آفتاب
الله اكبري در گفتگو با مهر:

تغيير در مفاهيم ديني موجب ايستادگي مردم مقابل امام حسين(ع) شد/ ضرورت ارائه دين صحيح به مردم

تغيير در مفاهيم ديني موجب ايستادگي مردم مقابل امام حسين(ع) شد/ ضرورت ارائه دين صحيح به مردم

قم - خبرگزاری مهر: عضو هيئت علمي جامعه المصطفي گفت: يزید براي دست يافتن به مقبوليت و مشروعيت برخي از مفاهيم ديني و مقدس را دست كاري و به شكل ديگري به مردم ارائه داد و پذيرفتن اين موضوع توسط مردم موجب شكل گيري واقعه كربلا شد.

محمد الله اكبري در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تبريك فرا رسيدن اعياد شعبانه با اشاره به دوران سياسي امام حسين(ع) گفت: بسيار از كساني كه در روز عاشورا مقابل امام حسين(ع) ايستادگي كردند افرادی بودند كه پيامبر(ص) و علي(ع) را از نزديك ديده و حتي در ركاب اين دو بزرگوار جنگيده بودند.

وی با اشاره به حكومت معاويه عنوان كرد: معاويه كسي بود كه 21 سال با پيامبر جنگيد اما بعد از رحلت پيامبر(ص) مقابل علي(ع) و امام حسن(ع) ايستاد و ادعاي جانشيني را مطرح كرد.

چه چيز موجب پشت كردن جامعه به فرزند علي(ع) شد

این استاد تاریخ افزود: بايد به دنبال اين پرسش بود كه در جامعه چه رخ داد كه عده زيادي به علي(ع) پشت كردند و به بهانه ياري دين خدا و پيامبر پشت سر معاويه صف كشيدند‌.

وي به تشريح علت اين عمل در روز عاشورا پرداخت و گفت: در صدر اسلام مهمترين دغدغه دستگاه حاكمه دغدغه مقبوليت خود در جامعه بود و چون اعمال و رفتارشان مطابق دين نبود اين نگراني بسيار در آنها وجود داشت.

الله اكبري ادامه داد: معاويه در پی دست اندازي به مقدسات و استفاده از دين براي نشان دادن مقدس بودن و مقبوليت حکومت خود بود و براي رسيدن به اين منظور برخي از مفاهيم ديني و مقدس را دست كاري و به شكل ديگري به مردم ارائه داد.

وي بيان كرد: به عنوان مثال واژه اولي الامر كه معناي حقيقي آن در قرآن كريم و حديث آمده است كه همان پيامبر اسلام است اما معاويه مفهوم اين واژه را براي مشروعيت خود به گونه اي ديگر تغیير داد و گفت "امروز اولي الامر مسلمين من هستم" و چون وي به مدت 40 سال كه 20 سال آن امير شام است و 20 سال نيز خليفه مسلمين در اين مدت به راحتي با تبليغات كافي، تغيير و تحول مفاهيم آنان را به خورد مردم داد.

عضو هيئت علمي جامعه المصطفي گفت: اين باعث مي‌شود كه در واقعه كربلا ما با عده‌اي از مردم روبه رو شويم كه متدين بودند و ايستادن در مقابل فرزند رسول خدا را به عنوان اطاعت از خدا و پيامبر(ص) مي‌دانند.

وي ادامه داد: در واقعه كربلا عده‌اي براي دنيا و كسب مال و ثروت و حكومت آمده بودند اما برخي نيز با انگيزه ديني وارد سپاه يزيد شده و حتي اينگونه بيان مي‌كردند كه اگر هزار بار نيز زنده شويم بازهم حسين(ع) را مي‌كشيم چون ما به سخن خداوند گوش داده و در راه خدا و اولي الامر او جهاد می‌كنيم.

شمر در ركاب علي (ع) جنگيده بود

الله اكبري با اشاره به شخصيت شمر گفت: وي فردي بود كه نماز شب مي‌خواند، متدين و شجاع بود و در جنگ صفين در ركاب علي(ع) جنگيد و توجيه همين فرد اين است كه آن روز در ركاب علي(ع) جنگيدم چون علي امير المومنين بود و امروز ركاب عوض شده و يزيد اميرالمومنين است.

وي تاكيد كرد: هنگامي كه مفاهیم معناي جديد پيدا كنند و دست كاري شوند و ديني كه عرضه مي‌شود با خرافات همراه باشد و اينها را به عنوان دين به مردم عرضه كنند قطعا اتفاقاتي چون كربلا و عاشورا رخ مي‌دهد.

عضو هيئت علمي جامعه المصطفي بيان كرد: امروز نيز ديني كه به مردم عرضه مي‌شود در برخي از زمينه‌ها آميخته به خرافات است كه اين خرافات در طول زمان در آن ايجاد شده كه بايد غربالگري و تصفيه شده و درست و غلط را از هم جدا و دين واقعي را به مردم عرضه كرد.

کد N312849

وبگردی