آفتاب
یک اقتصاددان درگفتگو با ایلنا:

مخالفین دولت روحانی می خواهند ایران را کره شمالی كنند

مخالفین دولت روحانی می خواهند ایران را کره شمالی كنند

با طالبان مخالفیم چرا كه آنها با زور شمشیر و سر بریدن می‌خواهند اسلام را ترویج دهند/کسی که دنیا را نتواند بسازد آخرت را هم نمی‌تواند درست کند/حکمرانی و حکومت غلط و عقب افتاده و واپس گرا که به اراده انسانها هیچ اعتقادی ندارد و انسانها را شبیه به ماشین می بیند كره شمالی را به عقب برده است.

یک اقتصاددان با بیان این سوال که چرا ما با طالبان مخالفیم خاطر نشان کرد: در اصل ما با اندیشه های آنان مخالفیم زیرا آنها با زور شمشیر و سر بریدن می خواهند اسلام راترویج دهند.

مهدی پازوکی اقتصاددان و استاد دانشگاه درگفتگو با خبرنگار ایلنا در و اکنش به صحبتهای اخیر رئیس جمهور در مورد اینکه نمی توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد اظهار داشت: بنده با این جمله کاملا موافقم چرا که یکی از ویژگی های جامعه توسعه یافته به لحاظ اقتصادی و فرهنگی باور به آزادی انسانها ست.

وی افزود: در صورتی که توسعه را به یک درخت تشبیه کنیم ریشه آن فرهنگ جامعه است که فرهنگی توسعه‌ای نیز دارای یک سری از ویژگی ها ست

پازوکی خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی های حاکمیت نگرش علمی بر باورهای فرهنگی جامعه است یعنی برای هر اتفاق در جامعه به دنبال دلیل می گردد.

وی با اشاره به دومین ویژگی فرهنگ توسعه ای گفت: باور فرهنگی بر آزادی انسانها دومین ویژگی است که جامعه توسعه یافته دارد.

وی تصریح کرد: در دنیا دو نوع سیستم حکومت می کند یک سیستم تحکمی که  هر چه حاکم بگوید دستورات باید رعایت شود و مردم قدرت انتخاب ندارند و دوم سیستم اداره امور براساس آزادی انسانها و اینکه انسان در این سیستم قدرت و انتخاب داشته باشد

پازوکی با بیان اینکه برخی از حقوق دانان علم اقتصاد را علم انتخاب می دانند افزود: براساس ادبیات اسلامی انسان موجودی مسئول در مقابل خویشتن و خدای خویش است.

وی با بیان این سوال که چرا ما با طالبان مخالفیم خاطر نشان کرد: در اصل ما با اندیشه های آنان مخالفیم زیرا آنها با زور شمشیر و سر بریدن می خواهند اسلام راترویج دهند.

پازوکی در ادامه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از و اجبات است گفت: با ایجاد شفافیت در جامعه و به کار بردن عقل در قدرت و قدرت انتخاب می توان این کار را انجام داد به شرط آنکه پشت آن تفکر زور نباشد.

پازوکی با اشاره به اعتقاد به برابری انسانها گفت: علیرغم اینکه در رسانه های مختلف حرف از برابری زده می شود اما کارهای ما خلاف این برابری است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های توسعه  اقتصادی قدرت انتخاب افراد است و بنابر گفته مرحوم مطهری اگر کسی مارکسیسم درس می دهد باید به مبانی آن نیز اعتقاد داشته باشد.

وی گفت: هر کجا که از  طریق تجارت و بازرگانی اسلام ورود پیدا کرد ماندگار شد همانگونه که در مالزی واندونزی مردم به اسلام کاملا مقیدند و ما نیز باید چنین کاری کنیم.

وی با بیان اینکه حرف رئیس جمهور از یک پشتوانه علمی برخوردار است گفت: کشور ما به شدت از عدم وجود نشاط رنج می برد یکی از ویژگی های فرهنگ مناسب توسعه ریاضت اقتصادی معقول است و اینکه باید به مواهب دنیا نیز توجه شود کسی که دنیا را نتواند بسازد آخرت را هم نمی تواند درست کند.

وی گفت: انسانهای معتقد هم از مواهب دنیوی بهره می برند و هم به آخرت خود می اندیشند.

پازوکی گفت: ایجاد رفاه، از بین بردن فقر، توسعه درآمدها وظیفه اصلی دولتهاست و ضرورت دارد تا وضع زندگی مردم در جهت اهداف توسعه رهنمون شود.

پازوکی با اشاره به دو کشور کره شمالی و کره جنوبی که دارای یک فرهنگ و زبان واحد هستند گفت: این دو کشور در سال 1951 از هم جدا شدند و کره جنوبی در حال حاضر جزء 15 اقتصاد برتر جهان است و کره شمالی از عقب مانده‌ترین کشورهای جهان بشمار می رود زیرا حکمرانی و حکومت غلط و عقب افتاده و واپس گرا که به اراده انسانها هیچ اعتقادی ندارد و انسانها را شبیه به ماشین می بیند این کشور را به عقب برده است.

پازوکی افزود: این درحالی است که کره جنوبی امروز بالغ بر 200 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی دارد و در صنعت کشتی سازی و موتور سازی و برندهای برتر دنیا ال جی و سامسونگ دارای رتبه است اما آیا ما در ایران یک شرکت مطرح جهانی داریم باید دید چه چیز باعث پیشرفت کره جنوبی شده است.

وی ادامه داد: مخالفین دولت روحانی می خواهند ایران را به سمت کره شمالی ببرند اما تفکرات واپس گرا باید محکوم شود.

پازوکی با بیان اینکه تقوای هیچ کس قابل اندازه گیری نیست خاطر نشان کرد: ما حق نداریم بگوییم فلانی از دیگری متقی تر است.

وی ادامه داد:در حال حاضر جامعه دوگانه شده و افراد با چهره های متفاوت در محل کار و بیرون ظاهر می شوند. این موضوع باعث نفاق در جامعه شده است.

وی تصریح کرد: چرا زمانی که دورغ در اسلام جز گناهان کبیره است برای ثبت نام مجدد یارانه 60درصد مردم اعلام کرده اند خانه ندارند این در حالی است که براساس گزارش مرکز آمار از 21 میلیون خانوار ایرانی 20 میلیون دارای ملک شخصی هستند. پس باید دید چرا مردم به دروغ رو آوردند.

وی گفت: باید از دین خدا تفسیر رحمانی داشته باشیم. آزادی به معنای بی بندو باری و فساد اخلاقی نیست بلکه احترام به حقوق دیگران، آزادی بیان، حق دفاع از ارزشها و... همگی شامل این آزادی می شود.

پازوکی در خاتمه تصریح کرد: جامعه ایران به لحاظ روحی مریض است که یکی از دلایل آن عدم نشاط در جامعه است چرا باید آمار طلاق این قدر بالا باشد.

وی گفت: باید تنها با افراد دزد، سوء‌استفاده گر و کلاهبردار برخورد شود و فشارهای روحی روانی از روی مردم برداشته شود.

کد N312321

وبگردی