آفتاب
رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس عراق:

خواهان حفظ نظام در سوریه هستیم

خواهان حفظ نظام در سوریه هستیم

رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس عراق ضمن تاکید بر راه‌حل مسالمت‌آمیز در سوریه، گفت که ما خواهان حفظ نظام در سوریه هستیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمام المحمود طی سخنانی در دومین اجلاس کشورهای دوست سوریه عنوان کرد: امروز پارلمان‌ها در حل بسیاری از مشکلات دنیا نقش ایفا می‌کنند و حال که مشکل در سوریه به یک مشکل جهانی در دل خاورمیانه تبدیل شده و شاهد چنین بحرانی هستیم می‌توانیم نقش ایفا کنیم.

وی ادامه داد: ما در عراق به عنوان مجلس نمایندگان همواره با کسانی که به دنبال راه‌حل سیاسی و مسالمت‌آمیز در سوریه بودند همسو بوده‌ایم. مجلس نمایندگان عراق با همه گرایشات و مذاهب و طیف‌ها به متوقف کردن خشونت در سوریه اتفاق نظر داشت و خواستار جلوگیری از اعزام تروریست‌ها به سوریه و ارسال اسلحه به این کشور شد.

رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس عراق اضافه کرد: ما خواهان گفت‌وگو بین دولت و مخالفین سوریه هستیم و بر این باوریم که گفت‌وگو بهترین راه‌حل سوریه است. ما بر این مفهوم تاکید می‌کنیم که نظامی وجود دارد و ما خواهان حفظ نظام در سوریه هستیم. هر اختلالی بخواهد در این مساله روی دهد باعث بحران در کل منطقه خواهد شد لذا معتقدیم که بحران سوریه از طریق راه‌حل سیاسی و مسالمت‌آمیز انتخابات است باید حل شود.

وی گفت: در برابر این راه مسالمت‌آمیز سه سال ویرانی و آوارگی کافی است که همه به این نتیجه برسیم که خشونت نتیجه‌بخش نیست.

رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس عراق تاکید کرد: برخی کشورها که مخالف تروریسم هستند در سوریه مدافع تروریسم هستند و با تامین مالی و اسلحه به تروریسم کمک می‌کنند. به اعتقاد ما این یک طرح صهیونیستی برای کشاندن کل منطقه به ویرانی است.

وی سپس کشور عراق را مثال زد و افزود: در کشور عراق گروه‌هایی تحت نام کشور مقاومت به ویرانگری دست می‌زدند و ما با آنها مقابله کنیم. در انتخابات سی‌ام ماه گذشته میلادی شاهد مشارکت گسترده‌ای بودیم و علیرغم انتظاراتی که در کشور رخ می‌داد انتخابات به نحو شایسته‌ای برگزار شد. از اینجا نتیجه می‌گیریم که انتخابات در سوریه فرصتی خواهد بود تا یک دیپلماسی در این کشور جامه عمل بپوشد.

المحمود گفت: برگزاری این انتخابات به مردم کمک خواهد کرد که قوی‌تر و محکم‌تر در مقابل تروریسم بایستند. امیدواریم این پروسه دموکراتیک راه خود را پیدا کند و به مسیر خود ادامه دهد و در مقابل خشونت قد علم کند چرا که این مساله منحصر به یک کشور نیست و دامن کل منطقه را می‌گیرد.

رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس عراق در نشست دوستان سوریه به پیشنهاد رییس‌جمهور ایران مبنی بر جهانی بدون خشونت نیز اشاره کرد و افزود: ما همصدا با رییس‌جمهور ایران خواستار جهانی بدون خشونت هستیم.

انتهای پیام

کد N312545

وبگردی