آفتاب

هرج و مرج امنیتی در لیبی به عرصه سیاسی کشیده شد

هرج و مرج امنیتی در لیبی به عرصه سیاسی کشیده شد

تهران - ایرنا - لیبی که طی ماه های اخیر صحنه هرج و مرج امنیتی بود، اکنون در صحنه سیاسی هم شاهد هرج و مرجی است که کشور را به سوی بحران جدیدی می کشاند.

شبکه الجزیره روز یکشنبه گفت: نشانه های بحران سیاسی بی سابقه در لیبی زمانی بروز کرد که دولت جدید این کشور به ریاست ˈاحمد معیتیقˈ در یکی از هتل های شهر طرابلس پایتخت لیبی کار خود را آغاز کرد، اما دولت موقت به ریاست ˈعبدالله ثنیˈ از تحویل قدرت به معیتیق خودداری کرد.

الجزیره افزود: در حالی که هم اکنون ظاهرا دو دولت بر لیبی حکومت می کنند، زمام امور سیاسی و امنیتی در دست هیچ کدام از آن ها نیست و کنگره ملی ˈپارلمان موقتˈ نیز دچار دو دستگی بین ˈنوری بوسهمینˈ رییس پارلمان و حامی معیتیق، با گروهی از نمایندگان کنگره در حمایت از عبد الله ثنی شده است.

محافل سیاسی لیبی منتظر اعلام نظر و حکم دادگاه عالی این کشور هستند. شکایت هایی در باره قانونی بودن یا نبودن رای اعتماد کنگره ملی به دولت معیتیق به دادگاه عالی ارائه شده است.

خبرنگار الجزیره در طرابلس افزود: دولت معیتیق به جای استقرار در مقر نخست وزیری، در یک هتل طرابلس آغاز به کار کرده، زیرا دولت ثنی حاضر به تحویل نخست وزیری و قدرت به او نشده است.

دولت ثنی نسبت به قانونی بودن رای اعتماد کنگره ملی به دولت معیتیق ابراز تردید می کند. ریاست کنگره ملی با انتشار بیانیه شدید اللحنی ابراز تردید دولت ثنی را محکوم و خودداری ثنی از تحویل قدرت را حادثه ای بی سابقه و توهین آمیز در تاریخ تجربه های دمکراتیک جهان توصیف کرد.

به گفته خبرنگار الجزیره، دولت ثنی همچنان از ترک ساختمان نخست وزیری خودداری می کند و توپ را به زمین دستگاه قضایی می اندازد. دو دستگی در کنگره ملی هم به عاملی در حمایت از ثنی تبدیل شده است. به نظر می رسد همه در لیبی در باره اصل لزوم توسل به دستگاه قضایی برای حل این بحران توافق نظر دارند.

با این حال برخی معتقدند ثنی باید قدرت را به معیتیق تحویل می داد، آن گاه به سراغ شکایت به دادگاه عالی می رفت.

مشکل لیبی در حال حاضر زیاد است زیرا از مدتی قبل کشور لیبی با یک ملت واحد دارای دو ارتش شده است.

الجزیره افزود: وضعیت کنونی در لیبی خطرناک ترین وضعیت از زمان پیروزی انقلاب این کشور و سرنگونی معمر القذافی دیکتاتور سابق محسوب می شود.

تردیدی نیست که ادامه این وضعیت حالت دودستگی سیاسی و اجتماعی را در لیبی عمیق تر می کند و کشور را در معرض خطر سقوط از پرتگاه نا امنی کامل قرار می دهد.

از سوی دیگر، شبکه المیادین گفت: احمد معیتیق اعلام کرده تحویل قدرت به دولت او امروز انجام می شود. یکی از معاونان معیتیق هم گفت رییس کمیته تحویل قدرت در کابینه معیتیق تاکید کرده که اقدامات رسمی در این زمینه امروز در مقر نخست وزیری و با حضور ثنی و معیتیق انجام می شود.

اخبار رسیده از لیبی حاکی از آن است که برخی شخصیت های سیاسی و مذهبی میانجیگری برای حل مشکل بین دولت های ثنی و معیتیق را آغاز کرده اند.

در همین حال، خلیفه حفتر نظامی بازنشسته که حدود 20 روز پیش عملیات نظامی را علیه گروه های مسلح در شهرهای بنغازی و طرابلس آغاز کرد، برخی اعضای کنگره ملی را به حمایت از عناصر القاعده متهم می کند.

الجزیره افزود: حفتر افراد تحت امر خود را ˈارتش ملی لیبیˈ می خواند. با توجه به نا امنی در لیبی و حضور افراد مسلح در همه شهرهای این کشور، لشکرکشی حفتر وضعیت را در این کشور پیچیده تر کرده است.

در روزهای اخیر بسیاری از شهرهای لیبی صحنه تظاهرات مردمی با شعارهای متفاوت بود. برخی از تظاهر کنندگان از عملیات نظامی حفتر با نام ˈکرامت لیبیˈ پشتیبانی کردند و برخی هم حامی کنگره ملی بودند.

خاورم 1491**7074**1446
کد N312708

وبگردی