آفتاب

نشست بررسی انتخابات و تحولات مصر

نشست بررسی انتخابات و تحولات مصر

سفیر پیشین ایران در اردن گفت: عربستان در دو ماه آینده 240 هزار تن بنزین و 850 هزار تن گازوئیل به مصر پس از پیروزی السیسی می‌دهد. عربستان ماهانه 650 تا 850 میلیون دلار کمک نقدی به این کشور می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد ایرانی، کارشناس ارشد مسائل منطقه در نشست بررسی انتخابات و تحولات مصر در موسسه دیپلماسی ایرانی با تشریح مواضع جریان‌ها و گروه‌های مختلف در مصر در رابطه با انتخابات در این کشور گفت: قرار بود انتخابات در مصر دو روزه باشد که در اقدامی خارج از عرف اعلام شد از مجموع 53 میلیون واجد شرایط حدود 25 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند؛ البته هنوز اخبار رسمی اعلام نشده است. اخوانی‌ها درصد مشارکت را 10 درصد اعلام کردند، اما در آمار غیررسمی اعلام شده گفته شده که السیسی 93 درصد رای را آورده است.

وی تاکید کرد: بهترین پیام انتخابات مصر این است که مصری‌ها استقرار نظام‌شان را بر انقلاب ترجیح دادند. هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که انقلاب مصر به جایی برسد که یک نظامی دوره مبارک دوباره روی کار بیاید.

ایرانی با بیان اینکه جامعه مصر دچار شکاف عمیق شده است، اضافه کرد: اقشار سرخورده و مایوس در انتخابات شرکت نکردند، همچنین اقشاری که نتیجه انتخابات را از قبل می‌دانستند نیز در انتخابات حاضر نشدند. قشر دیگری که در انتخابات شرکت نکرد، قشر جامعه فقیر و ضعیفی است که برای مشارکت سیاسی اولویت قائل نیست.

ایرانی درباره عملکرد ایران در قبال این تحولات گفت: مصری‌ها به لحاظ روانشناختی، مردم و دولتمردانشان، ایران را به عنوان رقیب در منطقه می‌دانند و کمتر احساس می‌کنند که در کنار ایران می‌توانند ائتلاف شکل دهند و احساس می‌کنند ایران پس از انقلاب وارد برخی از حوزه‌های رقابتی آنها شده است و آنها را به چالش کشیده و برخی منافع آنها را تهدید کرده است.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی مصر گفت: مصر و عربستان همواره با هم مشکل داشته‌اند اما امروز مصر مجبور است دستورات عربستان را به دلیل این مشکلات بپذیرد. عربستان می‌خواهد مصر را در کنار خود قرار دهد تا نفوذ ایران را تعدیل کند.

ایرانی تاکید کرد، برای اینکه بتوانیم سیاست‌هایمان را با مصر جلو ببریم باید با دولت این کشور کار کنیم، نه با احزاب و جریان‌ها. نباید عجله کنیم. نباید فضا را به سمتی ببریم که طرف مقابل برای ما دستورالعمل صادر کند. باید با متانت و تعقل وارد شویم و هیچ حساسیتی را برنینگیزیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست محمدعلی مهتدی با بیان اینکه مصر کشوری مهم در منطقه است که همه قدرت‌ها آشکار و پنهان در تحولات آن دخالت می‌کنند، گفت: انقلاب مصر وقتی که به دستگاه امنیتی و نظامی رسید، متوقف شد.

وی با تشریح موضع کشورها در قبال تحولات مصر گفت: بحرین و عربستان موافق حضور السیسی هستند. عمان اظهارنظری نمی‌کند و اصولا خود را از مسائل منطقه‌ای دور نگه می‌دارد. قطر همچنان از اخوان حمایت می‌کند و به شدت با السیسی مخالفت کرد. ترکیه با اخوان‌المسلمین است کاما به نظر می‌رسد برای پذیرش موجودیت السیسی برنامه‌ریزی کرده است. همانطور که اردوغان گفت به شرطی که السیسی از اعدام مخالفان خودداری کند، روابط را با مصر ترمیم می‌کند. اردن تابع آمریکا است، عراق نیز تاکنون موضعی نگرفته. در شمال آفریقا نیز کشورها درگیر مسائل خود هستند.

وی گفت: در لبنان جناح 14 مارس به تبعیت از عربستان از السیسی حمایت کرد اما حماس می‌داند که وضعیت بدی دارد. از سویی مجبور است از اخوان حمایت کند و از سوی دیگر نمی‌تواند با دولت السیسی مقابله کند. روسیه و چین نیز با روی کار آمدن قدرت السیسی و ارتش مصر موافق هستند.

مهتدی ادامه داد: اروپا موضع مبهمی دارد و اعزام گروه‌های ناظر به این کشور و تایید آزاد بودن آن نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند قدرت السیسی را به عنوان یک واقعیت بپذیرند. اسرائیل به شدت موافق السیسی است.

وی در پایان گفت: آمریکایی‌ها تعابیر و عملکردهای متفاوت و متناقضی داشته‌اند اما به هرحال صحنه‌سازی‌هایی هم انجام می‌دهند که نشان دهند اقدامات السیسی با دموکراسی مغایرت دارد ولی حکومت او را خواهند پذیرفت و با آن همکاری خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه صادق خرازی نیز فرایند تحولات مصر در سه سال گذشته نشان می‌دهد انقلاب آن بلوغ کافی را نداشت و پدیده‌ای زودرس و ناقص بود، گفت: تحولات در مصر بازگشت به گذشته داشته است و در خلال آن محدودیت بیشتری برای جریان‌های سیاسی که مشروعیتی داشته‌اند، فراهم کرده‌اند و وضعیت اخوان امروز بسیار بدتر از پیش از انقلاب این کشور است.

سفیر پیشین ایران در فرانسه اضافه کرد: امروز به دلیل ناپختگی در عملکرد و بلوغ فکری و سیاسی نداشتن در مصر، شاهد این تحولات هستیم. ترکیه بازنده اصلی این منازعات است و دچار سرخوردگی شدید و فاصله گرفتن از ادعاهای گذشته شده است.

خرازی گفت: اخوان در درون خود دچار بحران‌های جدی است.

وی با اشاره به سخنان مرسی در تهران گفت که سخنرانی او باعث اعتراض لیبرال‌ها در مصر نیز شده بود که نشان می‌دهد اخوان تا چه اندازه دچار تشدد شده و پختگی و مقبولیت را در خارج از خود نداشته است.

وی با بیان اینکه در زمان دولت خاتمی در جریان صبحانه کاری چهار ساعته خاتمی با مبارک در مصر حضور داشته است، گفت: مبارک آن زمان می‌گفت دغدغه بزرگ من فشار آمریکایی‌هاست.

خرازی تاکید کرد: اگر اخوان تشخیص هویتی بین استقرار دین و دولت را می‌توانست به خوبی هدایت کند، امروز این وضعیت را نداشت.

خرازی در پایان گفت: در دو، سه سال‌ آینده اخوان همچنان نمی‌تواند قدرت بازخواهی خود را به دست آورد و نمی‌توان نسبت به آینده مصر چندان خوشبین بود. با وقوع این تحولات، وضعیت اسرائیل تقویت می‌شود و چالش‌های فلسطینی اسرائیلی بیشتر و معادلات فلسطین پیچیده‌تر می‌شود.

انتهای پیام

کد N313246

وبگردی