزار شود، در واقع نوعی استفتاء مردمی از حاکمیت موجود در این کشور است، خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی به نوبه خود برای کمک به مردم سوریه برای عبور از این بحران ایفای نقش نموده که تبادل هیات های پارلمانی، رایزنی های گسترده و فشرده با مجالس آسیایی و بین المللی، ارائه افکار و طرح های سازنده برای حل بحران سوریه و برگزاری 2 دور نشست دوستانه سوریه در این راستا قابل ذکر است.

کد N313444

وبگردی