آفتاب

سخنرانی نصیریان مرادخانی و ایوبی در مقابل یادگار امام (ره)

سخنرانی نصیریان مرادخانی و ایوبی در مقابل یادگار امام (ره)

علی نصیریان، حجت‌الله ایوبی، علی مرادخانی در حسینیه "جماران" مقابل حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار بخش هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،عصر 11 خرداد ماه در آستانه سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، این دیدار انجام شد.

علی نصیریان در سخنانی به اهمیت تئاتر اشاره کرد و گفت: تئاتر ریشه در آیین دارد. اگر به گذشته تئاتر نگاه کنیم، می‌بینیم که با جادو شروع می‌شود و به آیین می‌رسد سپس به عنوان پدیده‌ای مستقل فعالیتش را ادامه می‌دهد. اما در قرن 21 ،تئاتر هنوز طعم و مزه آیین را دارد به دلیل اینکه با انسان روبرو می‌شود.

وی ادامه داد: در تئاتر انسان بازیگر در مقابل انسان تماشاگر قرار می‌گیرد و این نکته بسیار مهمی از لحاظ هنری است. بسیاری از هنرها مثل تصویر قابل تکثیر است اما تئاتر زمانی اتفاق می‌افتد که تماشاگر و بازیگر در یک چالش فکری و اندیشه با هم مشارکت می‌کنند.

ما حمایت معنوی شما را می‌خواهیم

این هنرمند بخش دیگری از سخنانش را به تاریخچه تئاتر ایران معطوف کرد و گفت: ما در ایران تئاتر به معنی "دراما" نداشتیم ما نمایش‌های آیینی، سنتی و نقالی داشتیم اما "دراما" به معنی آنچه از 2500 سال پیش در غرب و یونان وجود داشت در 100 سال اخیر در ایران بوجود آمد و در واقع تئاترنویسی جدی ما از دهه 40 آغاز شد.

وی در عین حال گفت: البته چیزی که در آن زمان فکر می‌کردیم این بود که یک درام‌نویسی ایرانی را شکل دهیم یعنی به گونه‌ای که تئاترمان هویت دینی و ملی خودمان را نشان دهد. ما باید تلاش‌مان بر این موضوع معطوف باشد که از تکنیک‌ها و ابزارهایی که در غرب طراحی شده استفاده کنیم تا هویت خودمان را روی صحنه بیاوریم.

نصیریان با خطاب قراردادن سید حسن خمینی،ادامه داد: هنر تئاتر فقط به کمک مادی نیاز ندارد بلکه به حمایت معنوی نیاز دارد، ما حمایت معنوی شما را می‌خواهیم.

ایوبی: سینمای کشور مدیون امام (ره) است

سخنران بعدی این دیدار، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی بود که گفت: ما امروز در جایی هستیم که برای نسل ما خاطرات ارزشمند و فراموش‌ نشدنی دارد. حضرت امام (ره) پیشوا بودند و جامعه هنری به خصوص سینمای کشور مدیون امام (ره) است.

وی یادآور شد: در بعد از انقلاب اسلامی مساله سینما به نظر حل نشدنی می‌رسید چون مخالفان زیادی داشت اما امام (ره) نخستین مرجع تقلیدی در جهان اسلام است که درباره یک فیلم سینمایی اظهار نظر کردند و عملا کلید سینمای ایران را ایشان زدند. همچنین در موسیقی هم همین‌گونه بود و با حضور ارکستری که در همین‌جا نواخته شد امام (ره) این تابو را هم شکستند. در زمینه حضور زنان در عرصه اجتماعی هم ایشان فرمودند که زن‌ها باید در راهپیمایی شرکت کنند و بعد از آن در زمان جنگ امام (ره) حضور زنان را در جبهه ضروری می‌دانستند.

خاطره‌گویی مرادخانی

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان خاطراتی از حسینیه جماران گفت: خیلی وقت‌ها زمانی که حضرت امام (ره) صحبت می‌کردند گوش نمی‌کردم بلکه فقط خودشان را تماشا می‌کردم. من فکر می‌کردم باید این لحظه‌ها را دریافت، آن زمان روزگار خوبی بود. وقتی حضرت امام (ره) صحبت می‌کردند احساس وفاقی بین حاضران با نگاه به یکدیگر ایجاد می‌شد.

او اضافه کرد: من بالاترین ایثاری را که در عمرم انجام دادم زمانی بود که می‌خواستیم با همسرم پیش حضرت امام (ره) درحسینیه جماران بیاییم اما در آن زمان فقط یک کارت داشتیم و تصمیم گرفتم این کارت را به همسرم بدهم و خودم به حسینیه جماران نرفتم.

حشتمی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنانی گفت: آثاری که حضرت امام (ره) از خودشان برجای گذاشتند یکی از یادگارهای ایشان است. مکتوبات حضرت امام (ره) به 51 جلد می‌رسد که البته به غیر از این تعداد مجموعه‌ای از آثار امام تحت عنوان «صحیفه امام» جمع‌آوری شده است که شامل مباحث فلسفی، عرفانی، فقهی و اخلاقی می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از یادگاری‌های امام (ره) مجموعه نظام جمهوری اسلامی است که براساس آراء مردم پایه‌ریزی شد. دغدغه امام (ره) این بود که مردم تعیین کننده سرنوشت‌شان باشند. برخلاف بعضی‌ها که مردم را در تعیین سرنوشت‌شان دوست ندارند، حضرت امام (ره) اصرار داشتند که قانون اساسی به رأی مردم گذاشته شود. با وجود اینکه همه می‌دانستند مردم بیش از 90 درصد به آن رأی خواهند داد اما امام (ره) اصرار داشتند که مردم به قانون اساسی رأی بدهند. ان‌شاءالله ما بتوانیم از این میراث پشتیبانی کنیم.

سخنرانی سیدحسن خمینی

سپس سید حسن خمینی یادگار امام (ره) با تصریح این‌که بیان یک حقیقت به زبان هنر به ترجمه نیاز ندارد، یادآور شد که با تمام مردم دنیا می‌توان با زبان هنر صحبت کرد.

حجت ‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در بیان اهمیت هنر عنوان کرد: زبان‌ها در تاریخ و جغرافیا محصورند. زبان یک قرارداد لسانی میان اهل جمعیت و گروه خاصی است که تا وقتی آن قرارداد و آن افراد باقی‌اند این زبان زنده است.

وی ادامه داد: جغرافیا مانع بزرگی برای زبان است. ما فارسی‌زبان‌ها با زبان خودمان می‌توانیم تنها با یکی-دو کشور ارتباط برقرار کنیم. اگر بیان واقعیت را محصور در زبان کنیم باید آن واقعیت را در جغرافیایی خاص محدود کنیم، اما آن زبانی که همه مردم در طول تاریخ و جغرافیا با آن ارتباط دارند زبان هنر است.

سیدحسن خمینی تصریح کرد: اگر بگوییم پیوند انسان‌ها با هم در انسانیت‌شان است قطعه‌ای از انسانیت، انسان‌هاست. بیان یک حقیقت به زبان هنر به ترجمه نیاز ندارد، مخاطب آن را بدون ترجمه می‌فهمد. شما به راحتی می‌توانید با تمام مردم دنیا با زبان هنر صحبت کنید. همین موضوع است که این امر را مهم می‌کند و برای ما هم که دلباخته عقاید خودمان هستیم این زبان برایمان دلگشا است.

به گزارش ایسنا،در این دیدار هادی مرزبان، حسین طاهری رئیس اداره هنرهای نمایشی، قادر آشنا مدیر پیشین اداره هنرهای نمایشی و .... حضور داشتند.

انتهای پیام

کد N313382

وبگردی