آفتاب

معاون حزب حاکم ترکیه: کشور به سوی نظام ریاستی پیش می رود

معاون حزب حاکم ترکیه: کشور به سوی نظام ریاستی پیش می رود

آنکارا - ایرنا - ˈمحمد علی شاهینˈ رییس پیشین مجلس ترکیه و معاون حزب حاکم ˈعدالت و توسعه ˈ با تاکید بر اینکه این کشور در حال گذار از ˈنظام پارلمانیˈ به ˈنظام ریاستیˈ است، گفت: در چنین نظام سیاسی، ˈرجب طیب اردوغانˈ رهبر این حزب نیز رییس دولت خواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، شاهین در حالی از نامزدی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که روز دهم مرداد ماه آینده برگزار می شود، سخن به میان آورد که تاکنون حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان رسما آن را اعلام نکرده است.

حزب حاکم ترکیه اواسط ماه جاری میلادی نامزد خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور معرفی خواهد کرد.

شاهین که در شهر ˈچانکریˈ در نزدیکی آنکارا سخن می گفت، افزود: حزب حاکم ترکیه نظام پارلمانی را به نظام ریاستی تغییر خواهد داد و بدین ترتیب اردوغان نیز به ریاست جمهوری ترکیه انتخاب خواهد شد.

او با اشاره به اینکه مردم ترکیه دو ماه پیش برای انتخاب شهرداران و شورای شهر به پای صندوقهای رای رفتند و بزودی در انتخابات ریاست جمهوری و عمومی شرکت خواهند کرد، گفت: حضور مکرر مردم در پای صندوقهای لازمه ˈمردم سالاریˈ است و حکایت از کارکرد همه مکانیزم ها در نظام دمکراتیک ترکیه دارد.

شاهین با اشاره به اینکه حزب حاکم ترکیه خواهان رییس جمهور شدن اردوغان است، افزود: اگر اردوغان خواستار نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری شود ، حزب حاکم از او پشتیبانی خواهد کرد . ما مصمم به انتخاب اردوغان به عنوان رییس جمهوری ترکیه هستیم . برخی اتهامات ناروا به اردوغان وارد شده و او را دیکتاتور معرفی می کنند، اما اردوغان 12 سال است به مردم ترکیه خدمت کرده و به عنوان رییس جمهور نیز به خدمت خود ادامه خواهد داد.

معاون حزب حاکم ترکیه با ادعای اینکه این حزب در انتخابات عمومی سال آینده مجلس با قدرت بیشتری شرکت خواهد کرد، گفت: حزب عدالت و توسعه ترکیه با کسب اکثریت کرسی ها در پارلمان، با تغییر قانون اساسی، نظام پارلمانی را به نظام ریاستی تغییر خواهد داد.

ˈبلند آرینچˈ معاون اردوغان و سخنگوی دولت ترکیه نیز دیروز گفت: نامزد حزب حاکم ترکیه مشخص شده و اواسط ماه جاری معرفی خواهد شد.

ˈبشیر آتالایˈ دیگر معاون نخست وزیر ترکیه نیز گفته است: حزب حاکم ترکیه منتظر اعلام نامزد احزاب مخالف است و سپس نامزد خود را معرفی خواهد کرد.

خاورم ** 2011 **230**1651
کد N312481

وبگردی