آفتاب

عالم برجسته لبنانی : اهل سنت نزد امام خمینی از شان و جایگاه بالایی برخوردار بودند

عالم برجسته لبنانی : اهل سنت نزد امام خمینی از شان و جایگاه بالایی برخوردار بودند

بیروت - ایرنا - شیخ «ماهر حمود» روحانی برجسته اهل سنت لبنان با بیان اینکه با حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران 5 بار دیدار کرده است، گفت که برغم اختلاف در مذهب ، اهل سنت نزد امام خمینی از شان و جایگاه بالایی برخوردار بودند.

شیخ حمود در گفت وگو با ایرنا بارها به صفاتی همچون « عرفان، زهد ، تواضع ، ساده زیستی و رابطه با خدا» اشاره کرد و آنها را زیبنده حضرت امام (ره) دانست و تاکید کرد که از ملاقات با امام خمینی (ره) همواره « احساس غرور» می کند.

امام جمعه و جماعت مسجد القدس شهر صیدا در جنوب لبنان با بیان اینکه 4 مرحله از دیدارهایش با امام خمینی درحسینیه جماران بوده است، اظهار داشت: این مرد را بسیار دوست دارم و همواره و در هر لحظه اعلام می کنم که برغم اختلاف با او در مذهب و پیروی نکردن از او در مذهب ، اما ایشان همواره برای من شان قائل بودند و با احترام برخورد می کردند.

وی به نخستین دیدارخود با امام خمینی اشاره کرد و گفت: خدمت ایشان رسیدیم تا ملاقات و عرض سلام کنیم ، تصور می کنم سید عیسی طباطبایی از روحانیون ایرانی بود که مرا معرفی کرد و گفت که اهل لبنان است، آن موقع زیاد معروف نبودم و چهره ام شناخته شده نبود، ایشان تبسمی کردند و سرشان را به نشانه ابراز محبت تکان دادند.

شیخ حمود افزود : پنجمین و آخرین دیدار من با حضرت امام به پاییز سال 1987 و بعداز کنگره ای در تهران در باره اهمیت قداست حرمین شریف در عربستان بود، در این دیدار « سید محمد حسین فضل الله» از مراجع لبنان، شیخ مجاهد « سعید شعبان»، «ساجد النقوی» از علمای پاکستان و «محمدعلی هادی» سفیر وقت ایران در عربستان سعودی که آن زمان ماجرای مشهور « مک فارین » هم مطرح بود، حضور داشتند.



** پاسخ های امام به شید محمد حسن فضل الله و شیخ سعید شعبان

روحانی اهل سنت لبنان خاطرنشان کرد: نشست خوبی بود، سید محمد حسن فضل الله در تمجید از حضرت امام گفت که شما مردی مهم و رهبر یک انقلاب هستید، امام در پاسخ گفتند که من کاری انجام نداده ام، هرکاری شده ، ملت انجام داده است.

وی تصریح کرد:شیخ سعید شعبان در سخنانی به اختلافات موجود در میان مقامات ایرانی انتقاد کرد و امام خمینی در پاسخ گفتند که ما چندین میلیون ایرانی هستیم و وجود این اختلافات طبیعی است و نگران کننده نمی باشد.

امام جمعه و جماعت مسجد القدس شهر صیدا با بیان اینکه « حقیقتا این دیدارها در ذهن و جان من تاثیرات بسیار مثبتی گذاشته است»، تاکید کرد: تواضع بسیار زیاد ، ساده زیستی ، خانه ای ساده و با وسایل ساده ، رادیوی کوچک و تسبیح ایشان در کنار ارتباط با خدا ، زهد ، عرفان بلند و مردم دوستی ، عشق به اسلام ، شهدا و انقلاب، هیچکدام را حتی برای لحظه ای فراموش نمی کنم.

شیخ حمود گفت: امام خمینی یکی از پایه ها و استوانه های اصلی اسلام هستند و مواضع سیاسی ایشان در مقابله با اسراییل و استکبار جهانی در تاریخ اسلام می درخشد و خود بر آنچه امت را فرامی خواندند ، در بهترین وجه پیشتاز و پیش قدم بودند.

روحانی اهل سنت لبنان به آموزه ها و میراث امام خمینی برای لبنانی ها و بویژه علمای لبنان اشاره کرد و اظهارداشت: شاید موقعیت ما اجازه نداد تا بطور خصوصی با ایشان دیدار کنیم اما بدون شک اظهارات عمومی ایشان کافی است و ما در حد وسع خود که فهمیده ایم ، آنها را متواضعانه برای مردم لبنان بازگو کرده و دوست داریم که در راه امام خمینی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می کنم که هر آنچه روزانه و هفتگی می گویم و می نویسم به راه و سیره امام خمینی پایبند باشد زیرا آینده من و امت اسلامی وعربی بویژه فلسطین در تبعیت از راه امام خمینی است.

شیخ حمود تاکید کرد: ممکن است کسانی برداشت هایی اشتباه داشته باشند و باور نکنند اما تنها با تمسک به راه امام خمینی فلسطین آزاد و انشاء الله در زمانی نزدیک اسراییل ریشه کن خواهد شد.



** اندیشه امام خمینی و حرکت رو به جلو جهان اسلام

امام جمعه و جماعت مسجد القدس شهر صیدا اظهارداشت: بدون شک امام خمینی با اندیشه و حرکت انقلابی خودشان باعث شدند که جهان اسلام گامی به جلو بردارد در حالیکه در آن زمان اصلا انتظار آن نمی رفت.

وی گفت: زندگی سیاسی ما فرزندان جنبش گسترده اسلامی در زمانی بود که جریان های چپ گرا بیش از اسلام گراها تحرک و نفوذ داشتند که ناگهان انقلاب امام خمینی شکل گرفت و به بسیاری از اوهام پایان داد و انتشار اسلام به یکباره شروع شد.

شیخ حمود افزود : یکی از این اوهام خطرناک شعار « دین افیون ملت ها»ی چپگراها بود و امام خمینی با انقلاب اسلامی بزرگ و نوگرا نشان دادند که دین نه تنها افیون ملت ها نیست بلکه موتور حرکت انقلاب ها و ملت ها در مسیر درست است.

روحانی اهل سنت لبنان اضافه کرد: یکی دیگر از تشکیک های سکولارها و شرق شناسان، این بود که اسلام نمی تواند دولتی در عصر جدید تشکیل دهد و با انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی خط بطلانی بر این ایده نادرست کشیده شد.

وی ادامه داد: شاید مهمترین تشکیک ها در آن زمان که جریان ها و جنبش های اسلامی و کشورهایی که اسلامی خوانده می شدند و تلاش می کردند خود را در مقابل اردوگاه چپ گراها به آمریکا نزدیک کنند، این بود که می گفتند، خطر الحاد بزرگتر از خطر امپریالیست و آمریکا است اما امام خمینی با مواضع مترقی و روشن ضد آمریکایی و اسراییلی امور را به مسیر صحیح بازگرداندند و هیچ کس نمی تواند ادعا کند در این زمینه از ایشان جلوتر بوده است.

امام جمعه و جماعت مسجد القدس شهر صیدا گفت: همه مواضع امام خمینی با حمایت گسترده مردم مواجه شد که انتظار یک رهبر جهانی را می کشیدند و به همین دلیل بود که با وجود ایشان و انقلاب اسلامی ، اسلام بسرعت و در کمتر از چندماه به جایگاه بالایی در عرصه سیاسی دست یافت و با شعار حمایت از فلسطین پیشتاز سیاست در جهان شد.

شیخ حمود اظهار داشت: به صراحت بگویم که ما از روز اول پیروزی انقلاب اسلامی و اعلام مواضع امام خمینی می ترسیدیم که عده ای بخواهند آتش فتنه مذهبی شیعه و سنی را برافروزند و تحریکات مذهبی را شروع کنند و با کمال تاسف این ترس ما جنبه واقعی گرفت و کینه توزان تحرکاتی را علیه انقلاب اسلامی از جمله جنگ تحمیلی صدام با حمایت آمریکا و کشورهای مرتجع عرب شروع شد و البته خوشبختانه درحالیکه فکر می کردند جمهوری اسلامی نوپا نمی تواند در مقابل آنها بایستد اما برخلاف تصورشان ایستاد و مانع آنها شد.

روحانی اهل سنت لبنان گفت: بعداز 35 سال همواره احساس می کنیم که در طریق صحیح پیش می رویم و همه اتهام ها و توطئه ها علیه انقلاب و جمهوری اسلامی ایران شکست خورده است و ایران همچنان در جایگاه نخست و پیشتاز مبارزه با اسراییل و آمریکا قرار دارد و همواره با دعوت به وحد امت اسلامی در بسیاری از ایستگاه های اصلی به موفقیت های چشمگیری دست یافته است و خواهد یافت.

وی با بیان اینکه حل برخی اختلافات مذهبی نیازمند توافق و تفاهم در خصوص نقاط مشترک است تا زمینه اتحاد ملت های مسلمان فراهم شود، افزود: ما قادر هستیم از این مرحله حساس عبور کنیم و همانطور که مقاومت به یک پیروزی واقعی و بزرگ در مقابل دشمن اسراییلی و توطئه ها دست یافت ، امروز هم می توانیم با پیروزی در سوریه توطئه های جدید را ناکام سازیم.

شیخ حمود تصریح کرد: از همه ملت های مسلمان می خواهم که در این مرحله حساس به جمهوری اسلامی ایران و حضرت امام خامنه ای که ادامه دهنده راه امام خمینی هستند، تکیه کنند.

خاورم ** 1324
کد N313118

وبگردی