آفتاب
اخبار سیاسی عراق/

شکاف در فهرست نجیفی و علاوی/ هشدار صریح ائتلاف مالکی به ترکیه

شکاف در فهرست نجیفی و علاوی/ هشدار صریح ائتلاف مالکی به ترکیه

دیدار نماینده سازمان ملل در عراق با آیت الله سیستانی،پیام تبریک نوری المالکی به عبدالفتاح السیسی و جدا شدن نمایندگان فهرست متحدون و الوطنیه از مهمترین اخبار سیاسی این کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه السومریه، نیکلای ملادینف نماینده دبیرکل سازمان ملل درعراق پس از دیدار با آیت الله سیستانی بر ضرورت تشکیل کابینه عراق در اسرع وقت در مهلت مقرر در قانون اساسی با حضور همه طیفهای عراقی تاکید کرد.

وی صبح امروز به دیدار آیت الله سیستانی در دفتر ایشان در نجف رفت و موضوعات مختلف از جمله موضوع تشکیل کابینه را مورد رایزنی قرار داد.دفتر سازمان ملل در عراق در این باره اعلام کرد: ملادینف در دیدار با مرجعیت، انتخابات و موضوعات پس از آن را مورد بررسی قرار داد.طرفین در این دیدار تاکید کردند که انتخابات مجلس به شکل حرفه ای برگزار شد و نکته مثبت مشارکت 62 درصدی در انتخابات بود که رقم زیادی محسوب می شود.طرفین همچنین بر ضرورت اتمام روند تشکیل دولت مطابق با جدول قانون اساسی تاکید کردند.

آیت الله سیستانی بر ضرورت مشارکت همه طیف ها در دولت آینده عراق تاکید کرد.در این دیدار موضوعات امنیتی از جمله اوضاع الانبار مورد رایزنی قرار گرفت.

این در حالی است که صادق اللبان نماینده ائتلاف دولت قانون اعلام کرد: آیت الله سیستانی موضع روشنی در قبال روند سیاسی اتخاذ کرده است و در تشکیل دولت عراق دخالتی نمی کند.

از سوی دیگر عباس المحمداوی دبیر کل ائتلاف ابناء العراق از جدا شدن دو نماینده فهرست متحدون و الوطنیه از این فهرست ها و پیوستن به ائتلاف ابناء العراق خبر داد.

این در حالی است که نوری المالکی با ارسال پیام تبریکی به عبدالفتاح السیسی به مناسبت انتخاب وی به عنوان رئیس جمهوری مصر ابراز امیدواری کرد که این سرآغاز ثبات و احیای جایگاه عربی و بین المللی مصر باشد.وی خواستار توسعه روابط میان دو ملت برادر در همه سطوح شد.

از سوی دیگر شبکه الفرات از دیدار سید عمار حکیم با ایاد السامرایی دبیر کل حزب اسلامی با محوریت انتخابات و روند تشکیل کابینه خبر داد.

هشدار ائتلاف مالکی به ترکیه

این در حالی است که عبدالسلام المالکی عضو ائتلاف دولت قانون عراق اعلام کرد: اقدام ترکیه در بستن آب فرات به روی عراق و سوریه جنایتی ضد بشری و نقطه سیاهی است که به بحرانی شدن روابط میان دو کشور می انجامد.

وی افزود: اصرار ترکیه بر سیاستهای خصمانه خود در قبال عراق تاکنون واکنشی از سوی عراق به دنبال نداشته است و ما بر احترام به روابط عمیق دو کشور و عدم اتخاذ اقدامات ضد این سیاستها تاکید داشته ایم.این به دلیل ضعف ما نیست، بلکه سیاست جدید عراق احترام به همسایگان و برقراری روابط محکم با همه بر اساس منافع متقابل و حسن همجواری است.

عبدالسلام مالکی افزود: اگر ترکیه به این سیاستهای خصمانه خود ادامه دهد ما ملزم به دفاع از حقوق ملت خود و اتخاذ اقدامات برای حمایت از آن حقوق خواه از طریق تحریم اقتصادی یا اخراج شرکت های ترکیه ای از عراق و یا فراتر از آن شکایت به دادگاه بین الملی و درخواست دخالت جامعه جهانی است.ترکیه همه توافق نامه های بین المللی که روابط میان کشورهای حوزه فرات را ترسیم می کند نادیده گرفته است و ادامه این روند تبعات خطرناکی برای ترکیه به دنبال خواهد داشت.

از سوی دیگر رسانه های عراقی اعلام کردند: نفتکش حامل نفت خام مورد نزاع میان کردستان عراق و دولت مرکزی مسیر خود به سوی جنوب از پرتغال را تغییر داده است و به سوی جبل الطارق رفته و همچنان سرگردان منتظر دستورات است و به نظر می رسد که نتوانسته مشتری برای نفت بیابد.

کد N313320

وبگردی